Időutazás autóval, motorral, busszal

Hódmezővásárhely - Nagy sikert aratott a szombaton megrendezett Veteráncsodák 2011, vagyis az első vásárhelyi veteránjármű-találkozó és Ford T-kiállítás. Az eseményen több ezren fordultak meg a Kossuth téren és a Zrínyi utca Ginkgo Sas Hotel előtti részén, a felvonuláskor szinte minden háznál integettek, fényképeztek.

Imre Péter

– Még életemben nem ültem ilyen buszon – közölte komolyan egy 7 éves forma kislány, miután elhelyezkedett az Ikarus 55-ösön, a legendás Faroson. Édesanyja nosztalgiázva mondta, olyan érzése támadt, mint amikor az ő gyerekkorában utaztak ezen a járművön.

A karavánt minden utcában kíváncsi tekintetek követték, fényképezték, filmezték, integettek a buszokon és katonai járműveken utazóknak. De a Veteráncsodák 2011, vagyis az első vásárhelyi veteránjármű-találkozó és Ford T-kiállításra – a rendezésbe az önkormányzat is beszállt –, a Kossuth térre és a Zrínyi utca Ginkgo Sas Hotel előtti szakaszára is több ezren kilátogattak szombaton. 180 öreg autót, motort, traktort, buszt, katonai járművet csodálhattak meg, köztük igazi ritkasággal, mint az 1919-es Ford T-modell. A legendás autó makói származású tervezője, Galamb József vásárhelyi kötődéssel is bír – tudhattuk meg a szállóban rendezett kiállítás anyagából –, a katonaságtól leszerelve rövid ideig a mérleggyár jogelődjében dolgozott.

Somogyi Imre a tűzvörös Cadillackel. Fotó: Frank Yvette

Somogyi Imre a tűzvörös Cadillackel.
Fotó: Frank Yvette

A tinik, a 20–30 évesek kapkodták a fejüket, a középkorúak, az idősebbek emlékeztek. Fiatalságuk autóival, motorjaival ezúttal időutazáson vettek részt: – Nosztalgiázom, dolgoztam, amikor már járta az utakat például az itt látható ©koda Octavia Combi vagy a Moszkvics és a Zsiguli. Nagyon örülök, hogy Vásárhelyen is láthatunk ilyen autókat – mondta [namelink name="Gyaraki Imre"].

Közben a gyerekek, ha nem katonai járművekre, motorokra, traktorokra kapaszkodtak fel, a Ginkgo előtti szökőkútban fürdőztek. Családi dzsemborivá vált a veteránjármű-találkozó. A jó hangulatról más programok (mazsorettek, zenekarok, autómodellezés gyurmából, lufihajtogatás, Hoffer-pöfögtetés, gólyalábas felvonulás) is gondoskodtak, de az igazi attrakciók a gépek maradtak. Az egyik sláger – bár szinte minden matuzsálemet ebbe a kategóriába sorolhatunk – a soltvadkerti [namelink name="Somogyi Imre"] 1970-es Cadillacje volt, az autójához öltözött, szinte minden ruhadarabján Cadillac-embléma virított, jellegzetes „amerikai kalapot" viselt, és a kíváncsiknak örömmel nyitotta fel a 7700 köbcentis erőforrást rejtő motorháztetőt. – Ha hívnak, jövőre is szívesen jövök Vásárhelyre – jegyezte meg.

A veteránmotor nyergébe csak korhű öltözetben szállhatott fel a büszke tulajdonos. Fotó: Frank Yvette

A veteránmotor nyergébe csak korhű öltözetben szállhatott fel a büszke tulajdonos.
Fotó: Frank Yvette

Díjak, elismerések

A szervezők sok díjat osztottak ki, ezekből szemezgetünk. A legpechesebb [namelink name="Bánfi Lajos"] és Puchja volt, a felvonulás során négyszer fulladt le a motorja, és kellett gyertyát cserélni, de végigcsinálta az 1 órás menetet. A Ginkgo-kupát a soltvadkerti [namelink name="Somogyi Imre"] Cadillacje kapta. A közönségdíjat a motoroknál egy Indian, az autóknál egy VW „Bogár" érdemelte ki, a nagyobb járműveknél a deszki [namelink name="Erdélyi György"] Ikarus 55-ösére, a Farosra esett a választás. A legöregebb motort, az 1925-ös Wanderer 200-ast [namelink name="Karácsonyi János"] hozta a kiállításra Szegedről, míg a legszebb magyar járműnek egy 1966-os Pannónia motor találtatott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!