2009.07.18. 13:23
Az új hatalom: a közösség
A közösségi tartalom megosztó portálokról már ebben a blogban is többször szó esett és egyre gyakoribb, visszatérő téma a különféle szakmai fórumokon. Nem véletlenül hisz számtalan jel arra utal arra hogy a nem is olyan távoli jövőben az ilyen jellegű csomópontok az eddiginél is jelentősebb szerephez jutnak.
Azt talán még a laikusok is tapasztalhatják hogy a Google igen jelentős átalakuláson megy keresztül. Persze ez többé-kevésbé lineáris folyamat, bár mostanában ez az egyenes egyre meredekebbnek tűnik, még akkor is ha csak a kereső szolgáltatást nézzük. Nincs is min csodálkozni, hisz maga az internet is - ill. az azon fellelhető tartalmak, főként és elsősorban mennyiségi szempontból - igen jelentős átalakuláson megy keresztül. A Google, az általa hangsúlyozott objektivitásnak egyre nehezebben képes megfelelni és a találati sorrend gyakran nem a weboldalak tényleges értékére alapul, az elvárhatóval ellentétben. A szakma jeles képviselőiben megfogalmazódott egy jövőkép, egy vízió, miszerint a jövőben a Google az eddiginél is nagyobb jelentőséget tulajdonít majd a közösségi portáloknak. Ehhez persze nem kell nagy jós tehetség, hisz ez részben már ma is igaz, de szerencsére azért még a kis, egyéni honlapok sem szorultak ki a találati lista éléről. A jövőben viszont egyre nehezebb lesz egy kis vállalkozás, egyéni honlapjának felvenni a versenyt a nagy közösségi portálokkal, még akkor is ha máskülönben egy nagyon jó honlapról van szó. Miért? Azért mert egy közösségi portál fontosabb mint egy egyéni honlap. Sokkal nagyobb tartalommal, nagyobb látogatottsággal rendelkezik. Ez a vállalkozások számára nem túl biztató, de szerintem nem is tragédia, hisz már hozzászokhattunk hogy a web maga a folytonos változás, nekünk, felhasználóknak pedig alkalmazkodni kell ehhez. Magam gyakorlati szakemberként azt az elvet fogalmaztam meg a webbel kapcsolatban, amit a nagy bevásárló központok megjelenésekor tapasztalhattunk, nevezetesen hogy a tönkrement garázsboltok, tulajdonosai, alkalmazottai elmentek dolgozni a multikhoz, vagy jobb esetben a bevásárló központokban nyitottak butikot. Nem biztos jó ez a világ, de ez van, ehhez kell alkalmazkodni és az anyagmegmaradás törvénye itt is érvényesülni látszik, tehát a világtragédia egyenlőre elmaradt.Nos a weben is megjelentek a multik, nem létezik olyan téma, amivel ne foglalkozna több nagy cég. Ezekkel a weboldalakkal szinte lehetetlen versenyezni, hisz jelentős létszám dolgozik az ilyen portálokon. Szerencsére azonban ezek sok esetben olyan szinten nyitottak hogy bárki, nyugodtan elhelyezheti rajta saját tartalmait, marketing üzeneteit, akár nyílt reklámjait is. Ha pedig ez így van akkor nagy butaság lenne ezeket a lehetőségeket kihagyni.
Közösségi csiripelés
Miről is van konkrétan szó? Szinte felsorolni is lehetetlen hogy mennyi a lehetőség. Csak néhány kiragadott példa. Videók, referencia vagy reklámfilmek feltöltésére ajánlom az Indavideót, a Videát és a Youtube-ot. A link gyűjteményeknek, cégregisztereknek se vége se hossza. Én szeretem a Cylex tudakozót az urlguru-t, a Gotop-ot és a Cégkartoték-ot. Tulajdonképpen akár az iwiw-et csatasorba állíthatjuk, mint ahogy ezt már sok kisvállalkozás gerillái meg is tették.Ha már itt tartunk, magam is tanulgatom a legújabb örültet, a Twitter működését, használatát. Talán már egy éve is van amikor először hallottam róla. Akkor nekem annyi jött le, hogy afféle miniblog, ahol a résztvevők néhány mondatban azt írják le hogy éppen mit csinálnak. Első hallásra elég értelmetlen dolognak tűnt, de lassan hazánkba is begyűrűzött a Twitter és mára becslésem szerint több százezren Twittereznek, sőt megjelent a magyar unokatestvér a Turulcsirip is. Számomra egészen mostanáig teljesen értelmetlen dolognak tűnt ez az egész, de mit ad isten, a webmarketing guruk már ebben is meglelték a lehetőséget, sőt erről már ingyenes e-book is született Twitter kisokos címen. ( varaljay.com ) Ennek lényege hogy kövessünk másokat és érjük el hogy bennünket minél többen kövessenek. Engem itt lehet követni: ">