Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Újra három év lehet a gyes

Még ebben a hónapban elfogadhatja a parlament a gyes 2-ről 3 évre növelését.
Elkészült az a törvényjavaslat, amely a jelenlegi két évről újra három évre növelné a gyermekgondozási segély (gyes) folyósításának idejét - írja hírlevelében a Rókusi Könyvelőiroda.

A gyesről az egyes szociális, gyermekvédelmi és családtámogatási tárgyú törvények módosításáról szóló salátatörvény rendelkezik, amely már megjelent a Nemzeti Erıforrás Minisztériumhonlapján.

A parlament 2009. május 25-én csökkentette háromról két évre a gyes időtartamát. A törvényjavaslatot Sólyom László akkori köztársasági elnök visszadobta, de a képviselők júniusban újra elfogadták.

Még ebben a hónapban elfogadhatja a parlament a gyes 2-ről 3 évre növelését. Fotó: sxc.hu
Még ebben a hónapban elfogadhatja a parlament a gyes 2-ről 3 évre növelését. Fotó: sxc.hu/simmbarb

A mostani javaslat a gyes időtartamának növelése mellett korlátozná a gyest igénybe vevő anyák munkavállalását is. A jelenleg hatályos jogszabály szerint az anyák a gyerek egyéves kora után időkorlátozás nélkül dolgozhatnak, a tervezet viszont ezt csak az otthonukban dolgozó nőknek engedélyezné, a többieknél heti harminc óra munkában húzná meg a felső határt.

A tervezet többek között elő kívánja segíteni még a családi napközi, mint napközbeni kisgyermek-ellátási forma elterjesztését a települési önkormányzatok körében. A módosítás célja, hogy a tízezer laskos feletti települési önkormányzatok számára hangsúlyossá tegye, hogy a bölcsőde kötelező fenntartása mellett más napközbeni ellátási formával, tehát családi napközi biztosításával is megoldhatják a 3 év alatti gyermekek ellátását.

A törvényjavaslatról várhatóan még ebben a hónapban szavaz a parlament.

Olvasóink írták

110 hozzászólás
  • 110. bambinaXX 2010. november 07. 19:35
    „108. ehhez meg kellene szüntetni a segélyezős rendszert és adókedvezményekkel segíteni a gyerekeseket.
    aki becsülettel dolgozik, adózik az járjon jobban - mint aki feketézik, hivatalosan alig van bevétele, de nagy házat, autót vesz, stb..”
  • 109. Szusi 2010. november 07. 19:33
    „108. jozko 2010.11.07. 19:25

    :-))”
  • 108. jozko 2010. november 07. 19:25
    „A hatalom ténylegesen megoldandó problémája:

    Az alattvalók-
    és ne az alávalók szaporodjanak!”
  • 107. Szusi 2010. november 07. 17:27
    „106. bambinaXX 2010.11.07. 16:39
    Elvben igazad van.DE! Ahogy írtad munkáltatóti igazolást bárki kérhet. Szerinted egy kis tüsivel nem lehetne elintézni, hogy adjon egy igazolást a tb, hogy nem kapod a gyed-et... Csak kicsit korrupt ez az ország. Lásd a mozgássérült igazolványokat és akkor a többit nem mondom. Abban tényleg igazad van, hogy valamit tenni kell mert röhej, hogy ahogy már megszületik a gyerek be kell íratni. :-(”
  • 106. bambinaXX 2010. november 07. 16:39
    „101! most olvastam: pont ez a problémám!
    De azt gondolom, az ember kb. tudja meddig akar a gyerekkel otthon maradni - és úgy igényli a helyet. És ha változik is a helyzet (mégis előbb viszi bölcsibe:ekkor viszi az "igazolást") - lenne hely, ha nem lennének ebben a rendszerben is "potyázók"...
    Soka kerül a bölcsihely, de még többe, ha vki gyedet kap ÉS beadja bölcsibe..”
  • 105. bambinaXX 2010. november 07. 16:34
    „Szusika! örülök. de még mindíg nem értesz:
    a GYed a gyerek MAX. 2éves koráig igényelhető - elvileg!
    DE: nem mindenki él vele: van, aki a gyereke 1éves korában visszamegy dolgozni. Az csak gyest kaphat, gyedet nem. A bölcsődét viszont neki találták ki. ennyi.
    Tehát: ha vki visszamegy dolgozni, az már NEM KAPhat gyedet - persze ha saját vállalkozásban, feketén dolg.:kap...
    És ha erről: az AKTUÁLISSÁ VÁLÓ helyzetről (azaz: jöv. hótól már nem kapok gyedet) kellene igazolást vinni a bölcsibe (a TB-kifizetőtől)- mikor KEZDEM a gyereket beszoktatni, akkor nem lenne kiskapu.

    persze vihetne igazolást arról is, hogy a Gyes-t mikortól fogja kapni(amikortól IGÉNYLI,nem pedig mikor lesz 2éves a gyerek!), a mák-tól: ez tökmindegy.. Csak legyen ellenőrizve a bölcsihez való jogosultság.”
  • 104. macs 2010. november 07. 15:52
    „zongorista,
    "1.MInden nyugdíj meleltt dolgozót haza kellene küldeni!
    2. Máris annyi munkahely szabadulna fel, hogy nem is hinnétek!
    3. Máris sokan mehetnének vissza /el dolgozni!!!"
    A nyugdíj mellett dolgozót a munkáltató vette fel. Tehát tőlük kéne megkérdezni, miért alkalmazza őket. Valami oka biztos van!”
  • 103. Enethy 2010. november 07. 15:07
    „Az első gyermekemnél a két év alatt még otthon voltam vele teljesen lerongyolódtunk anyagilag,mert a gyed ugye mégsem egy fizetés.Rokonunk nincs a környéken aki besegítene a gyereknevelésbe.Az a gyes amit még 1 évig kaptam,tehát a gyerek 3 éves koráig a fizum mellé ,vissza tudot hozni minket nullára.Most a másodikkal vagyok itthon és mivel nagyon beteges tipus speciális étkezés és sok gyógyszer pláne nagyon sok pénzt visz el.Már a remény sincs meg,hogy egy évig járni fog a gyes... így megyünk lejjebb....”
  • 102. zongorista 2010. november 07. 15:03
    „1.MInden nyugdíj meleltt dolgozót haza kellene küldeni!
    2. Máris annyi munkahely szabadulna fel, hogy nem is hinnétek!
    3. Máris sokan mehetnének vissza /el dolgozni!!!
    4. Pár évvel ezelőtt mi is megengedhettük magunknak, hogy apa fizetése mellett 3 évig itthon elgyek az első gyermekkel....
    Második gyermekemnek sajnos ez nem adatott meg, annyit romlott a fizetés reálértéke.....
    Sose bocsájtom meg az államnak, hogy vissza kellett mennem dolgozni és őt bölcsibe adni!
    Hozzáteszem: A bölcsi nagyon jó volt, csak jó emllékeink vannak róla!
    A mai viszonyok között sajnos 3.gyereket vállalni-hát, enm is tudom....talán tényleg felelőtlenség!!!!!!”
  • 101. Szusi 2010. november 07. 09:44
    „bambinaXX!
    Sejtem mire gondolsz de az idő nem jó! Akkor kéne az igazolást kérnie amikor már viszed a bölcsibe nem akkor amikor beíratod. Ha meg kiderül a turpisság ki kell "vágni" a gyereket. Én is ezt mondtam honnan tudjam még két évre előre amikor beíratom, hogy pontosan mikor megyek vissza dolgozni? Márpedig ha akkor kérik meg az igazolást akkor arra hivatkozva nem veszik fel? Mert az munkáltatói igazolásomnak nem fog hinni senki. Szerinted.”
  • 100. Szusi 2010. november 07. 09:33
    „97. bambinaXX 2010.11.07. 08:33
    Én is még egyszer! Akkor is hülyeséget beszélsz. Megkéri a bölcsöde a tb-től az igazolás AKKOR! amikor beíratom a gyereket a bölcsibe. Ez nálam nov. 18. Ha történetesen májusban visszamentem dolgozni akkor nem kaphatok bölcsödei ellátást mert nekem a két év nov. 18-án jár le? Mert te ezt írtad én ezt tartom hülyeségnek.

