Al-Ex

2013.06.16. 11:11

Zöld pálya és prémium

A Petőfi sugárúti füves pálya nem kapott zöld utat a bizottságban, de az igazgató prémiumfeladata igen.

A villamos nagyprojekt nem csak a közlekedés közvetlen technikai feltételeit újította meg, hanem hozzáadott a városképhez is. A megállók egyedi, a szegedi hagyományokat tükröző esőbeállóitól az Indóház tér komplex felújításáig számos olyan megoldás jött létre, ami kialakításával, minőségével esztétikai értéket jelent, és javítja magának a közösségi közlekedésnek az utasvonzó képességét is. A rókusi körúton megvalósult füves pálya ráadásul lakossági elvárást is tükrözött, hiszen a villamosépítéssel kapcsolatban az egyik legfontosabb előzetes aggodalom a zöldfelület csökkenése volt.

 

A Közgyűlés néhány hónapja döntött arról, hogy elindítja egy „kisprojekt” tervezését, ami többek között a 4-es villamos rekonstrukcióját tartalmazza. A tervezési munka során felmerült, hogy a Dugonics tér – Vám tér szakaszon lehetőség lenne a villamospálya füves pályaként történő megvalósítására. Néhány napja azt javasoltam a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottságnak, hogy kérjük fel a Fejlesztési Irodát, járjon el a tervek módosítása érdekében a tervezőnél. Az Iroda információja szerint a tervező a változtatást többletköltség nélkül vállalta volna.

 

Az Iroda munkatársai annak is utána néztek, hogy mennyi többletköltséget jelent a jelenlegi füves pályák fenntartása: az SZKT szerint ez éves szinten 8 millió forint körül van. Ha a Bizottság elfogadta volna a javaslatot, akkor ez mintegy évi 2 millió forinttal nőtt volna, arányosan a növekvő zöldfelülettel – majd egyszer, ha a város nyer pályázati forrást és megépül a pálya. (Mivel a rekonstrukció esetleges megvalósítását csak pályázati forrásokból tudja a város kifizetni, a beruházási költségek különbsége nem igazán fontos szempont ebben az esetben.) Rövid vita után a Bizottság elvetette a javaslatot, éppen a többletköltségre hivatkozva, a fideszes képviselők közül csak Juhász Gyula elnök szavazta meg. Csak hogy tudjuk, hogy mihez képest: az SZKT összes kiadása az idén 4335 millió forint lesz.

 

A Bizottság ugyanezen a napon sürgősséggel javasolta tárgyalni az ügyvezető idei prémiumfeladatát. A prémiumfeladat egyedi célkitűzése 3 darab trolibusz forgalomba állítása, erre az éves bér 24%-a jár, ami nem tűnik nagy kihívásnak, az elmúlt években nem fordult elő, hogy ne teljesült volna, most meg jönnek az Ikarus-Skoda trolik is. Az úgynevezett objektív célkitűzés két részből áll: az egyik az üzleti tervben szereplő készletek csökkentése 1 százalékkal, azaz a terv alapján 2,76 millió forinttal. A másik célkitűzés szerint az igazgatónak az anyagjellegű ráfordításokat kell csökkentenie 0,15 százalékkal (nulla egész tizenöt százalékkal!), azaz kb. 2 millió forinttal. Az utóbbi két tétel – amiknek az teljesítése a vállalat gazdálkodása szempontjából semmilyen érdemi különbséget nem jelent – összesen az éves bér 56%-át éri.

 

Az SZKT igazgatója havi 413 ezer forintot keres, így a várható prémiuma az éves bérének 80%-a, vagyis közel bruttó 4 millió forint lesz. Erre jönnek még rá a munkaadót terhelő adók és járulékok, amivel együtt több mint 5 millió forintba kerül a 4,76 milliós „megtakarítás”. A Bizottság fideszes-jobbikos többsége ezt a javaslatot támogatta.

 

A két ügy persze nem függ össze közvetlenül, de egymás mellé téve mégis mutatja, hogy kinek mi a fontos: zöld (vas)út a 4-es villamoson, vagy zöld út a Fidesz és a Jobbik által kinevezett vezető prémiumának, valós teljesítmény nélkül.

 


Korábbi írások hasonló témában:

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!