Délmagyar logó

2018. 12. 14. péntek - Szilárda -3°C | 3°C Még több cikk.

Guruló ház, felszerelt nyaraló: elég a B kategóriás jogosítvány az itthon is népszerű lakóautóhoz

Sokan a mozgás szabadságával azonosítják a lakóautókat, a szegmens legnagyobb vásárlói rétege az 50 év feletti korosztály. A 90-es évek elején az autók mögé aggatott lakókocsik élveztek előnyt a Balatonra járó német turisták körében - ma Európában és itthon is az önjáró megoldás a trend.
Soha még nem volt akkora kereslet lakóautóra és lakókocsira Németországban, mint 2018-ban. Az év első hét hónapjában rekordszámút, 54 ezer darabot helyeztek forgalomba, 12 százalékkal többet, mint a tavalyi azonos időszakban. Az emelkedő trend legfőbb oka demográfiai folyamatokban keresendő, hiszen az iparág legnagyobb célközönsége az 50 év feletti vásárlói réteg – ez pedig folyamatosan növekszik. Ezzel együtt a természetben eltöltött szabadidő növekvő népszerűségének köszönhetően egyre több fiatal család is felfedezi magának a lakóautók előnyeit.

Az ágazat idén is nagy reményeket fűzött az augusztus végén Düsseldorfban megrendezett Caravan Salon kiállításhoz és vásárhoz, a lakóautó- és -kocsigyártó szakma legnagyobb nemzetközi seregszemléjéhez. Ez be is jött, a rendezvénynek a tavalyinál több, 248 ezer látogatója volt, hatszáz kiállító mutatta be újdonságait a nagyközönségnek. Düsseldorfban debütált a Citroën Jumper Biker Solution nevű lakóautó is. A márka a Flexebu céggel közösen valósította meg a kifejezetten a motorkerékpáros túrázóknak készített lakóautót. Lényege, hogy az utastér hátsó részében a bútorokat az oldalfalba lehet hajtani, és ilyenkor két motorkerékpár szállítására van lehetőség.

A gépek kezelését villanymotoros csörlővel mozgatott sínek könnyítik meg, egy bent lévő motorkerékpár mellett pedig akár az ágyat is le lehet nyitni. A szekrények kialakításánál arra is figyeltek, hogy a védőruházatnak és a bukósisakoknak is biztonságos helyük legyen. Extraként kérhető felnyitható tető is, amellyel már négy hálóhely is van a belsőben. A 160 lóerős dízelmotorral szerelt „bázis" alapára 45,6 ezer euró.
A lakóautók többsége személyautóként – azaz 3,5 tonna össztömeg alatti – nyilvántartott, az azokra érvényes KRESZ szerint guruló mobil ház, teljes szabadsággal. A megállást követően pedig egy jól felszerelt nyaraló. Jármű és szálláshely az ínyenceknek, kalandvágyó felfedezőknek, családoknak. Nem ritka a 7 méteres hosszúság feletti jármű, 2,35 méteres szélességgel – ez már jelentős belső életteret nyújt.

A 90-es évek elején az autók mögé aggatott lakókocsik élveztek előnyt a Balatonra járó német turisták körében. Ez később magával rántotta a franciákat, olaszokat, ezáltal ők is bekapcsolódtak a nagyüzemi gyártásba, forgalmazásba. (Elég csak nézni nagy kerékpáros körversenyek, a Tour de France vagy a Vuelta helyszíni közvetítéseit.) 

A nagy gyártók elsősorban a régi lakókocsikat készítő cégekből váltak ki, ma közel 40 készíti ezeket Európa-szerte. Tervezett élettartamuk 30–35 év. A legtöbb sofőr Magyarországon B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, amellyel itthon a 3,5 tonna össztömegű, középkategóriás lakóautók vezethetők. 

Az utóbbi 10–15 évben egyre népszerűbbé válik a lakóautózás Magyarországon is, sokan váltanak az önjárókra, hiszen biztonságosabb, könnyebb vele parkolni, és magasabb lakótéri komfortot biztosít. Nálunk főleg az olasz, német és francia gyártók márkái közismertek. Ma már a magyar kempingek is szennyvízürítési pontokkal, vízvételi lehetőséggel, parcellánként áramvételi helyekkel rendelkeznek – a rövid megállókhoz pedig még kemping sem kell, csak egy parkolásra alkalmas terület.
Lakóautós kisokos

Alapvetően négy lakóautó-típus van, az alkóvos, a félintegrált, az integrált és a Camper Van. Az alkóvos a klasszikus lakóautó-forma, itt a két fekhely benyúlik egy buborékformában a vezetőfülke fölé. A félintegráltnál adott az eredeti jármű, amelyet általában a két első ajtó után kiszélesítenek. Hátul lehet kereszt-, hossz- vagy franciaágy, leginkább 2–4 főnek nyújt megfelelő komfortot. Az integráltnál egyedi dizájn szerint tervezett „arcot" kap a jármű, a vezetőfülke beépül a nappaliba, hogy még több helyet biztosítson. Ez a lakóautók csúcsa, drágábbak is, előnyük a homogén hőszigetelés, a korszerűbb, stabilabb, egységesebb szerkezet. A Camper Van a kempingautó, kompakt, rugalmas, egyszerű a használata és a vezetése, a sorozatban legyártott zárt furgonokat ötletes megoldásokkal rendezik be. Szabadidőben lakóautó, amely hétköznapi családi használatra is alkalmas.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Története legnagyobb szabású átszervezéséről döntött a Volkswagen csoport

A német járműipari társaság pénteken ismertetett tervei szerint a következő öt évben 44 milliárd… Tovább olvasom