Szegedi hírek

2023.05.12. 12:30

Lelkészként és bábművészként is Isten országát építi

Felvidékről érkezik a mese a Kövér Béla Bábszínházba szombaton. Ráadásul egy református lelkész előadásában. Écsi Gyöngyi Szőlőszem Kálmán történetével kedveskedik a közönségnek a 10. Színházi Olimpia részeként zajló Bábszínházi Világtalálkozó keretében.

Koós Kata

A felvidéki előadóművész kétszemélyes meseszínházában a zenének, a szónak, a mozgásnak és az alkalmazott eszközöknek egyforma súlya van. Fotó: Kövér Béla Bábszínház

Écsi Gyöngyi a szlovákiai Vágsellyén született és töltötte általános iskolás éveit, majd a Galántai Magyar Gimnáziumban érettségizett. Eredetileg néprajzi tanulmányokat szeretett volna folytatni a pozsonyi egyetemen, de a nyolcvanas években még nem volt magyar nyelvű képzés, így végül az újságírás szakot választotta. 

Tanultam becsülettel, de aztán nem volt kedvem államvizsgázni. Marxista-leninista képzés volt, a szakdolgozatomnak pedig az volt a címe, hogy „A politikai manipuláció nyelvtani eszköztára”. 1984-ben a tanáraim jelezték, hogy ezzel nem fogok papírt szerezni. Megköszöntem, és mondtam, hogy nem is kell ilyen papír 

– mesélte. Később érdeklődése a teológia felé fordult. 

 Mindig is szerettem volna valami igazit tanulni, ahol nem csapnak be. A teológia tűnt számomra a legtisztább tanulmányi anyagnak. Kerestem, hogy hol van Isten, és hogy mire való vagyok én. Nem láttam más lehetőséget, mint hogy belekapaszkodjak ebbe a szent tudományba, ahol végül megtaláltam a helyem 

– mondta. 

 

Eltáncolt ellenállás

 A hivatáskereséssel párhuzamosan már igen fiatalon elkötelezte magát a néphagyomány őrzése és ápolása mellett. Ahogy mesélte, szülőfalujában a szlovák gyerekekkel játszott az utcán, nem lehetett „hősködni” a magyarságával. 

Tízéves voltam, amikor Magyarországon elindult a táncház mozgalom. Tóth Lajos tanító bácsi behozta az általános iskolába a magyar népáncoktatókat. Székit, dunántúlit, gömörit tanultunk táncolni, és ez nálunk egy kisebbségi ellenállásnak is számított. Ajtót nyitott egy egészen különleges műfajra. Amikor szembesültem vele, hogy a néptánc közösségeket kovácsol össze, tartás, viselet, csujogatás jár vele, rögtön nagyon megfogott. Utána 15 éven át táncoltam, és közben énekeltem

 – mesélte. 

Ének a lehúzott rolók mögött

Fontos állomása volt életének, amikor a galántai gimnáziumban 1982-ben néprajzkör indult, amelynek keretében lakodalmi népszokásokat kezdett gyűjteni. Később Ág Tibor népzenekutató és Katona István néptánckutató elvitték magukkal népzene-gyűjtésekre.

 Akkor találkoztam először a népénekkel, és hallottam először asszonyokat imádságos énekeket énekelni. Persze lehúzott rolók mögött, titokban, mert mindenki mindenkit figyelt. Akkor jöttem rá, hogy milyen csodálatos a népének és a hit

 – idézte fel. 

Később tagja volt a Keleti szél, a Kaláris és a Ghymes zenekarnak, előadóművészként bejárta egész Európát és a tengerentúlt. 

Templomon „bévül” és kívül 

A bábművészet felé is a népzene révén fordult figyelme. 

Rozsnyó mellett, Berzétén éltünk, ahol férjemmel alapítottunk egy hagyományőrző népdalkört. A falusi idősektől tanultam a mesemondást. Ahogy egymással kommunikáltak, sokat mondó gesztusokkal, hangsúlyokkal, gyönyörűséges tájszavakkal, ízes csettintésekkel, az egy csoda volt. A történetek mögött vidámság, pajkosság, játékosság húzódott 

– mesélte. 

