Szegedi hírek

2022.04.22. 14:00

Aggódnak az épülő elkerülő út miatt a Liliom lakókertben

A lakók aggodalmával ellentétben nem alakítják négysávossá a Liliom lakókerti Vinkler László utat az elkerülő megépítésével, és a becsatlakozó utcákat lakó-pihenő övezetbe sorolták. Szavazni fognak, milyen forgalom- és sebességkorlátozó intézkedéseket szeretnének elérni.

Farkas Judit

Varga Viktória és Norbert féltik a gyerekeket és a házakat a nagy forgalomtól. Fotó: Török János

Fotó: [email protected]

Jelentkezett szerkesztőségünknél néhány Liliom lakókerti, a Vinkler László úton lakó ol­vasó az ELI-s elkerülő út kapcsán. Egy közelmúltban tartott lakossági fórumon derült ki számukra, hogy a házuk előtt húzódó kétsávos út, amin most alig van forgalom – az egyik vége le van zárva – négysávos lesz, nagy átmenő forgalommal. 

Varga Viktória és férje, Varga Norbert a Vinkler László út és a Tóbiás utca sarkán mesélte lapunknak: amikor megvették a telket, az azóta felszámolt cég mindössze arról tájékoztatta őket, hogy az utat a jövőben megnyitják, és a lakókertiek majd azt használják az áruházakba eljutáshoz. 
 

Féltik a gyerekeket 
 

2016-ban, amikor a tervek ké­szültek, a lakók szerint a környéken még nem álltak házak. Szeretnék elérni, hogy legyen a leendő úton valamiféle sebességkorlátozás, ha már átveze­tik az elkerülő forgalmát a la­­kókerten. A környező házak nagy része csok-támoga­tásból épült, nagyon sok a kisgyerek, féltik őket. Attól is tarta­nak, hogy a nagy forgalom mi­­att a telkek leértékelődnek, a házak szerkezete rongálódhat. Érdeklődtünk a szegedi önkormányzatnál, lehetne-e még betervezni olyan forgalomtechnikai megoldást, ami lassítaná a Vinkler László úton áthaladó járműveket. 
 

Nem lesz négysávos az út 
 

A lakók kérdésére válaszolt a Szeged Pólus Nkft., a „Szeged, ELI lézerközpont közlekedési kapcsolatok javítása” projekt vezetője. 

Kiemelték: a Vinkler László nem lesz négysávos út. Egy-egy forgalmi sáv lesz irányonként és irányhelyes ke­­rékpársáv az úttesten, az út burkolatát 6-ról 9 méterre szélesítik, mindkét oldalon járda épül teljes hosszban a gyalogosoknak. 

Az utca két végén épülő körforgalom mérsékelni fogja az érkezők sebességét, a körforgalmak között a KRESZ előírásai szerint 50 kilométeres sebességhatár lesz. A tapaszta­latok alapján, lakossági igény esetén trafibox kihelyezése le­hetséges, de ez nem a projekt része. Ahogy az sem, hogy a becsatlakozó utcákban 30-as zónát alakítsanak ki, ami egyébként összhangban áll a város terveivel. 
 

Korlátozás és szavazás 
 

Időközben a lakossági-pihenő övezet kialakításában is történt előrelépés. Csütörtökön ülést tartott a szegedi Városüzemel­tetési, Fejlesztési és Környezet­védelmi Bizottság, és megszavazták a Városüzemeltetési Iro­­da előterjesztését, ami a Zoltánfy István, Dér István, Pintér József, Parobek Alajos, Vlasics Károly, Tóbiás György, Fontos Sándor utca és a Fontos Sándor köz teljes hosszának lakó-pihenő övezetbe emelését javasolta. 

Az ilyen övezetekben a megszokott 30 helyett a sebességhatárt ezekben az ut­­cákban 20 kilométer/órában állapítják majd meg. Viktóriától csütörtökön megtudtuk: a körzet önkormányzati képviselőjétől, Fodor Antaltól üzenetet kaptak a lakók. Hamarosan online kérdőívet tölthetnek ki, amin szavazhatnak, mely forgalomkorlátozó intézkedések megtételét szeretnék elérni, majd aláírásgyűjtő íven adnak írásban is nyomatékot kérésüknek a megfelelő szakbizottság előtt. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!