Délmagyar logó

2019. 02. 16. szombat - Julianna, Lilla -2°C | 10°C Még több cikk.

Trolibeszerzés: károkozás miatt Botka kezdeményezi az SZKT-igazgató leváltását

Szeged – Tóth István Tibor, az SZKT igazgatójának leváltását kezdeményezi a jövő pénteki közgyűlésen Botka László polgármester, mert álláspontja szerint 250 millió forintos kárt okozott azzal a városnak, hogy feljelentést tett a trolibeszerzés ügyében, ami után az Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek szabálytalansági eljárást kellett kezdeményeznie.
„Károkozás a szegedi troli beszerzés kapcsán - és a következmények" címmel tartott rendkívüli sajtótájékoztatót Botka László polgármester a Városháza Tisza Lajos termében.

Botka ezen ismertette, a nyomozó főügyészség, arról tájékoztatta, hogy bűncselekmény hiányában lezárták a nyomozást. – Semmilyen tény adat nincs, ami miatt nyomozni kellene tovább – húzta alá a polgármester. Botka László emlékeztetett a szegedi közlekedési nagyprojekt keretében tizenhárom trolibusz beszerzésére írtak ki pályázatot, nemzetközi tendert.

– Ez egy Európai Uniós nagyprojket erre speciális szabályok vonatkoznak: bíráló bizottság dönt, amelynek tagjai a kormány és az Nemzeti Fejlesztési Hatóság delegáltjai, az egész eljárást ők bonyolítják, nem a polgármester, és nem a közgyűlés. Valamennyi aktushoz ezen kívül még a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jóváhagyása is kell – jegyezte meg a polgármester.

Botka elmondta tovább, hogy 2010. szeptember 10-én írták ki a tendert, december 10-én eredményt is hirdettek, amelyen egy magyar-cseh konzrocium, az ikarus-skoda nyert. Egy hét múlva az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kiállította a szakértői jelentését, amelyben közölte, az eljárás törvényes volt. – 2011. január 7-én Gyimesi László bejelentette sajtótájékoztatón, hogy kár érhette Szegedet, mert az ajánlatevők összejátszottak – mondta a polgármester. Még aznap Tóth István Tibor, az SZKT igazgatója arról tájékoztatta Botkát, hogy feljelentést tett az NFÜ-nél és a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH). Az NFÜ felfüggesztette a tendert és szabálytalansági eljárást kezdeményezett.

Azóta a GVH még március 2-án kelt levélében arról tájékoztatta az SZKT igazgatóját, hogy a vizsgálat alapján nem áll meg a „feljelentést", nem indít eljárást. Az NFÜ pedig arról tájékoztatta Botkát, hogy közben a nyomozó ügyészség vizsgálatot indított. Ezt zárták most le.

– Az első trolibusznak, hasonlóan az első PESA-villamoshoz, most kellett volna megérkeznie Szegedre. Közel egy éves a csúszás emiatt a sajtótájékoztató és feljelentés miatt. A 10-es vonal azóta sem működik troliként. És ami a legfontosabb, az uniós szabályok miatt euróban kötöttük meg a szerződést, 290 forintos árfolyammal számolva, most az euró 315 forint körül jár. Azaz az árfolyamkülönbség miatt 250 millió forintnyi kár éri, érte a várost – hangsúlyozta Botka László.

Botkának szerinte egy lehetősége maradt mindezek után: Tóth István Tibor felmentését fogja kezdeményezni a közgyűlésen.

A delmagyar.hu kérdésre válaszolva, mikor indulhat újra a tender, milyen lépések várhatók, a polgármester elmondta, a szállítási szerződésnek egyetlen feltétele van, hogy az NFÜ aláírja azt. Amint ez megtörténik, kezdődhet a trolibuszok szállítása.

Reakció Botka László sajtótájékoztatójára

Szeged a mindenkori euró árfolyamtól függetlenül, Európa egyik – ha nem a legdrágább – troliját készül megvásárolni.

Mindezt egy olyan közbeszerzés alapján, amelyen a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban. Ezen kívül a megrendelt jármű specifikációi oly mértékben leszűkítettek, hogy az eredmény gyakorlatilag előre borítékolható volt.

Az eset kapcsán joggal merült fel az összejátszásra vonatkozó gyanú mindenkiben. A polgármester mai állítása ezt a gyanút nem oszlatta el. A tények továbbra is azt jelzik, hogy a nyertes ajánlatot és a vesztes ajánlatot letevő cégcsoportok tulajdonosai között átfedés volt a szóban forgó időszakban.

Az SZKT igazgatója a város vagyonának és az adófizetők pénzének megóvása érdekében köteles cselekedni, így eljárása teljesen szabályszerű.

Az új igazgató vezetése alatt a társaság 100 millió forinttal kisebb önkormányzati támogatásból, és mintegy 200 millió forinttal nagyobb egyéb költségek mellett – mintegy – 600 millió forint pluszt hozott a kasszába 2011 során. Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban, a cég több szegedinek ad munkát, pontosabban, precízebben működik, mint valaha. Az igazgató ezért nemhogy menesztést, hanem sokkal inkább prémiumot érdemel.

Szeged, 2011. november 17.

Fidesz-KDNP Frakció

Olvasóink írták

74 hozzászólás
  • 74. info 2011. november 22. 08:07
    „"Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban"-mindezt a felújítást nézve mindegyikből kifelejtették a fűtést,(igaz addig működik az amíg fönn vannak az ellenőrök a járműveken)vagy a klímát!!! ugyanis a járművek vezetői jót röhögnek az utasokon "faggyanak meg"-vagy éppen a hőségben ülve a járműveken a vezető fülkében megy a klíma a nyári melegben, az utas meg szagolja a bűzt semmi szellőztetés mellett. Na ennyit a felújításokról.-a bérletek jegyek áráról nem is beszélve.”
  • 73. joy 2011. november 19. 07:04
    „Csak óvarosan azzal a HuF-javulással!
    Ha vissza is menne 250-re az EUró, még ott lesz a 2012b.12.31-i határidő, amely indokolatlan csúszás esetén EU-s beruházási bírsággal "jutalmaztatik"!!!”
  • 72. jozko 2011. november 18. 12:48
    „Logaritmus , Emberségetavilágnak :
    Kár nekünk itt rugózni!

    Ezt a diktatúrának gyenge, demokráciának röhejes libikókát az önkormányzati/polgármester választáson a szegedi választók állították fel.
    Itt a kormánypárt és az ellenzék patthelyzetben - miközben az országos kormánypárt-többségi szavazattal-
    egyértelműen a Fidesz.
    Botka László szavazatmegoszlás szerinti győzelme gyakorlatilag virtuális:
    intézkedésre képes közgyűlési többséget nem szavatak meg hozzá.
    Politikai kötélhúzás folyik - kevesek ebből igencsak nagyot kaszálnak, a csak politikával foglalkozók /??/
    marakodnak egymással - Szeged népe pedig fizeti a számlát.

    Botkának tele lehet a hócipője- de ő is felelős ezért a helyzetért, nagyon is!
    Most sok rossz döntési lehetőség között választhatja a kisebbik rosszat-
    persze ő nem tud lejtmenetbe váltani-a saját karrierjére értve.
    Viszont ha túl meredek kaptatón fogy el az energiája - menthetetlenül visszacsúszik - és pusztít, mint a lavina.

    Ha ezt okosan megoldja - megemelem a kalapomat - politikai nézetre tekintet nélkül.
    Borítékolom - szűk körben körvonalaztam is - mit fog csinálni.
    Csak annyira érdekel, amennyire ez hasznos lehet Szeged népének.”
  • 71. Maros13O 2011. november 18. 12:44
    „17. Ebgondolat 2011.11.17. 14:52
    9. Maros13O 2011.11.17. 14:17
    Botkát kizárólag a választók válthatják le! De mivel jelenleg nagyobb a népszerűsége mint a teljes fidesz frakciónak, így erre még várnod kell. Addig javaslom neked, Horthyszobornak és a hasonszőrűeknek, hogy egy kicsit forduljatok magatokba és GONDOLKOZZATOK, az ég szerelmére!

