Filmkritika

2024.01.13. 09:30

Adok-kapok a medencében

Démoni baba? Volt már. Élőhalottak és ártó szellemek? Pipa. Gonosz apáca és bohóc? Lejárt lemez. Na, de démoni medencében még biztosan nem pancsolt senki. Ez az egyetlen eredeti ötlet az Éjszakai merülés című horrorfilmben.

Lass Péter

Van abban valami félelmetes, amikor az ember lába nem ér le földre.

Még hogy nincs semmi új a nap alatt? Dehogynem – vág vissza Bryce McGuire rendező, és első nagyjátékfilmjében rögtön egy olyasmivel rukkol elő, amilyet még biztosan nem látott senki. Az Éjszakai merülésben a démon egy medence mélyén tanyázik, és csak arra vár, hogy magába szippanthasson egy lubickolni vágyó lelket. Ha ez megtörténik, a medence egy időre jóllakik, és azon lesz, hogy a következő arra tévedőnek beteljesítse leghőbb vágyait. Ilyen értelemben az Éjszakai merülés egyfajta fausti történetet mesél el, amelyben a gyarló ember szerződést köt az ördöggel: áldozatért cserébe a medence kész teljesíteni a kívánságunkat.

Ugyanakkor fölösleges olyan nagy szavakkal dobálózni, mint hogy fausti történet. Az ígéretesen induló film egy ponton túl – kábé középtájon – fokozatos lejtmenetbe kapcsol, és egyre inkább érezteti a nézővel, hogy ebben a sztoriban egyszerűen nincs másfél órányi anyag.

Az, hogy a film ígéretesen indul, nem azt jelenti, hogy mentes lenne a kliséktől, sőt. Az Éjszakai merülés egyből egy klasszikus horrorfilmes klisével indít: az új élet reményében egy négytagú család új házba költözik. Az apa egykori baseballsztár, de most nagyon beteg, nincs remény a visszatérésére. A család elsősorban miatta költözik, hiszen kell a levegőváltozás, az pedig csak hab a tortán, hogy a házhoz medence is jár, ami tökéletes lesz a jótékony hatású hidroterápia folyamán. Az apa rögtön bele is veti magát a kezelésbe, azaz a vízbe, ami persze egyből furcsa dolgokat produkál. Nemcsak a férfi tapasztalja ezeket, hanem a család többi tagja is. Az apa karakterét mégis fontos kiemelni, mert ő az egyetlen a családban, aki szerint a medence nagyon is jó célt szolgál. Felesége, tinédzser lánya és kisfia menekülne, mert félnek a medencétől. Pontosabban attól a valamitől, ami a medence mélyén rejtőzik. Az apa állapota ugyanakkor a gyógyulás jeleit mutatja, ami még az orvosait is meghökkenti. Ezt adja tehát a medence a férfi számára, ám a bökkenő azután jön, amikor a víz nemcsak ajándékoz, hanem egyre erőszakosabban kezd el követelőzni. A férfi családjában már senki sem lesz biztonságban.

Az ígéretes kezdés, amelynek lendülete kitart egészen a film feléig, leginkább annak köszönhető, hogy a készítők a kliséket értő módon alkalmazzák. A képek, azok színvilága és a beállítások markáns atmoszférát teremtenek, az ijesztőnek szánt jelenetek többnyire működőképesek. Ez egy ügyes horror – gondoltam egy ideig, hogy azután minden lelkesedésemet elveszítsem. Az apa megváltozásának drámája például alig kap teret, sőt totális klisé az egész. Az is probléma, hogy a medence varázsa (mármint az, hogy végre egy új helyszínt láthatunk egy horrorfilmben) egy idő után teljesen megszűnik, már nem tud megijeszteni a film. Tipikus gond ez a kevésbé minőségi horrorfilmeknél: a hangulatos, jó kezdést összecsapott folytatás követi, amelynek a végén valósággal elszabadul a pokol, de a sok rémisztgetés a befejezésre teljesen elveszíti a hatását. Azt a hatást, ami akkor még megvolt, amikor a film csak fokozatosan adagolta a feszültséget.

A főbb szerepekben Wyatt Russellt (aki Goldie Hawn és Kurt Russell fia), valamint Kerry Condont láthatjuk. Nem rajtuk múlt, hogy az Éjszakai merülés sajnos nagyon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

4/10

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában