Szeged

2020.08.26. 07:50

Áll a munka a Szőke Tiszánál – Fotók a hajó állapotáról

Sokan és sokat küzdöttek ezért, hogy a partra kerüljön Szeged legendás gőzöse, a Szőke Tisza. Az év azonban nem volt könnyű idáig a koronavírus-járvány miatt, így egyelőre áll a munka a hajónál is.

Suki Zoltán

Tovább pihen a partra vontatott Szőke Tisza, körbekerítve a tápéi töltés mellett. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Még januárban látott neki legalább harminc szakember a Szőke Tisza kiemelésének. A kikötőnél kialakítottak egy Magyarországon is egyedülálló csigasoros rendszert, amivel a partra vontatták a gőzöst. Korábban az úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. Közben a földmunkák is elkészültek. A kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végezték, amelyek a hajó alatt gördülve segítették a partra húzást.

Nem volt egyszerű

A mentés azonban nem volt egyszerű, akadtak kisebb gondok. Az első problémával akkor szembesültek, amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt. Kiderült, hogy újabb ballonokat kell alá tenni. Ráadásul mindezt közvetlenül a part mellett, iszapos vizes részen.

Másnap pedig a csörlő hibája miatt húzódott a Szőke Tisza kiemelése. A következő napon reggel is jól indult a munka, de sajnos a hajótest megdőlt, ezért a ballonokat egyesével le kellett engedni és odébb rakni pár méterrel.

Ötnapos akció

– Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés – mondta el a partra vontatás után a Délmagyarországnak a MA-HARD Hajózási és Vízépítő Kft. ügyvezetője, a mentés koordinátora. Heizler Tamás hozzátette, hogy nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztak ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtak addig.

Amilyen jól haladt a mentés, annyira rosszkor jött a hajó és a csapat szempontjából is a koronavírus-járvány. A munkával egyelőre leálltak, de persze semmi sincs elfelejtve, a hajó talán hamarosan tényleg révbe érhet.

2012-ben süllyedt el

A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották, IV. Károly néven. A hajó előkelősége, az első osztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár, a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.

Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a 80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában