Eddig választható biztonsági extrák is kötelezőek lesznek

2022.02.07. 19:30

Jön a feketedoboz az autókba

Nyártól kötelező lesz a feketedoboz az Európai Unióban forgalmazott új autótípusoknál, két év múlva pedig már minden új kocsiban benne kell lennie az eszköznek. További, már ismert, de eddig választható biztonsági extrák is elengedhetetlenné válnak, ezek bevezetése is folyamatos – és feltehetően drágítja majd az autókat.

Kovács András

Műszerfal – egyre jobban vigyáz ránk az autó. Illusztráció: Török János

Fotó: Török János

Újabb kötelező biztonsági egységeket kell beszerelni az Európai Unióban az újonnan bevezetendő személyautó-típusokba – ezek hiányában a vonatkozó rendelet szerint nem kaphatnak típusengedélyt az autók, vagyis nem lehet őket forgalomba helyezni. 2024-től szigorodnak a szabályok, ekkortól már az összes új személyautót el kell látni velük, nélkülük ugyanis nem gurulhat majd ki márkakereskedésből új autó. 

– A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy például a már forgalmazott, 8. generációs Volkswagen Golfokba nem kellenek nyártól ezek a kötelező extrák a szabályok szerint, viszont ha például idén ősszel kijönne a 9-es széria, az már csak ezekkel lehetne forgalmazható – írja penzcentrum.hu, hozzátéve, nem fog 2022-ben megérkezni a Golf 9. generációja. 

 

Adatokat gyűjt 

 

Július hatodikától például kötelező lesz az új autókban az úgynevezett feketedoboz is, ami nagyjából hasonló funkciókat tölt be, mint a repülőgépeken: információkat gyűjt a járműről, amelyek egy balesetkor lesznek kielemezhetőek. A kötelező adatrögzítő az ütközést röviddel megelőző időszakban, a baleset pillanatában és azt követően rögzített adatokkal segíti a helyzet rekonstruálását. A készülék egyebek mellett rögzíti a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát. – Az EU előírása szerint az adatok baleseti kutatásokhoz adhatók át a hatóságoknak, azaz nem az egyedi esetekben használják fel őket – írja a vezess.hu. 

 

Emellett a rendelet olyan extrákat is előír, amelyek ja­varészt már most is benne vannak az új autókban, mint például a keréknyomás-figyelő rendszer, a fáradtságérzékelő vagy éppen a tolatássegéd. Utóbbi hasznos kényelmi és pénztárcakímélő extra, ismert radaros, kamerás változatokban is. A különbség annyi, hogy a jövőben nemcsak extra, hanem kötelező elem lesz. 

 

Sebességkorlátozás 

 

Az új biztonsági extrák mellett az EU a közlekedési szabályok drasztikus szigorításával is csökkentené a közlekedési bal­­esetek számát. Tavaly októberben fogadták el azt az állásfoglalást, ami megállapította, hogy a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcs­szerepet játszik a gyorshajtás, emelik ki a képviselők. A Bizottságnak ezért ajánlásokat kellene megfogalmaznia azzal kapcsolatban, hogy a járművek sebessége hogyan korlátozható biztonságos szintre, például legfeljebb 30 kilométer/órára lakott területen és ott, ahol sok a gyalogos és a kerék- páros. 

 

Erre megoldás az intelligens sebességkorlátozás-asszisztens: a kamera/kamerák képét a táblafelismeréssel kombinálva elemző szoftveren alapuló segéd műszerfali kijelzéssel és a gázpedál pulzálásával jelzi, ha a vezető túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. A rendszer a gyújtás ráadásával élesedik, de a vezető a menüből vagy külön kapcsolóval kiiktathatja azt. – A biztonsági rendszer csak figyelmeztet, semmi esetre sem lassítja magától az autót – hangsúlyozza a vezess.hu. 

 

Alkoholszonda 

 

Ezenfelül minden országban zéró toleranciát vezetnének be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, megjegyezve, hogy az összes halálos közlekedési baleset negyedénél az alkohol is szerepet játszik. Jöhet tehát az alkoholszonda is, legalábbis az „alkoholock” nevű rendszer beszerelését lehetővé tevő interfész is kötelező lesz 2024-től. Ez megakadályozza a gépjármű indítását, amennyiben a sofőr véralkoholszintje magasabb a megengedettnél. 

 

A képviselők javasolják, hogy a Bizottság vezettesse be a mobil- és elektronikus eszközökbe a „biztonságos vezetési módot”, amely korlátozná a sofőrök figyelmét elvonó üzeneteket. – Emellett adókedvezményekkel és vonzó biztosítási konstrukciókkal kellene támogatni a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek megvásárlását és használatát – mondják a képviselők. 

– Nem elég az autóiparnak az alapanyaghiány és a különféle ellátási láncok akadozása, még az új előírásoknak is meg kell felelniük. Ezeknek a technológiáknak a kifejlesztése, beépítése komoly pénzekbe kerül, a gyártók pedig vélhetően a feketedobozok költségeit is át fogják terhelni a vevőkre – írja a penzcentrum.hu. Az ilyen tételeknek ugyanis fejlesztési, kutatási költsége van, új alkatrészeket kell legyártani, beszerelni, Ezek végső soron növelik az árakat is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!