Szeged és környéke

2007.05.15. 16:19

Keleti kényelem az országúton

A rendszerváltást megelőző években ritkaságszámba ment egy nyugati gyártmányú autócsoda feltűnése az országúton, mára az egykori „keleti blokk" járművei ébresztenek nosztalgiát az emberben. Bár egyre kevesebb az ilyen kocsi, vannak, akik kitartanak a keleti kényelemet garantáló négykerekűek mellett.

Kiss Gábor Gergely

– Trabant-mánia – foglalta össze röviden Szőke Péter önkormányzati képviselő az NDK-s csoda iránti rajongását, amikor a nyugati autók világában olyanokat kerestünk, akik még mindig az egykori „keleti blokk" országaiban készült gépjárművekkel koptatják az aszfaltot.
Szeged egykori rendőrkapitánya elmesélte, még a 90-es évek elején holland vendégek érkeztek a kapitányságra, akiket meghívott a kertjébe. Felajánlotta nekik, hogy vezethetik járművét.

– Megőrültek érte, annyira élvezték – emlékezett vissza a Trabant nemzetekfelettiségére Szőke Péter, aki harmadik ilyen típusú kocsiját fogyasztja. A volt rendőrkapitány a legdurvább beszólást autója miatt egykori „páciensétől" kapta, aki miután látta, ki vezeti a négyüteműt, „tejen kéne tartani, hogy kicsit felerősödjön" köszöntéssel akarta bosszantani a nyugalmazott ezredest, de fricskájával nem sikerült megbántania őt. Szőke Péter szerint egyébként nem is nagyon jellemző, hogy Trabantja miatt „csúfolnák" autóstársai.

– Éppen nagy permetezésben vagyok a kertemben. A Trabantba nyakig sárosan, permetlével a ruhámon is be merek ülni. Mivel nincsen garázsom, nyugodtan hagyom az utcán is, hiszen valakinek a mobiltelefonja többet ér, mint az én autóm. Ezenkívül olyan, mint az öreg ló: már magától is hazatalálna – ecsetelte a keleti kocsi előnyeit nyugati társaival szemben Szőke Péter.

Népszerű „papír-Jaguár"

Nemhiába lelkesedtek a holland rendőrök Szőke Péter járművéért: a nyugat-európai országban 400 taggal büszkélkedő Trabant-klub létezik. A kocsi rajongói Belgiumban, Franciaországban és természetesen Magyarországon is alapítottak klubot, bár nálunk egyre kevesebb „papír-Jaguár" megy át a műszaki vizsgán. A Trabant legújabb hódolói az amerikaiak: turistaszezonban 30-40 darabos flotta áll hazánkban a külföldiek – elsősorban a tengerentúliak – rendelkezésére, akik Trabanttal utazhatnak Ferihegyről a szállodájukig és vissza. Ha ezzel nem érnék be, hosszabb útra is befizethetnek.  A városőri feladatokat is ellátó, szintén önkormányzati képviselő [namelink name="Katona Gyula"] a civil életben egy Opel Astrával, járőrözés közben azonban a városőrség egyik Lada kombijával koptatja a flasztert. – Lehet tél vagy nyár, amikor elfordítom benne a kulcsot, azonnal elindul. Ebben bármelyik nyugati autóval felveszi a versenyt. Még soha nem hagyott cserben – beszélt a keleti masina megbízhatóságáról a városatya, aki további előnyként említette: ha mégis elromlik a járműben valami, fillérekért lehet alkatrészt szerezni hozzá. Hogy felvenné-e a versenyt a szovjet gyártmányú kombi a menő nyugati kocsikkal? – Ha valami rendellenességet látnék járőrözés közben, és az elkövetők egy nyugati gyártmányú kocsival próbálnának kereket oldani, pont annyi ideig tudnám tartani velük a lépést, hogy értesíthessem a rendőrséget – beszélt a Lada terhelhetőségéről.

Szeged belvárosában is próbáltunk keleti gyártmányú kocsitulajdonosok után nézni, de nem volt könnyű dolgunk. A Dugonics tér-Zrínyi utca között parkoló ötven autót mind nyugaton, vagy a gépkocsigyártásban nagyhatalmaknak számító ázsiai országokban gyártották. A városháza környékén azonban szerencsénk volt. A Szeged étterem előtti taxisdroszton egy piros színű Lada pihent.

Tulajdonosa, Hódi Tibor 21 éve magántaxizik, ami alatt csak Ladával szállította utasait. – Éppen most beszéltem a fiúkkal, hogy gondolkodom, lecserélem egy nyugati gyártmányra, de lebeszéltek róla. Mondták, az ő kocsijukkal annyi a baj, hogy nem győzik fizetni a javítások költségeit – mondta a fuvarozó, miközben belülről is megmutatta járművét. Ránk is tört a nosztalgia, ami Hódi Tibor szerint egyáltalán nem meglepő. Mondta, van aki éppen emiatt akar az ő kocsijával utazni. A taxisofőr – akit a Szomszédok című egykori teleregény szintén Ladát vezető taxisofőrje után többen csak Taki bácsinak neveznek – úgy tudja, rajta kívül a városban csak egy kollégájának van keleti gyártmányú kocsija. Ő is Ladával fuvarozza az utasokat.

Beszámítják őket

Bakaity Attila, az egyik szegedi használtautó-kereskedés üzletvezetője elmondta, az emberek nem keresik a keleti gyártmányú autókat a kereskedésekben, a tulajdonosaik pedig szintén nem itt, hanem a piacon vagy a megyei hirdetőújságban próbálnak túladni rajtuk. Ha azonban használt autót akar valaki vásárolni, és előző kocsija egy keleti gyártmányú jármű, azt beszámítják az adásvételbe. – Egy hárommillió forint körüli vásárlásnál nagyjából 100 ezer forintért számolunk be egy keleti autót. Ha még drágább kocsit vásárol az illető, akár 300 ezer forintot is „adhatunk" érte – mondta az üzletvezető. A használtautó-kereskedésekbe jutott keleti négykerekűek egytől egyig az autóbontóban végzik. A megyei hirdetőújságban a régi Daciákat 90, az 1200-as Ladákat 50-150, a Polski Fiatokat 40-150, a Skodákat 39-139, a Wartburgokat 50-105, a Zastavákat 125-150 ezer forintért kínálják eladásra. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!