    "Ehhez csak annyi kellene, hogy a bölcsődei helyek foglalásakor az intézmények vezetői kérnek egy igazolást a TB-től, hogy mikor jár le anyuka GYED-jogosultsága."

    Tudom, hogy akkor nem kaphatok gyedet nem vagyok korlátolt. Mert te ezt írtad én ezt tartom hülyeségnek. Pontosan tudom , hogy kitől kapom a gyedet. Én a munkáltatómtól mert az tb kifizető hely. 3 évig bérszámfejtő voltam.”
  • 99. macs 2010. november 07. 08:58
    „vári,
    nagyon igaz, amiről az általad idézett cikk szól. Én kiegészíteném a MIÉRT? kérdéssel. Miért alacsony a gyerekvállalási kedv Spanyolországban, Portugáliában, Németországban és Görögországban, és tegyük hozzá nálunk is. Nem csupán az intézményi háttér hiányos, de a társadalom hozzáállásában is nagy különbség van. A családon belüli szerepek és a hozzácsatlakozó feladatok nemek közötti megosztása még mindig legalább 200 évvel van elmaradva a mától.
    Ami a skandináv országok ellátó rendszerét illeti, egy apróságról nem szabad megfeledkezni, ott magas az állami elvonás (adó) ezért van pénz az intézményekre, ja az adófizetési morál is egészen más. És a társadalom is nagyon másként áll a témához.”
  • 98. bambinaXX 2010. november 07. 08:50
    „Ja: a GYED-et a TB-nél kell igényelni, a GYES-t a MÁK-nál (Államikincstár). Nem u.az a finanszírozó.

    Azt hiszem sokan nincsenek azzal tisztában, hogy a "példaértékű Nyugaton" nem lehet otthon anyuka 2-3 évig a gyerekkel, csak pár 3-6 havi normálisabb ellátást kap, ami a fizu x%-a (nálunk ez: gyed), utána annyira keveset (nálunk ez a gyes,összegszerűen nem tudom), hogy mennek vissza dolgozni - akinek jól keres a párja és megengedheti, nyilván nem..
    De aki fél(ez országonként változik) év után nem megy vissza, az elveszti a munkahelyét.
    másutt sincs kolbászból a kerítés...
    Ami viszont jó: családi adózás gyanánt vagy mint nálunk, a gyermekek után járó (jövőbeni) adókedvezmény lehetővé teszi, hogy anyuka maradhasson a gyerekkel.”
  • 97. bambinaXX 2010. november 07. 08:33
    „85! Mégegyszer: munka mellett CSAK GYES igényelhető, GYED NEM!! A bölcsit a DOLGOZÓ anyáknak találták ki!
    (és persze jó dolog, hogy munka mellett is kapható a gyes!) Számomra az a probléma, hogy aki gyeden van, az be tudja adni a gyerekét bölcsibe. Tudod, előfordulhat, hogy az éppen megszületett gyereked bejelented a bölcsibe időben, hogy 2éves korában kell a hely(kihasználod a 2év gyedet). Csakhogy jön 1 probléma (anyagi) és beadnád már 1évesen - és nincs hely.. Tök jó, h te nem szembesültél ilyennel.
    Ha a bölcsi FELTÉTELE lenne, hogy amikor viszed MÁR (jövő hónaptól) nem kapsz gyedet (csak gyest)-akkor megszűnne ez a kettős finanszírozás... A munkáltatótól bárki kap igazolást!!
    Ehhez gyakorlatilag csak annyi kellene, hogy a TB-től kapjon információt a bölcsi. És megoldódna ez a "várólistafrász"
    mert sztem ha vki nem dolgozik: nem jár állami bölcsihely. kapja a gyedet(hisz azért kapja, hogy Ő legyen otthon a gyerekkel, ez "kvázi a fizetése")-de fizessen ő a magánért, ne az, akinek muszáj dolgozni..”
  • 96. keiner 2010. november 07. 07:31
    „94. Olvasóka, németbe 1 év, hosszabb lesz 2 két honap, hogy ha akkor az apuka otthon marad. Ez az idö után nincs jóg a régi munkahélyre!”
  • 95. Szusi 2010. november 07. 06:46
    „"1év babázás után szerintem sokan bevállalnának pl. 4órás munkát, ez anyukának is jó lenne kiszakadni a pelenkázásból és a gyereket sem viselné, meg, hogy napi 4órát van anya nélkül a bölcsiben."