    Azt kétlem hogy mr. emeletes homlok úrnak nagy lenne-e a népszerűsége.. A választókkal meg ne gyere mert pont az ilyen magadfajták, és a nyugdíjasok akik bekajálják az mszp-s dumát.. Jókat aszalok rajtatok..”
  • 70. Azozo 2011. november 18. 11:12
    „Kedves mindenki!
    Nem értem, miért az SZKT többletköltségeses trolijain lóg mindenki, mikor eleve a Pesa típusú villamosokon több mint fél milliárd forintot spórolt Szeged városa. Debrecenben 1 darab CAF villamosjármű sokkal drágább lesz, mint az új lengyel gyártmány, ráadásul kényelemben, vagy kinézetben nüansznyi eltérések lesznek, tehát ugyan azt a szintet képviselik. Arról miért nem beszél senki, hogy Debrecenben az alacsonypadlós cívisbuszok, amiket a DKV bérel egy bizonyos cégtől, másfél év alatt 1 milliárdos adósságot halmoz fel. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy a közös magyar-cseh trolibuszok gyártása, a cégalapítás kezdeti szakaszában van, az első pár jármű biztosan drágább lesz, viszont később a külföldi megrendelők által a magyar gazdaságot is segítheti. Ugyanakkor más országok már rendeltek drágábban is trolikat más cégektől.”
  • 69. macs 2011. november 18. 10:32
    „Natasa,
    ebben a történetben pillanatnyilag az a szép, hogy tegnap a NGM úgy nyilatkozott, hogy tárgyalni akar az IMF-fel. Erre reagált a piac a csökkenő árfolyammal. Igaz estére kiderült, azIMF nem tud erről a szándékról. De ezzel ne foglalkozzunk most.
    Mindenesetre reggel még senki sem gondolta, hogy mi lesz délután, így reális volt BL bejelentése.
    Bár szerintem itt nem is ez a probléma. A probléma az, hogy a Város polgárai szenvedik meg a feljelentések következményeit. A probléma az, hogy miközben sokan magyar járműgyártást akarnak és az SzKT igazgatójának akciója éppen ennek a törekvésnek tett keresztbe. (A győztes az Ikarusz-Skoda konzorcium lett.)
    Más.
    Csak kérdezem, egyesek miért teszik kockára a szakmai tiszességüket?”
  • 68. papsajt 2011. november 18. 10:11
    „T 67. Larsson 2011.11.18. 09:20 , a jobbikos ugyis lemond a Fidesz javára :)”
  • 67. Larsson 2011. november 18. 09:20
    „63.

    Én megszavaznám Botkát, tök mindegy, hogy milyen párt színeiben indul (jobbik azért kizárva), elég tehetséges politikus, elég csak megnézni SZEGEDET! :P”
  • 66. Zé0 2011. november 18. 09:10
    „Kedves Natasa!
    Tanultál valaha számolni? Hogy jött ki neked az a 150 millió? Ne írj fel butaságokat légyszíves, mert csak magadat járatod le!
    Kedves Mindenki!
    Sajnos ez a cikk ismét csak arra volt jó, hogy a különböző pártállású, "okos pénzügyi, jogi és műszaki szakemberek" egymás torkának essenek névtelenül! Ez meg az egész országban, csak vannak akik ezt a nyilvánosság előtt teszik (politikusok). Amíg nem képes a kormánypárt és az ellenzék együtt dolgozni a város, az ország jövőjéért, addig mindegy, hogy MI, a nép miről vitázunk, kiket választunk meg, Magyarország nem fog kimászni abból a gödörből, amit igazából már tökmindegy, hogy kiknek köszönhet! Nagyon rossz ezt mondani, mert szeretem a hazámat, de egy hatalmas vicc, ami itt folyik.”
  • 65. varadipal 2011. november 18. 08:35
    „Tóth még nem ismerte a mondást: a pokolra vezető út is jószándékkal van kikövezve. Politikai okból jelentgetett fel, nem a vagyon óvása vezérelte.Azt sem ismerte, hogy aki belerondít a saját tányérjába, az nem ebédel jó étvággyal, ha megetetik vele.Csak úgy mellékesen: Mi van a 2-es villamossal? Néhány szó tájékoztatást megérne, ha a próbafutások megkezdéséről tudósítana a helyi lap.És mikor jön a többi Pesa, hol, melyik vonalon fog közlekedni?”
  • 64. Logaritmus 2011. november 18. 08:18
    „60: az IMF miatt csak 160 millió forint és nehány ártatlan ember felesleges meghurcoltatása volt az ára az átvilágító bizottság újabb téves feljelentésének ára? Milyen jó, szerintem tüntessék ki a jelentést írókat és a feljelentést készítőket is!”
  • 63. babar 2011. november 18. 08:08
    „TV2, ma reggel Botka László volt a vendég.
    Riporter: Ön nagyon népszerű, 2010-ben is megfordította (!!) az eredményt!!! Botka: nc, a fidesz..tattara, tattara..Az hogy hülyeséget mond a riporter nem zavarja.
    Szóval megvan az mszp új erős embere!! Aki "MINISZTERELNÖK" !!!!!szeretne lenni!!!
    Aki négy év alatt 26 percet beszélt a parlamentben, rögtön majdnem 10 percet beszélt egy országos médiában!!!
    Éljen Botka László!!”
  • 62. szpalika 2011. november 18. 08:05
    „Ha jön az IMF, akkor az a másfél év politikájának a kudarca. Ha nem jön, akkor pedig a ft nem sokáig marad, vagy erősödik.
    Ez most kényes téma, és nem látta előre senki, hogy a kormány esetlegesen beismeri a kudarcot, így a nyilatkozat akkor helytálló volt.
    Természetesen, erősebb ft mellett majd lesz új, kisebb veszteséggel :)”
  • 61. Emberségetavilágnak 2011. november 18. 07:03
    „Jozko:
    "Az igazság védelme és a bosszú két külön katagória!
    Én ehhez tartom magamat."
    Egyetértek. A baj ott kezdődik, hogy nincs igazságszolgáltatás. Jogszolgáltatás van, ami köszönőviszonyban sincs az igazságszolgáltatással.
    Az igazságosság megítélése szubjektív, az egyének értékrendének függvényében akár homlokegyenest eltérő is lehet.
    Ahogy ezt a mindennapokban rendszeresen megtapasztaljuk.”
  • 60. Natasa 2011. november 17. 23:46
    „Kedves Laci!
    Mai hír, hogy 306 forintra esett vissza az euro. A cikk óta, uszkve 5-8 óra alatt 315-ről, akkor lenne szíves átszámolni? Lehet, hogy már csak 150 millió?
    És a közgyűlésig ez akár 10 millióig is leapadhat?
    Akkor soványka lesz a mai tájékoztató.
    Na ezt hívják demagógiának.”
  • 59. autószerelő 2011. november 17. 23:41
    „Kedves Herli! Elnézésedet kérem, de rosszul fogalmazol. Tóthot nem kivágnák a civil szférából, hanem kivágták. Érdekes módon valahogy eltűnt szakmai önéletrajzából a Szilánk Rt. ahol munkatársai az értekezleteken esedezve mondták sorra a Nagyfőnöknek: én nem dolgozok evvel az emberrel tovább. Aztán a helyzet -a baklövések sorozata és az állandó okoskodás- oda jutott, hogy Guszti lépett. Tóth az iskolapéldája annak, hogy a papírok, a végzettség néha édeskeveset jelentenek; nem helyettesíthetik a tényleges tudást, a tehetséget és a rátermettséget. Mentségére legyen mondva: diplomáját a tudomány és technika fellegvárában, a Szovjetúnióban szerezte. Mutasson valaki egy épkézláb dolgot amit ő tervezett, egy diákját aki azt mondja: ez az ember a tudás és a emberség megtestesítője, vagy akár egy darab vasat amit egyenesen el bírt vágni. Nem fog sikerülni. Most ő az, akinek a neve hallatán a közlekedés elismert szereplői elmosolyodnak s egymásra kacsintanak. Sajnos a kár nem 250 millió, sokkal több annál. Gondoljunk csak az eddigi vizsgálati költségekre, s a csúszás okozta nem pénzbeli károkra. Persze hogy nem lehet behajtani rajta, nem is kell. Megbízói nem szakmai alapon ültették az igazgatói székbe, hanem hogy gondolkodás nélkül elvégezze amire utasítják. Ezt meg is tette, az eredmény előttünk van. Most jött el az a pillanat, amikor - kis késéssel, hogy ne legyen kellemetlen - a sok értékes koponyát is felsorakoztató FIDESZ-nek lépnie kell, s megszabadulni tőle. (Orbán és Matolcsy esetében már rég eljött, nem tudom mire vár a párt valóságos értelmisége, persze a törtélem sokszor ismétli önmagát.) Sajnos az valószínűtlen, hogy Dózsát - aki véleményem szerint a legtöbbet érte el a szegedi tömegközlekedésben - visszaültetnék, ez a mai magyar politikától teljesen idegen. Talán majd egyszer. S miért is ne dolgozhatnának Botkával, vagy akár egy józan felfogású bármilyen politikai elkötelezettségű emberrel együtt. De kedves mostani közgyűlés! Ültessetek oda egy igazi szakembert, van éppen elég. Ne várjátok meg amíg Széles Gábor odasóz!”
  • 58. Logaritmus 2011. november 17. 23:15
    „Zsenike: a trolibuszt importból lehet beszerezni ezért nem lehet halogatni vásárlást amikor előre látja a vak is, hogy lefelé csúszik az ország. Ennél szomorúbb, hogy a jeles átvilágító bizottság megint bebizonyította mennyit érnek a feljelentések, mennyire komolytalan az egész, és mennyi kárt okoznak.”
  • 57. kowalsky 2011. november 17. 23:10
    „52. tom_peris 2011.11.17. 21:21
    Olvastad a cikket? Ezt írta a Kalmár-Bohács-Gyimesi tengely válaszlevelében:

    "Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban, a cég több szegedinek ad munkát, pontosabban, precízebben működik, mint valaha. "

    Erre kérdezett rá az előtted szóló: vajon ezt honnan szedték azt, hogy az elmúlt 1 évben több járművet újítottak fel?
    DG összekalapált a sufniban jó néhány járművet. Tóth ha járműhöz nyúlt, akkor az még 200a-ben volt, akkor is a fűtést szedte ki a fránya Skodákból ugyebár.”
  • 56. Zsenike 2011. november 17. 22:43
    „Botka szerint ez nem inkább felelős gondolkodás? belekényszeríteni valakit egy elúszott devizán alapló kiadássorozatba? amikor a pályázatot aláírták még nem 315 HUF volt 1 Euró, így én sem írnám alá az új igazgató helyében.
    Ha aláírta volna most azért akarnék vissza hívni.......”
  • 55. Logaritmus 2011. november 17. 22:30
    „jozko: ez az átvilágításnak nevezett valami nem volt más, mint ködösítés és politikai harci eszköz. Nem tudom minek nevezzem azt a feljelentést, amiről a rendőrség állapítja meg, hogy abszolút minden alapot nélkülöz. Még csak vádemelésre sem volt érdemes, még előtte kiderül, hogy az átvilágítók munkája cssak az ártatlan emberek besározására volt jó, másra nem. Közvagyont pedig ne az akarjon megvédeni, aki felülve elfogult átvilágítási véleményeknek tesz egy százmilliós kárt eredményező feljelentést!”
74 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A politikában a fekete is fehér - Dózsa Gábor válasza trolibeszerzés ügyben

Olvasói levelet küldött szerkesztőségünkbe Dózsa Gábor az SZKT korábbi igazgatója a szegedi… Tovább olvasom