Szegedi hírek

2023.03.16. 19:28

Visszatért Szegedre az Angyali üdvözlet - Galéria

Jövő hétfőig újra kiállították a Móra Ferenc Múzeumban Giorgio Vasari Angyali üdvözlet című tondóját. A kalandos történetű alkotásról tegnap Szabó Tamás beszélt, aki az alkotás számára rendezett és nemrég bezárt római tárlat kurátora volt.

Timár Kriszta

Néhány napig ismét látható Vasari különleges történetű tondója a Móra Ferenc Múzeumban. Fotó Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Visszatért Giorgio Vasari Angyali üdvözlet című tondója a szegedi Móra Ferenc Múzeumba: március 20-ig ismét látható egy kamarakiállításon. A rejtélyes sorsú alkotás tavaly novembertől idén februárig a római Collegium Hungaricumban vendégeskedett, az ottani tárlat egyik szobáját építették most újra Szegeden. Ezt mutatta be Szabó Tamás restaurátorművész, az olasz kiállítás kurátora csütörtök délután az érdeklődőknek, illetve elmesélte, hogyan került a szegedi kultúrpalota tulajdonába egy ilyen értékes műalkotás. Az előadás moderátora Szolnoki Zoltán történész volt.

Szabó Tamás úgy fogalmazott, több mint 40 éves pályafutása egyik csúcspontja volt az Angyali üdvözlet azonosítása, mely egy 2008-ban nyílt Biblia kiállításnak volt köszönhető. – Javaslatokat kértek, hogy ezen a reprezentatív tárlaton milyen műveket mutassanak be, ekkor néztem át a padlásraktárban tárolt alkotások leltárját – mesélte. Mindössze egy apró fotó volt erről az alkotásról, de a szakembernek már ekkor feltűnt, hogy valószínűleg ez értékesebb annál, mint gondolják. – Akkor már 30 éve itt voltam, de soha nem láttam. A 60-as években mutatták be Szegeden, vagyis nem ismeretlen műtárgyról volt szó, de akkor nem mentek utána, mi a története. Most elővettük ezt a tondót, ami sötét volt és sérült, de látszott, hogy nagy dolog került elő – idézte fel.

A szegedi restaurátor először magyar szakvéleményeket kért a műről. Tátrai Vilmos művészettörténész mondta ki először róla, hogy Vasari-alkotás, de később ezt a véleményét visszavonta. Egy másik magyar szakértő nem tudott válaszolni arra, ki lehet az alkotó. Ezt követően egy olasz szakember is Vasarinak tulajdonította az akkor már restaurálás alatt álló képet, de ő is visszavonta szakvéleményét, így végül a Harvard egyetem művészeti programigazgatója bizonyította be dokumentumokkal 2004-ben, hogy Giorgio Vasari művéről van szó, melyet a vatikáni paloták egykori Pius-tornyába szántak, a pápa magánkápolnájába.

Több évtized után derült tehát fény arra, milyen értéket őriznek a Móra Ferenc Múzeumban. Hogy miként került ide, az szintén érdekes és szövevényes történet. – A kápolnában 24 tárgy volt, valószínűleg Napóleon seregei rekvirálták ezeket vagy a vatikáni átalakítás során kerültek el eredeti helyükről. Jutott belőlük Franciaországba, Amerikába és maradt Olaszországban is. Van nagyjából 60 év, amikor nem tudunk semmit az Angyali üdvözletről, de az biztos, hogy a 19. században ez és másik három tondó Magyarországra került. Egy műkereskedőtől vásárolta meg ezt a képet Enyedi Lukács, akinek Raffael Santi alkotásként adták el. Ez a szerencséje a múzeumnak, hogy rosszul azonosították, az örökösödési viták során ugyanis a családnál felhalmozott hatalmas műkincsek közül a legértékesebb műtárgyakat a Szépművészeti Múzeum kapta, a leszármazottak kielégítése után pedig csak vigaszdíjként kapott néhány alkotást a szegedi múzeum, amely az özvegy formai hibás végrendelete szerint egyébként a teljes vagyont vihette volna – mesélte Szolnoki Zoltán. Így tehát talán a legértékesebb mű maradt Szegeden, amelyet több mint 100 évvel azt követően, hogy egy Kárász utcai lakás falát díszítette, szegedi szakemberek tettek híressé és kanonizáltak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában