2021.04.12. 18:05
A digitális oktatás kihívásairól készítettek előadást
Kiemelt érdeklődés övezi a Szegedi Nemzeti Színház legújabb produkcióját. Hazánk kőszínházai közül egyedüliként a szegedi teátrum társulata alkotott online tantermi előadást középiskolás osztályok számára, melyben a járványhelyzet miatt átalakult oktatási struktúra kihívásait vették górcső alá.
Kállai Ákos színházpedagógus 2018 óta vezeti a Kooperáló színházpedagógiai alkotóteret. Fotó: Kuklis István.
A tantermi előadások nem új keletűek a Szegedi Nemzeti Színház életében. A Kooperáló színházpedagógiai alkotótér keretében Kállai Ákos színházpedagógus vezetésével 2018 óta kínálnak programokat osztályközösségeknek.
Aktív szerepet kapnak
Játékos formában nyújtanak mélyebb és behatóbb betekintést a színház különleges világába, az alkotófolyamatokba az ifjúságot foglalkoztató témák feldolgozásán keresztül.
– A célunk egyrészt a színház népszerűsítése a fiatalok körében, másrészt pedig, hogy a diákokkal közösen gondolkodjunk bizonyos társadalmi problémákról, melyek foglalkoztatják őket. E programok mindig aktív szereplési lehetőséget biztosítanak a fiataloknak, bevonjuk őket az alkotás folyamatába
– magyarázta a színházpedagógus.
Töréspontok
Legújabb, online játszódó tantermi produkciójuk egy digitális tanóra eseményeit járja körül Tölgyfa Gergely drámapedagógus rendezésében, Molnár Erika, Sziládi Hajna és Kállai Ákos közreműködésével.
– Színházi és filmes jelenetek, valamint interaktív részek váltják egymást. Levetítjük a diákoknak a Töréspont című rövidfilmünket, melyben konfliktusok bontakoznak ki a tanár és diákjai között. Ezt követően játékos formában közösen dolgozzuk fel a diákokkal a látottakat. A program harmadik részében pedig a tanulók a jelenet szereplőinek bőrébe bújhatnak – magyarázta Kállai Ákos.
A kisfilm olyan szituációkat vonultat fel, melyekben megtörik a tanár-diák kapcsolat, a párbeszéd, az együttműködés lehetősége.
– Az előadás sok-sok humorral fűszerezve azt feszegeti, hogy mit engedhetnek meg tanárok és diákok maguknak otthon, a képernyő előtt ülve, miközben tanórán vesznek részt. A digitális oktatás elmossa a határt a magán- és az iskolai élet között, mely sok feszültség, konfliktus forrása lehet. Az előadás mindenekelőtt arra igyekszik felhívni tanárok és diákok figyelmét egyaránt, hogy legyünk türelmesebbek és megértőbbek egymással e rendhagyó helyzetben, mely a pedagógusok és a tanulók számára is frusztrációval járhat – részletezte.
Feszültségoldás
A produkció születését alapos tapasztalatszerzés előzte meg.
– Szabó Ágnes szociális munkás, mediátor volt segítségünkre abban, hogy minél pontosabb, reálisabb képet kapjunk a digitális oktatás kihívásairól. Ezt követően fókuszcsoportos beszélgetéseket folytattunk tanárokkal és diákokkal is a témában. E tapasztalatainkra építkezve, sok-sok improvizáció és kísérletezés révén született meg az előadás – fejtette ki, majd hozzátette: a bemutató nagy sikert aratott, és már országszerte tucatnyi iskola jelezte a produkció iránti igényét.
– Az eddigi tapasztalataink nagyon jók, hálásak voltak a diákok. Azt láttuk rajtuk, hogy rengeteg feszültséget oldott fel bennük a program, és sokan jelezték közülük, hogy egy-egy általunk ábrázolt szituáció felettébb ismerős volt számukra
– mondta a színházpedagógus.