Szeged és környéke

2019.01.13. 11:00

Főállásban a Mercedes Forma-1-es csapatánál: csipet programoz a világbajnok Hamilton autójába Anderle Dávid

Anglia és a világ egyik legjobb egyetemén tanulni nem olcsó, ám az így szerzett diploma felér egy jó tőkebefektetéssel. Anderle Dávid Szegedről indult, mára pedig főállásban dolgozik és programoz csipet a Mercedes Forma-1-es csapatának főhadiszállásán a világbajnok Hamilton és Bottas autójába.

Kovács András

[namelink name="Anderle Dávid"] 2014-ben érettségizett Szegeden, a Ságvári fizika tagozatán. – Az első félévben csak kettest produkáltam a főtárgyból, de jó volt a tanárom, [namelink name="Tóth Károly"], és húzott az osztály is, így harmadik elejére már 5-ösöm lett – emlékszik vissza. Azután belejött. A negyedik év legelején kellett beadnia jelentkezését Oxfordba, persze megtette ezt a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karára is, de nem Magyarország volt a prioritás.

Pótjelentkezés az Imperial College-re

Budapesten írt egy tesztet, amely nagyon nehéz volt, és el is rontotta. Kétségbe volt esve, hiszen visszakézből elutasították. Amikor ezt elmesélte egyik barátjának, ő említette a londoni Imperial College-ot, amelyről addig még soha nem hallott. – Utánanéztem, és kiderült, akkor a világ második legjobb egyetemének számított, Oxford előtt, Cambridge-dzsel egy szinten. Szerencsére maradt időm újratervezni egy pótjelentkezéssel, és megpróbáltam az Imperial College-ot is – emlékszik vissza Dávid. Ők már egyenesen Londonba hívták, ahol minden jól sikerült. Jött is az értesítés, hogy felveszik, ha leteszi az itthoni érettségit – csupa ötösre. Ez matekból és fizikából emelt szintet jelentett, hozzá jött a történelem, a két magyar és az angol. – Történelemből és magyarból szerintem kegyelemből kaptam meg az ötöst – mondja nevetve Dávid. A felvételt az egyetemre természetesen emelt szintű angol nyelvvizsgához is kötötték.


2014 októberében már Londonban kezdte az iskolát, 130-an voltak a villamosmérnöki karon elsősök, minimum 20 országból. – Kivételesen öten is kezdtünk mi, magyarok, ez addig nem volt jellemző, és akadt egy szegedi, radnótis évfolyamtársam is – mondja Dávid. Megtudjuk, ott nincs két vizsgaidőszak, csak egy a tanév végén, viszont a 8 vizsgát két hét alatt kell teljesíteni. Próbált hajtani a kitűnőre is, de ez csak egyik évben sikerült. – Mindig benne voltam a felső 20 százalékban, ott ezt nagyon pontosan és nyilvánosan mérik, nem kell saccolgatni – mondja, hozzátéve, a negyedik év volt neki a legnehezebb.

Fotó: Kuklis István

Fotó: Kuklis István

Ez a NASA, csak a földön

Mint minden egyetemre, a londonira is járnak cégek előadni, kínálják magukat és a munkalehetőséget. Az Imperial College-nél ez különösen fontos, számos óriásvállalat, nagynevű bank vadászik ott a végzős fiatalokra, illetve ajánl nekik gyakornoki helyet. – Úgy körülbelül a tizedikként hallgattam meg a Mercedes Forma–1-es csapatának előadását, amely azonnal megfogott – mondja Dávid, hozzátéve, az évekkel korábbi egyetemi motivációs levelében is azt írta, high-tech cégnél szeretne dolgozni, bár akkor a svájci CERN részecskegyorsítóra gondolt. – A Mercedes lenyűgözött, azt gondoltam, ez a NASA, csak a földön – emlékszik vissza első fellángolására.


Még aznap – 2016 őszén járunk – küldött egy e-mailt, amelyben jelezte, a csillagos márkánál szeretné tölteni féléves gyakorlatát. Így került a Mercedes Forma–1-es főhadiszállására, Brackley-be. – A bejutási feladatoknál nem a pontos megoldásra, hanem a gondolatmenetre voltak kíváncsiak és arra, tudok-e csapatban dolgozni, érvelni – emlékszik vissza Dávid. – A gyakorlaton az én nagy projektem egy olyan beágyazott szoftver volt, amellyel könnyedén be tudtunk programozni mindenféle csipet, anélkül, hogy szét kellett volna szedni a házat, vagyis az autóalkatrészt. E köré készítettem még egy applikációt Windowsra, amellyel ezt tudtuk irányítani – mondja Dávid, amihez mi tesszük hozzá, hogy majdnem értjük...

 

A zöldfülű és az első teszt

Kérésre természetesen egyszerűsít. – Kis csapatuknak az a feladata, hogy olyan rendszereket, nyomtatott áramköröket tervezzünk, gyártsunk, amelyek különböző információkat szednek le az autóról: hőmérséklet, nyomássebesség és sok egyéb – magyarázza Dávid. A csipeket azután beszerelték a Forma–1-es autókba.

