Bulvár, celeb

2019.08.05. 17:40

Ed Sheeran nyitónapi koncertje már teltházas a Szigeten

Bár a fesztivál csak szerdán kezdődik, mintegy tízezer ember van már a Szigeten.

Gyakorlatilag máris teltházasnak tekinthető az idei, immár 27. Sziget fesztivál szerdai nyitónapja, amikor Ed Sheeran lesz a fő fellépő. A szervezők tájékoztatása szerint az utolsó, augusztus 13-i napra, amikor a Foo Fighters és a Twenty One Pilots is színpadra lép, szintén valószínű a telt ház.

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY: A szervezők arra kérik a látogatókat, hogy szerdán jóval az Ed Sheeran- koncert előtt érkezzenek meg, hogy a „check-in" és a további biztonsági intézkedések miatti sorbanállást elkerüljék. A jegyeket érdemes előre, kedd estig a helyszínen beváltani, ezzel is meggyorsítva a bejutást. 

"Idén először nem csak zenei előadók lépnek a Sziget nagyszínpadára. A Love Revolution kampány jegyében a koncertek közötti átállások alatt mások mellett Jane Goodall ENSZ-békenagykövet, világhírű csimpánzkutató, Emi Mahmoud költő, aktivista, az UNHCR jószolgálati nagykövete vagy az amerikai táncos Drew Dollaz szól a közönséghez" - mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője a hétfői sajtóbejáráson.

    

Bár a fesztivál csak szerdán kezdődik, mintegy tízezer ember van már a Szigeten.  


Kimagasló az idei Nagyszínpad felhozatala


„Több szempontból is kimagasló az idei Sziget Nagyszínpadának felhozatala" – mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője. „Egyrészt a korábban elindított növekedési stratégiát követve a tavalyihoz képest még tovább növeltük a fő fellépőkre szánt összeget, ennek köszönhetően a hét fesztiválnapra kilenc headliner kategóriás előadót/zenekart sikerült elhoznunk, akik közül három fellépő díja is meghaladja az eddigi „csúcstartóét" – részletezte a főszervező. Idén tehát két napon is előfordul majd, hogy a headliner-ek előtt is headliner játszik, mint pl. az utolsó napon a Foo Fighterst megelőző Twenty One Pilots vagy a szombati The National - Macklemore "kombó".Az pedig külön öröm számunkra, hogy olyan aktuális világsztárokat sikerült idén felsorakoztatnunk, akik különböző műfajokban egy széles, változatos rajongói bázist ölelnek fel. Elég, ha csak a Post Malone – Ed Sheeran – Foo Fighters „ívet" említjük" – mondta a főszervező, hozzátéve, hogy "külön öröm számunkra, hogy olyan zenekarok is helyet kapnak a headlinerek között, akik jól illeszkednek a Love Revolution kampányunk üzeneteihez, mint például a csütörtökön fellépő The 1975, akik nemrég jelentettek meg egy "közös dalt" Greta Thunberg klímaváltozási aktivistával, a Fridays For Future életre hívójával." 

Adatok 

 

Hetvenhat hektáron nyolcezer ember szorgoskodott hetek óta azon, hogy felépüljön a Sziget, ami 27. alkalommal fogadja az több mint 100 országból érkező látogatókat. A Sziget legnagyobb építménye a Nagyszínpad, a maga 3000 m2-es területével, 500 m2-es játékterével. A legnagyobb sztárokat felvonultató helyszínen egy 400 m2-es ledfal teszi teljesebbé a képi világot és mintegy 200 db intelligens, nagyteljesítményű ultramodern lámpa biztosítja a tökéletes látványt. 

 

A Nagyszínpad programjai este 11-kor befejeződnek, a buli azonban nem áll meg, ezután csak zajcsillapított sátrakban lesznek programok. Köztük a két legnagyobb a Bacardí Aréna és a MasterCard Színpad by A38. A két nagysátor összesen 25 000 látogatót tud befogadni. 

 

A Sziget építése során felállítottak 27 km kerítést, lefektettek 21 000 m2 méhsejt járólapot és 8.000 m2 alumínium járófelületet a talajterhelés enyhítésére, és a sátrakban további 23.000 m2 dobogót használtak. A Szigeten 250 konténert telepítettek, kiszállítottak 40 kamionnyi építési állványt, és csak a technikát több mint 1 000 kamion hozza-viszi. 1 200 db mobil WC-vel, 600 db angol WC-vel és 2 kamionnyi wc papírral készülnek a szervezők, valamint több mint 500 zuhanyzó áll majd a fesztiválozók rendelkezésére. 

 

A Sziget elhíresült arról is, hogy látványvilágában az egyik legizgalmasabb szerte Európában. Több mint 100 különböző művészeti alkotás, egyedi szobor és funkcionális térinstalláció díszíti a területet, 40 km-nyi fényfüzér ad egyedi világítást a fesztiválnak 20 000 izzóval és emellett 1000 lampion is díszíti majd a területet. 

A Sziget biztonságát 1 200 őr és további 100 rendvédelmi személy védi. Felépül egy 600 fős egészségügyi bázis, dolgozik a Szigeten 300 tűzoltó, és egy 24 órában működő 20 fős vezetési törzs is, meteorológussal, tűzoltóval, a fegyveres erők képviselőivel, operátorokkal. A kommunikációt 500 db RH rádió biztosítja. 

 

Fenntartható fesztiválozás 

 

Az idei Sziget fesztivál továbbra is különös figyelmet fordít a környezetvédelemre, illetve a Green Sziget Center program helyszínén a klíma start-upok világába nyerhetnek betekintést a látogatók. 

 

A fesztivál környezetvédelmi intézkedéseinek központjában a műanyag hulladék csökkentése, a víztakarékosság, valamint a Duna megóvása áll. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a "többutas" poharak. Tavaly a "Don’t Suck - Ne szívd meg" szívószál-mentes kampány 600 000 darabbal, a felére csökkentette a szívószál használatot. A nagy sikernek köszönhetően idén egy továbbfejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve, a központi ártáblákra is felkerül a szívószál-mentes üzenet. Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100%-ban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat. A szívószálak mellett a vendéglátó helyek nem újrahasznosítható hulladékainak csökkentésére is különös hangsúlyt fektet a fesztivál. Az eddig bevezetett értékesítési szabályokon túl nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket is használnak majd. A 2018-as szelektív gyűjtési program eredményességét a kézi takarítás fejlesztésével tervezik növelni, ennek érdekében 50 fő hulladékgyűjtő önkéntessel nő a humánerő kapacitás. A cél az 50%-os újrahasznosítási arány fenntartása és növelése. A fesztiválozók idén is ajándékokért cserébe válthatják be a szelektíven válogatott hulladékot a Green Sziget Centerben. Nem csak a felelős hulladékgazdálkodásra, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50 000 darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál. 

 

A fentiek mellett olyan külön PET gyűjtő aktivitások is megvalósulnak, amiket a Sziget a szponzoraival karöltve végez majd el, ahol a visszagyűjtött PET-ek újrahasznosítását is vállalta az adott partner. 

 

A víztakarékosság idén is nagy figyelmet kap. A fesztivál egy speciális zuhanyzási idő csökkentési kampánnyal készül, amit 2018-ban kísérleteztek ki a fesztiválon. Minden zuhanyfülkét takarékos zuhanyzásra felhívó matricákkal látnak el. Ez akár már 20%-os vízmegtakarítást is eredményezhet. A fesztivál kreatív módon fogja felhívni a figyelmet a fesztivál területén elérhető vízvételi lehetőségekre is. A vízcsapok a szolgáltatási térképen is fel lesznek tüntetve és a vízlelőhelyeket embernagyságú vízcseppek jelölik. Az Eco Camping területén vákuum öblítéses ECO wc-ket telepítenek, melyekkel 85%-os vízmegtakarítás érhető el. 

 

A Duna tisztán tartására is fontos szempont. A Sziget önkéntesei naponta tartanak majd közös szemétszedést, hogy a Sziget dunai partszakaszán ne juthasson hulladék a vízbe. 

Feláll egy ún. Coca Cola Recycling Team is, egy 50 fős csapat, akik a pet és alu hulladékot gyűjtik és az ALDI áruházban pedig komposztálható zacskóban adják a termékeket, amiket leadva a komposztálóba kerülnek. 

Mindezek mellett a Fesztivál idén bevezet egy új étkező blokkot, ahol a fenntartható táplálkozás kerül a középpontba. Ebben a blokkban alacsony CO2 kibocsátású ételeket - nem csak a vegán és vegetáriánus, hanem halat és csirkét - forgalmazó helyeket találhatnak a fesztiválozók. Az itt képződött konyhai hulladék a Szigetre kitelepült mobil komposztáló berendezésben kerül majd feldolgozásra, ahol a tervek szerint 100 m3-nyi ételmaradékot, lebomló csomagolást dolgoznak majd fel. Az itt készült humusz anyag az Óbudai Sziget rekultivációja során kerül felhasználásra a Főkert által. A mobil komposztáló mellett egy „látványlabor" is helyet kap, ahol a komposztálás folyamatát tudományos igényességgel mutatják be a látogatóknak. 

Az energiahatékonyság érdekében a fesztivál önálló mérőórával szereli fel a kereskedelmi egységeket, és energiahatékonysági tanácsokkal látják el az üzemeltetőket. Az önkéntesek segítségével azt is figyelni fogják, hogy a javasolt intézkedésekből melyeket vezetik be. 

