Szeged és környéke

2010.11.26. 21:21

Megépül az elfeledett kerékpáros híd

Szeged - Elkészült az M5-ös autópálya felett ívelő kerékpáros híd terve – várhatóan 2013-tól, a Bajai út felújítása után használhatják a sztráda tervezésekor elfelejtett biciklisek.

R. Tóth Gábor

Több mint 60 millió forintba kerül majd az M5-ös autópálya felett ívelő kerékpáros híd, amely a Szeged és Domaszék között épülő bicikliút forgalmát segíti át a sztrádán.

Többször megírtuk: az M5-ös domaszéki lehajtójának 2005-ös tervezésekor megfeledkeztek a biciklisekről, akik egyelőre csak az autóknak épített lehajtón közlekedhetnek. Többen panaszkodtak: ez balesetveszélyes. Évente 2-3 ember hal meg a szakaszon kerékpáros balesetben. Ásotthalomról naponta 15-20 ember kerekezik szegedi munkahelyére.

Ehhez egyre jobbak a feltételek: Ásotthalmot és Domaszéket már kerékpárút köti össze (lásd keretes írásunkat), és a Bajai út 2013-ra tervezett felújításának része a bicikliseknek szánt aszfaltcsík megépítése a Maty éri evezőspályától Domaszékig. Loppert Dánieltől, a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjétől tudjuk: a 4,5 kilométeres kerékpárútszakasz generáltervezője a PegazusTERV Kft.

A kerékpáros hidat a Static-Plan Kft. tervezte. [namelink name="Tóth László Ákos"] ügyvezető elmondta: az 55 méter hosszú, 3 méter széles építmény engedélyezési terve elkészült, építési engedélye is van, január 31-éig kell elkészíteni a kiviteli tervet. Még nem tudja, hogy az autópálya felett 5 méter magasan ívelő, előregyártott hídgerendás szerkezetet gyalogosok is használhatják-e majd, de a tervek alkalmassá teszik erre – például 1,2 méter magas lesz a korlátja.

Több mint 60 millió forintba kerül az M5-ös felett ívelő szerkezet. Fotó: Karnok Csaba

Több mint 60 millió forintba kerül az M5-ös felett ívelő szerkezet.
Fotó: Karnok Csaba

– Nem gyakori megoldás, hogy a kerékpárosok teljesen önálló hidat kapnak egy autópálya felett. Előnye, hogy a kerékpárút a le- és felhajtó csomóponti ágat nem keresztezi, az autópálya építés után meghagyott 1,1 kilométeres főúti burkolatot pedig fel lehet használni a kerékpárúthoz – fogalmazott [namelink name="Loppert Dániel"].

A bicikliút a tervek szerint Szeged felől a Maty-ér oldalában halad, majd a benzinkútnál lámpákkal, védőszigettel kijelölt részen keresztezi az 55-öst. Ugyanez történik a lehajtó után: a bicikliút már megépített szakasza a Bajai út másik oldalán van. Naponta 6500–6800 jármű közlekedik erre, közülük 800–1000 tehergépjármű.

Lezárt pályázatok

Lezárta tegnap a három érintett önkormányzat a Domaszék, Mórahalom és Ásotthalom között megvalósított bicikliútprojektet: 240 millió forintból, 216 milliós uniós támogatásból több mint 16 kilométer hosszú, egybefüggő külterületi kerékpárút épült tavaly óta. A Homokháti Önkormányzatok Kistérség-fejlesztési Társulása tegnap Mórahalmon a kistérség közösségi közlekedésének fejlesztésére elnyert, 276 millió forintos uniós támogatásban részesített pályázatot is eredményesen zárta le: Ásotthalmon, Domaszéken, Mórahalmon, Pusztamérgesen, Röszkén, Ruzsán, valamint Zákányszéken megújultak és akadálymentesek lettek a buszvárók, új megállók létesültek bel- és külterületen, kerékpártárolókat és szelektív hulladékgyűjtőket létesítettek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!