    Ezzel csak egy gond van, hogy nincs ennyi férőhely a bölcsiben. Ha meg magánba adja akkor amit megkeresett fizetheti az egészet oda.”
  • 94. Olvasóka 2010. november 06. 23:33
    „Így lehet a statisztikát javítani:így válik kisebbé a munkanélküliség.
    Egyébként én úgy tudom, hogy sehol nem ilyen a családtámogatási rendszer, sehol sem támogatják a nőket/családokat ilyen sokáig, állítólag néhány hónapban mérik csak a szabadságot.
    (Valaki tud erről valamit???)
    Az biztos, hogy egy cégnél, legyen az állami- vagy magánszektorbeli 3év alatt annyi minden változik, hogy a gyes-ről visszatérő anyuka nem sok mindenhez fog érteni,illetve nagyon sok mindent kell tanulni. Ebből a szempontból meg lehet érteni a munkáltatókat, hogy inkább kerülik a gyesről visszatérő munkavállalókat.
    A 3év gyes helyett azokat a munkáltatókat kellene támogatni, aki akár távmunkában, részmunkaidőben,egyéni munkarendben foglalkoztatja az anyukákat.
    1év babázás után szerintem sokan bevállalnának pl. 4órás munkát, ez anyukának is jó lenne kiszakadni a pelenkázásból és a gyereket sem viselné, meg, hogy napi 4órát van anya nélkül a bölcsiben.”
  • 93. vári 2010. november 06. 22:50
    „AN

    Ez nem oldaná meg a munkanélküliség problémáját, még csak nem is csökkentené számottevően, szvsz.
    Viszont azokat a nőket ellehetetlenítené a munkaerőpiacon, akiknek olyan munkájuk van, amelyből nem éri meg évekre "kiesni".”
  • 92. AN 2010. november 06. 22:08
    „Üdvözlöm az újra 3 évig járó gyest, de most ünneprontó leszek. Én nem engedném mellette az anyákat dolgozni. Vagy--vagy.
    Mint ahogyan nyugdíjast sem engednék dolgozni: mert itt is: vagy - vagy.
    Legalábbis addig, ameddig ekkora a munkanélküliség.”
  • 91. vári 2010. november 06. 21:45
    „"Az tudható, hogy teljes demográfiai egyensúly csak Dániában van a kontinensen, elfogadható a helyzet Svéd- és Finnországban, a legaggasztóbb születésszámok pedig Olaszországban tapasztalhatók. Alacsony a gyerekvállalási kedv Spanyolországban, Portugáliában, Németországban és Görögországban is. Ezen országok szociológiai elemzése során azt találták, hogy ahol magas a női foglalkoztatottság, és jók a női munkavállalás kondíciói is, ahol a szülés után könnyű a nőknek a munkaerőpiacra visszatérni, ahol jó színvonalúak a gyerekintézmények és a fogyatékosokat és időseket ellátó szolgáltatások, vagyis az állam szerepvállalása intenzív e téren, és ahol a társadalom egyenjogú tagjának ismerik el azokat az egyedülálló nőket, akik gyereket nevelnek, ott többé-kevésbé rendben vannak a gyerekszámok. Minél kevésbé teljesülnek ezek a feltételek, annál inkább csökkenést mutatnak a születési mutatók."

    http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=9150”
110 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bértakarítók a szőregi temetőben

Szeged - Kószóné Veszprémi Gabriella szegedi olvasónk jelezte, hogy Szőregen, a Vaspálya utcai római… Tovább olvasom