 

Az ECO CAMPING POWERED BY E.ON a fesztivál tudatos kemping zónája, ahol a korábban már említett vákuumos WC-k mellett upcycling bútorokkal, közösségi reggelikkel, környezetbarát tisztítószerekkel teremtenek zöld kempinget a fesztiválozók számára. Tisztított ivóvízzel, újrahasznosított bútorokkal, az E.ON által biztosított napelemes áramtermeléssel és telefontöltőkkel, folyamatos szelektív hulladékgyűjtéssel és természetben lebomló takarítószerekkel készül a sátrazók fogadására idén is az EcoKemping az E.ON támogatásával. Az itt lakók megtapasztalhatják, hogy megújuló energiával és a környezetet nem terhelő alternatív megoldások használatával ugyanolyan kényelmes és teljes lehet az élet. Az E.ON Oázisban pedig zöld környezetben, igazi feltöltődést kínálva, napenergiával üzemeltetett telefontöltőkkel és wifivel várják a fesztiválozókat. 

 

Több éves együttműködését folytatja a Sziget Fesztivál és a Dreher, az esemény hivatalos söreinek szállítása mellett több különböző helyszínen is találkozhatnak a márkával a látogatók. A bulizást idén is hivatalos sörként támogatja, a pihenést pedig a Dreher Chill Zónával segíti majd a gyártó. A nagyszínpad mellett a cseh sörök standján az idén már nem csak a PilsnerUrquell-t, hanem a megújult, prémium Kozelt is megkóstolhatják a fesztiválozók. A VIP részben kialakított Japán sarokban izgalmas Japán falatkákkal kedveskedik a vendégeknek az Asahi SuperDry, az alkoholmentes Dreher 24 pedig várja az aktív felfrissülésre vágyókat. A szervezők és a Dreher idén is közös fenntarthatósági programot hirdetnek: kizárólag repoharakba csapolják majd a sört, a visszajuttatott üres dobozokért pedig ajándékot adnak a látogatóknak. 

 

Sziget SUPERAR program


Közös éneklésre hívja a Nagyszínpad hallgatóit a SUPERAR gyerekkórus. A SUPERAR program hátrányos helyzetű és menekült gyerekek számára biztosít ingyenes zenei oktatást, ezzel segítve beilleszkedésüket. Az interaktív koncerten a hallgatók közeli és távoli népek dallamát ismerhetik meg, megtapasztalva a kórus egyedi szellemiségét, sokszínűségének magával ragadó erejét. A nemzetközi SUPERAR szervezet magyarországi tevékenységének finanszírozását 2018 óta a Sziget biztosítja és kéri minden partnerét, meghívott vendégét, hogy támogassa őket. A Sziget alatt a bárokban adott borravalóból a Superar is részesedik, illetve a fesztivál során a szervezők igyekeznek minden sztárral bakelit lemezeket dedikáltatni, majd ezeket az ősz folyamán értékesíteni. Az akció teljes bevétele is a gyerekeké lesz. 


Karszalagos fizetés 


Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten. A rendszer lényege, hogy a karszalagok RFID chippel lesznek felszerelve, így amellett, hogy minden belépési jogosultságot tartalmaznak (napok, kempingek, stb.) a fizetési funkciót is magukban foglalják. Ez a rendszer a heti és napijegyeseknél is egyaránt működik, és gyakorlatilag a Festipay fizetőkártyát váltja ki, ami ezáltal tulajdonképpen beépül a karszalagba. Így megszűnik a korábban a kártyáért fizetendő 500 forintos letét is, illetve a karszalag további előnye, hogy sorbanállás nélkül, a Sziget mobil-applikációján keresztül is fel lehet tölteni. Ez esetben a 300 forint feletti bennmaradó összeget automatikusan visszautalják a látogatóknak. Emellett természetesen egyérintéses (contactless) bankkártyákkal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig és a bankkártyás és karszalagos fizetés mellett az erre alkalmas mobiltelefonokkal is kiegyenlíthetjük a számlánkat. 

 

Sztárok kérték – mi teljesítjük 

 

Az idei sztárfelhozatal kívánságlistáján különösképp izgalmas kérések nincsenek, de hosszas keresgélés után akadhatunk izgalmas dolgokra. A legtöbb zenekar évtizedekkel korábbi kommunikációs eszközöket használna: szinte mindegyik csapat kért budapesti képeslapot, felbélyegezve, amit a szállodából küldenek haza családnak, barátoknak. Az egyik banda pedig hozta a saját nyomtatóját, de olyan ódivatút, hogy a szervezők alig találtak festékpatront hozzá. Nagy sláger továbbá az illatgyertya, a levegőpárásító és a ruhagőzölő is. Környezettudatosság szintén alaptéma a zenekarok között: a kívánságok között van pl. 100%-ban lebomló wc papír vagy olyan kozmetikum, amit állatokon nem teszteltek. Az ételek közt sok a vegán- és vega étrend alapján leadott rendelés, a "furcsaságok" között pedig a lego minifigura, a szivárványszínű rózsa és a zenekar fényképével készült műpénz is megtalálható. 


 

Címkék#fesztivál

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!