Érdekes, hogy ezt legelőször élesben éppen a 2017-es magyarországi futam szabadedzésén tesztelték, és jól vizsgázott, vagyis működött. – Sajnos nem lehettem ott, akkor csak egy zöldfülű gyakornok voltam egy nagy gépezetben, ott izgultam az angliai főhadiszálláson, és persze mindent láttam online – meséli büszkén.


Fontos mellékszál, hogy a magyar legény az angol egyetemen nulláról kezdte a programozást, s ebben egy szegedi barátja, az ugyancsak Imperialra, de másik szakra járó Kiss Csongor segített neki nagyon sokat. A féléves gyakorlat végén úgy búcsúzott a Mercedestől, hogy főnöke lobbizik azért, hogy a diploma után legyen egy szabad hely neki Brackley-ben. Legközelebb csak februárban ment a Forma–1-es csapathoz, immár éles állásinterjúra. Diplomaosztója 2018 októberében volt, meglehetősen nívós helyszínen, a londoni Royal Albert Hallban.

Diplomamegtérülés


A piacképes végzettséget adó, elit külföldi egyetem nem olcsó, ez Dávid esetében összesen körülbelül 30–35 milliós befektetést igényelt. Persze ez változhat hely és egyetem függvényében – leginkább persze csökkenhet London és az intézmény színvonala miatt. – Ennek a harmada megy tandíjra az egyetemnek, és természetesen felvehető diákhitelként Angliában is, nem túl rossz feltételek mellett, nevezzük ezt Diákhitel2-nek. A maradék 2/3 a lakhatás és a magad ellátására szolgál – mondja Dávid, hozzátéve, az utóbbi fedezete is lehetséges kölcsönből. Mondjuk Diákhitel1-ből. Elismeri, ez a pénz szürreálisan sok, és a végzés után csak 8–14 év alatt térül meg teljesen. Ugyanakkor olyan kereset érhető el, ami az értékes és piacképes diploma nélkül nem lehetne valóság. – Így, hosszú távú befektetésként nézve, már másként hangzik – összegez Dávid.

A Mercedes Forma-1-es főhadiszállására, Brackley-ben.

A Mercedes Forma–1-es főhadiszállására, Brackley-ben.

A hőkamera szoftvere

– Londonból Oxfordba költöztem, amely már csak 30 kilométerre van a munkahelyemtől. Nem sajnáltam otthagyni a világvárost, nekem a kisebb az optimális méret – mondja. Vásárolt egy 8 éves benzines Ford Fiestát, amely várhatóan csak fél évig szolgálja majd. – A cégnél az a gyakorlat, hogy zsírúj Merciket lehet igényelni jó fizetési feltételekkel, úgy, hogy a kocsit évente lecserélik egy teljesen újra – mondja Dávid, aki a Kecskeméten gyártott A osztályú Mercedest nézte ki magának.


Dávid mostanában egy hőkamera szoftverét fejleszti, a 2×2×1 centis szerkezet már mind az akkor már világbajnok Hamilton, mind Bottas autójában benne volt a 2018-as szezonzáró Abu-Dzabiban rendezett futamán. – Jövőre még több ilyen egységgel szeretnénk felvértezni az autókat. Sokat dolgoztam rajta, megszenvedtem vele, de a végeredményt látva megérte – összegez.

Nem volt diadalmenet

Dávid mára révbe ért, lelkileg azonban nem volt könnyű neki 18 évesen Angliában egyedül kezdeni az új életét. – Miközben a barátaim szerint is nyílt vagyok, Angliában az első években nagyon bezárkóztam. Sőt, csak a harmadik tanévben gondoltam úgy először, hogy már szívesen megyek vissza – ismeri be, hozzátéve, ezt sokan nem merik elmondani. Meglepő az is, hogy jelenleg a munkába állás után nincsenek határozott, hosszú távú céljai, mindössze 2 esztendőre tekint előre. Ez arra a két évre korlátozódik, amíg a Mercedes bevett gyakorlata szerint még jobban figyelnek rá mint kezdőre, hogy utána már önállóbban dolgozhasson. Akkor derül majd ki, lesz-e újratervezés.

 

A Mercedes mindent vitt


A 2018-as Forma–1 világbajnokság immár a 69. szezon volt a verseny történetében – 21 futamot szerveztek, márciusban Ausztráliában vette kezdetét a sorozat, és az abu-dzabi nagydíjjal zárult november végén. A versenyeken tíz csapat összesen húsz versenyzője vett részt, tavaly debütált az úgynevezett „glória", amely a vezetők fejének biztonságát növelte. Az egyéni világbajnoki címet tizenegy futamgyőzelemmel a brit Lewis Hamilton szerezte meg, aki ezzel megvédte világbajnoki címét, és immár ötszörös győztes. Csapattársa, Valtteri Bottas ötödik lett 2018-ban. A konstruktőrök között is a Mercedes diadalmaskodott 84 pontos előnnyel, sorozatban ötödször hódítva el ezt a trófeát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!