Szeged és környéke

2009.07.08. 13:01

Szegedi srác tarol a roncsderbin

Szeged - Gárdián Péter gyerekkora óta vezet. 10-12 évesen már nagyapja traktorját is elkötötte. Most saját építésű autójával roncsderbiken vesz részt. A fiatalember polcain tucatjával állnak a hobbiból, szerelemből szerzett kupák.

Bálint Csaba

Péter, bár autószerelőként végzett, a mindennapokban inkább teherautót vezet, tejterméket szállít az ország minden pontjára. Ez jobban fizet mint a szerelés. Hétvégén azonban kiszáll a kamionból, hogy egy bizarr járműbe szálljon át, amely leginkább a Mad Max szürreális járgányaihoz hasonlít.

A 22 éves szegedi fiatalember még 14 évesen külön szülői engedéllyel szállt be a versenybe. Autót építettek neki, amivel azóta többször is borult már, hiszen egy roncsderbin ez mindennapos. Csövekből építették meg az autó vázát, egy fél kiszuperált bogárkasztni került rá, a tankja
Trabant, a lengéscsillapítói egy Audiból valók, az első kerék ©koda- a hátsó BMW-gyártmány, egy tuningolt Fiat motor hajtja.

"Olyan autót kell építeni, amivel nyerni is lehet. Kell hozzá egy bőrönd pénz, és onnan mehet a játék" - mondja, amikor az indulásról faggatjuk.

Miről is beszélünk?

Az Országos Gyorsasági Roncsderbit Kelemen József indította útjára 1994-ben. A futamokat Csongrádon, Kecelen, Mezőtúron, Ruzsán, Makón, Kecskeméten és Mórahalmon tartják. Eleinte több helyszín is volt, de miután egy-egy fő szponzor már nem tudta támogatni, megszűntek egyes futamok. Egy roncsderbit megrendezni ugyanis nem olcsó mulatság: legalább másfél millió forintot rá kell szánni egy futamra - tudtuk meg Pétertől.

Három géposztály van. Az egyik a széria géposztály, ami gyári autókat jelent, legfeljebb 2000 köbcentis motorral és turbó nélkül. Az a géposztály, amelyben Péter is indulni szokott, az épített gépeké. Ezek az
épített járgányok sem léphetik át a szigorú 2000 köbös határt. A harmadik osztályban azonban már nincsenek megkötések. - A versenyszabályzat röviden annyi, hogy ütközni lehet, mert ütközéses roncsderbiről beszélünk, de az ellenfeleket életveszélyes helyzetbe nem szabad hozni, a külső cső, amely védi a kocsit és a vezetőt kötelező is az autóra - mondja Péter, aki már 1995-ben beleszeretett a sportágba.

Első autóját még akkor kapta édesapjától, amikor az általános iskolából ballagott. A tinédzser fiú a kocsit átalakította, új motort tett bele, és elindult a futamokon. Azóta is saját erejéből versenyez, nem segít neki senki. Illetve egy szponzora mégiscsak akad: a különleges 105-ös oktánszámú üzemanyagot egy támogatójától kapja, hogy a versenyen ennyi előnye minimum legyen a versenytársakhoz képest.

Csövekből építették meg az autó vázát. Fotók: Bálint Csaba

2004-ben fordult komolyra a dolog Péter és a verseny között. Akkor építette újra a kocsiját, és azóta nem múlik el szezon vagy akár verseny anélkül, hogy valamilyen kupát ne hozna haza, 2006-ban pedig bajnok lett. Miután egy évet kihagyott egy nagy-britanniai munkavállalás miatt, Gárdián Péter újra kocsiba szállt, és nekünk is megmutatta legféltettebb kincsét, a 61-es rajtszámú autót, azon a gyakorlópályán, amelyet Ásotthalom határában épített a polgármester.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!