Alapító tagja volt a Rozsnyói Meseszínháznak, amelynek első előadásához azokat a kellékeket használták, amelyeket a padláson találtak. Régi kuglikat, babakocsit, vesszőkosarakat.  

Azon kívül, hogy egy lelkész igét hirdet, temet vagy esket, nagyon sokrétű közösségépítő és -gazdagító lehetősége van. Ismerek olyan lelkészt, aki szteppel, egy másik méhészkedik a gyülekezettel. Minden, amit arra tudunk felhasználni, hogy erősítsük a közösséget, eszköznek számít. A népzene, a mese, a tánc, a kézművesség is mind alkalmasak arra, hogy egy lelkész eszközei legyenek Isten országának építésében

 – fejtette ki Écsi Gyöngyi, majd hozzátette: különösen napjainkban van óriási szükség a közösségépítésre. 

Szétszóródtak a közösségek, átalakultak a falvak, városok. Különösen Felvidéken, ahol máig nem hevertük ki az 1946-os kitelepítéseket. Ahogyan azt sem, hogy miközben egy adott helyen éli egy ember akár az egész életét, csúszkál alatta, fölötte, körülötte a határ, és mindig máshogy hívják az országot. A zene, a mese, a tánc mind-mind segít abban, hogy az emberek kisközösségeket alkossanak. Nem csak a templomon bévül, hanem kívül is

 – részletezte. 

Hangsúlyozta, Hetényben, ahol férjével jelenleg lelkészként tevékenykedik, szerencsés helyzetben vannak. 

Teljesen magyar falu, nincs is szlovák iskola, így könnyű magyar embernek lenni. Ahol ezelőtt éltünk, ott viszont nem volt könnyű. Amikor például március 15-i ünnepséget akartunk szervezni, beüzentek, hogy ki talál majd gyulladni a parókia

 – mesélte. 

Őserő kicsiknek és nagyoknak

Úgy fogalmazott, a népmesék és népdalok mélyén olyan őserő lapul, amely gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt komoly támaszt jelenthet az életben. Hiszen a népmese eredetileg korántsem gyermekműfaj volt. 

Egy-egy mesének nagyon fontos, rejtett üzenete van, nemcsak üres szórakoztatás. Ha kikódoljuk, ha nem, az illata belénk ivódik, és utat mutat. Azokat a meséket szeretem, amelyek határozottan rámutatnak arra, hogy nagy bajba kell jutni, ahol picit el kell időzni, és sírni kell. Át kell érezni a mélység minden gyötrelmét ahhoz, hogy elkezdhessünk kilábalni belőle. Sokan féltik ettől a gyerekeket, pedig nem kell, hiszen ők ugyanúgy érzékelik a gondokat, és nagyon élvezik, ahogy végül megtanulunk a gödörből kimászni 

– mondta el. 

Harc az egyéniségért és a szerelemért

Szombaton 17 órakor a szegedi Kövér Béla Bábszínházban lép színpadra. 

Kálmánban az a kedvencem, hogy szőlőszemből születik. És ez annyira szép, hiszen minden gyermek egészen rendkívüli és egyedi. Különlegessége miatt azonban nem lesz egyszerű az élete. A másik, ami nagyon szép benne, hogy nem marad egyedül, talál magához való embert, Boriskát. Annyira gyönyörű, hogy az embernek van párja a világon, és meg lehet találni. Persze nem csak úgy az ölünkbe pottyan, meg kell érte harcolni

 – részletezte Écsi Gyöngyi. 

Kétszemélyes meseszínházában a zenének, a szónak, a mozgásnak és az alkalmazott eszközöknek egyforma súlyuk, szerepük van. A színpadon szőlőprés áll majd, kapából lesz a ló, a fenevad pedig gereblyéből. A zenei aláfestésről pedig Kováts Marcell gondoskodik, akinek keze alatt tekerőlant, duda, furulya, tárogató, citera és zúzolók dallama is felcsendül majd. 
 

Képalá: A felvidéki előadóművész kétszemélyes meseszínházában a zenének, a szónak, a mozgásnak és az alkalmazott eszközöknek egyforma súlya van. Fotó: Kövér Béla Bábszínház

 

 

 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában