Délmagyar logó

2019. 03. 22. péntek - Beáta, Izolda 1°C | 17°C Még több cikk.

A hétvégén elindul a száguldó cirkusz - Részletek a F1 újdonságairól az Ausztrál nagydíj előtt

A Ferrari fogadkozik, a Mercedes nagy kihívásról beszél.
A hétvégén a melbourne-i Ausztrál Nagydíjjal kezdődik a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság 70. szezonja, amely ismét a címvédő és ötszörös győztes brit Lewis Hamilton, valamint a négyszeres világbajnok német Sebastian Vettel csatájáról szólhat.
 
A szezon első időmérő edzését szombaton - magyar idő szerint - 7 órakor rendezik Melbourne-ben, az 58 körös futam pedig vasárnap 6.10-kor rajtol.

Április közepén a Kínai Nagydíj lesz a Forma-1 történetének 1000. futama, Magyarországra augusztus első hétvégéjén látogat a mezőny.

A 21 futamos idény december 1-jén, Abu-Dzabiban zárul.

Az M4 Sport a versenyhétvégék legfontosabb történéseit élőben közvetíti.

A 34 éves Hamilton és ötszörös konstruktőri vb-győztes csapata, a Mercedes is arról beszélt a február végi téli tesztek után, hogy legnagyobb riválisuk, a Ferrari egy nagyon ütőképes "csomagot" hozott össze 2019-re, ezért arra számítanak, hogy az idén minden eddiginél nagyobb kihívás lesz számukra megvédeni a vb-címet.
    
A Barcelonában rendezett hivatalos tesztek időeredményeiből persze az eddig megszokottakhoz hasonlóan nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de a szakértők egy része szintén azon a véleményen volt, hogy Vettelnek és a Ferrarinak most a korábbinál nagyobb esélye van arra, hogy megtörje a Mercedes 2014 óta tartó egyeduralmát. A szakértők másik fele viszont a német istálló sikerét vetítette előre, mondván, a tesztelés során a stuttgarti gyár csapata "nem terítette ki a lapjait", és a versenyautóban bőven van még tartalék.
    
Menetrend, helyszínek, győztesek

Ausztrál Nagydíj:
március 17., Melbourne

pálya hossza: 5,303 km
versenytáv: 58 kör (307,574 km)
leggyorsabb kör: 1:24.125 perc, Michael Schumacher (német, Ferrari, 2004)
A 2018-as győztes: Sebastian Vettel (német, Ferrari)

Bahreini Nagydíj:
március 31., Szahír

pálya hossza: 5,412 km
versenytáv: 57 kör (308,238 km)
leggyorsabb kör: 1:31.447 perc, Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren, 2005)
A 2018-as győztes: Vettel

Kínai Nagydíj:
április 14., Sanghaj

pálya hossza: 5,451 km
versenytáv: 56 kör (305,066 km)
leggyorsabb kör: 1:32.238 perc, M. Schumacher (2004)
A 2018-as győztes: Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)

Azerbajdzsáni Nagydíj:
április 28., Baku

pálya hossza: 6,003 km
versenytáv: 51 kör (306,049 km)
leggyorsabb kör: 1:43.441 perc, Vettel (Ferrari, 2017)
A 2018-as győztes: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

Spanyol Nagydíj:
május 12., Barcelona

pálya hossza: 4,655 km
versenytáv: 66 kör (307,104 km)
leggyorsabb kör: 1:18.441 perc, Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull, 2018)
A 2018-as győztes: Hamilton

Monacói Nagydíj:
május 26., Monte-Carlo

pálya hossza: 3,337 km
versenytáv: 78 kör (260,286 km)
leggyorsabb kör: 1:14.260 perc, Max Verstappen (holland, Red Bull, 2018)
A 2018-as győztes: Ricciardo

Kanadai Nagydíj:
június 9., Montreal

pálya hossza: 4,361 km
versenytáv: 70 kör (305,270 km)
leggyorsabb kör: 1:13.622 perc, Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, 2004)
A 2018-as győztes: Vettel

Francia Nagydíj:
június 23., Le Castellet

pálya hossza: 5,842 km
versenytáv: 53 kör (309,690 km)
leggyorsabb kör: 1:34.225, Valtteri Bottas (finn, Mercedes, 2018)
A 2018-as győztes: Hamilton

Osztrák Nagydíj:
június 30., Spielberg

pálya hossza: 4,318 km
versenytáv: 71 kör (306,452 km)
leggyorsabb kör: 1:06.957 perc, Kimi Räikkönen (finn, Ferrari, 2018)
A 2018-as győztes: Max Verstappen (holland, Red Bull)

Brit Nagydíj:
július 14., Silverstone

pálya hossza: 5,891 km
versenytáv: 52 kör (306,198 km)
leggyorsabb kör: 1:30.621 perc, Hamilton (2017)
A 2018-as győztes: Vettel

Német Nagydíj:
július 28., Hockenheim

pálya hossza: 4,574 km
versenytáv: 67 kör (306,458 km)
leggyorsabb kör: 1:13.780 perc, Räikkönen (McLaren, 2004)
A 2018-as győztes: Hamilton

Magyar Nagydíj:
augusztus 4., Hungaroring

pálya hossza: 4,381 km
versenytáv: 70 kör (306,630 km)
leggyorsabb kör: 1:19.071 perc, M. Schumacher (2004)
A 2018-as győztes: Hamilton

Belga Nagydíj:
szeptember 1., Spa-Francorchamps

pálya hossza: 7,004 km
versenytáv: 44 kör (308,052 km)
leggyorsabb kör: 1:46.286 perc, Bottas (2018)
A 2018-as győztes: Vettel

Olasz Nagydíj:
szeptember 8., Monza

pálya hossza: 5,793 km
versenytáv: 53 kör (306,720 km)
leggyorsabb kör: 1:21.046 perc, Barrichello (2004)
A 2018-as győztes: Hamilton

Szingapúri Nagydíj:
szeptember 22., Marina Bay

pálya hossza: 5,063 km
versenytáv: 61 kör (308,706 km)
leggyorsabb kör: 1:41.905 perc, Kevin Magnussen (dán, Haas, 2018)
A 2018-as győztes: Hamilton

Orosz Nagydíj:
szeptember 29., Szocsi

pálya hossza: 5,848 km
versenytáv: 53 kör (309,745 km)
leggyorsabb kör: 1:35.861 perc, Bottas (2018)
A 2018-as győztes: Hamilton

Japán Nagydíj:
október 13., Szuzuka

pálya hossza: 5,807 km
versenytáv: 53 kör (307,471 km)
leggyorsabb kör: 1:31.540 perc, Räikkönen (McLaren, 2005)
A 2018-as győztes: Hamilton

Mexikói Nagydíj:
október 27., Mexikóváros

pálya hossza: 4,304 km
versenytáv: 71 kör (305,354 km)
leggyorsabb kör: 1:18.741 perc, Bottas (2018)
A 2018-as győztes: Verstappen

Egyesült Államok Nagydíja:
november 3., Austin

pálya hossza: 5,513 km
versenytáv: 56 kör (308,405 km)
leggyorsabb kör: 1:37.392 perc, Hamilton (2018)
A 2018-as győztes: Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)

Brazil Nagydíj:
november 17., Sao Paulo

pálya hossza: 4,309 km
versenytáv: 71 kör (305,909 km)
leggyorsabb kör: 1:10.540 perc, Bottas (2018)
A 2018-as győztes: Hamilton

Abu-Dzabi Nagydíj:
december 1., Abu-Dzabi

pálya hossza: 5,554 km
versenytáv: 55 kör (305,355 km)
leggyorsabb kör: 1:40.279 perc, Vettel (Red Bull, 2009)
A 2018-as győztes: Hamilton

A 31 esztendős Vettel 2008, az első teljes F1-es idénye óta minden évben elnevezi az autóját, mostani Ferrarija a Lina nevet kapta, de ennél is fontosabb, hogy a német sztár szerint "minden rendben van" az olasz istállónál.
    

Új fejezetet akarunk nyitni, a csapatszellem a csúcson van és nagyon jó úton haladunk"

- jelentette ki Vettel, aki 2015 óta versenyez a Ferrarinál, de vb-címet még nem tudott nyerni a mezőny legnagyobb költségvetéséből gazdálkodó istállóval. A Ferrari legutóbb 2007-ben, a finn Kimi Räikkönen révén nyert egyéni világbajnoki címet, konstruktőrként pedig utoljára 2008-ban diadalmaskodott. A sikertelenség a vezetőségben is áldozatot követelt, a téli szünetben Maurizio Arrivabene csapatfőnököt menesztették, helyére pedig az addig technikai igazgatóként dolgozó Mattia Binottót nevezték ki.
    
Vettelnek ugyanakkor a csapaton belül is meg kell küzdenie az elsőszámú pilóta státuszáért, az elmúlt években a német versenyző mögött csendben meghúzódó Räikkönen helyére ugyanis Charles Leclerc érkezett. A 21 éves monacói a Ferrari saját nevelésű pilótája, ambícióit és tehetségét többször megmutatta már, 2017-ben megnyerte a Forma-2-es sorozatot, tavaly pedig a futamok csaknem felén pontszerző pozícióban végzett a Sauberrel, amely a szezon előtt a mezőny egyik leggyengébb autójának tűnt. Leclercnek ugyanakkor bőven van még ideje a legjobbak közé kerülni, de ha Vettelnek az első néhány futamon nem sikerül tekintélyt parancsolóan versenyeznie, akkor a Ferrarin belül is meginoghat a pozíciója fiatal csapattársával szemben.
    
A Mercedesnél a másik pilótaülést elfoglaló finn Valtteri Bottas a szezon kezdete előtt ígéretet tett arra, hogy az idén kitör Hamilton árnyékából, és ezúttal harcba fog szállni a világbajnoki címért. A 29 esztendős versenyző minden bizonnyal komolyan is gondolja, amit mondott, nagy kérdés azonban, hogy a csapatutasításokat ilyen-olyan módon eddig is előszeretettel alkalmazó Mercedes vezetése hogyan viszonyul majd ehhez. Valószínűtlennek tűnik ugyanis, hogy ha Hamilton harcban lesz hatodik vb-trófeájáért, akkor az istálló irányítói engedik majd a nyílt versengést a két pilótának.
    
Hamilton egyre közelebb kerül viszont ahhoz, hogy a minden idők legjobbjaként számon tartott, hétszeres vb-győztes német Michael Schumacher futamgyőzelmekre vonatkozó rekordját is beállítsa, majd megdöntse. A brit versenyző a pole pozíciókat tekintve 83 rajtelsőségével már egyeduralkodó a Forma-1 történetében, 73 GP-diadalához pedig még 18-at kell hozzátennie, hogy befogja Schumachert, aki 91 sikerével éllovas.
    
A Forma-1 irányítói kisebb szabálymódosításokkal igyekeztek elérni, hogy az idei szezonban jóval több előzést láthassanak a nézők, mint például tavaly.
Az első szárnyakat, az első kerekek mögötti légterelőket, valamint a hátsó szárnyakat jóval egyszerűbbre kellett építeniük a csapatoknak - ettől azt várják a szabályalkotók, hogy könnyebben és gyakrabban tudják majd előzni egymást a pilóták. Változás még, hogy a Pirelli gumigyár az eddigi nehezen követhető elnevezések helyett C1-től C5-ig kategorizálta a gumikeverékeket, amelyek között a C1 a legkeményebb, a C5 pedig a leglágyabb abroncsot jelöli. A versenyautók minimális súlya 743 kilogramm lesz, de ebből az idei évben már legalább 80 kilogrammot a versenyző testsúlyának kell kitennie. Aki nem éri el ezt a tömeget, annak plusz súllyal kell kipótolnia a különbséget a pilótafülke területén.
    
A mezőnyben történt változások közül kiemelkedik, hogy a Ferraritól távozó, rangidős, 39 éves Räikkönen a Sauberről Alfa Romeo Racingre keresztelt istállóban folytatja pályafutását, míg az ausztrál Daniel Ricciardo a Red Bulltól a gyári Renault-hoz szerződött, helyére pedig a holland Max Verstappen csapattársaként a francia Pierre Gasly érkezett az osztrákokhoz. Az idénynek három újonc, a brit Lando Norris (McLaren), a thaiföldi Alexander Albon (Toro Rosso), és a szintén brit George Russell (Williams) vág neki. Utóbbi márkatársa a 2011 februárjában elszenvedett súlyos ralibalesete után visszatérő lengyel Robert Kubica lesz.

A németek alig több mint negyede bízik abban, hogy Sebastian Vettel, a Ferrari pilótája megnyeri a világbajnoki címet a hétvégén rajtoló Forma-1-es szezonban.

Egy friss közvélemény-kutatás adatai szerint a megkérdezettek mindössze 27 százaléka gondolja úgy, hogy a négyszeres vb-győztes versenyző ötödik ferraris évében legyőzi Lewis Hamiltont, a címvédőt. Ezzel szemben 37 százalék úgy véli, hogy a 31 éves Vettel biztosan alulmarad a Mercedest erősítő, 34 esztendős, ötszörös világbajnok brit riválisával szemben. A felmérésben részt vettek 36 százaléka nem nyilvánított véleményt.
    
Érdekes párhuzam, hogy a legendás hétszeres világbajnok Michael Schumacher, az olaszok legutóbbi német pilótája szintén az ötödik ferraris évében aratta első vb-diadalát a maranellói istálló színeiben, s azt a sikert egymás után további négy vb-trófea követte.

Pluszpont jár a futam leggyorsabb köréért    

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy a vasárnap rajtoló Forma-1-es szezonban plusz egy világbajnoki pontot kap az adott verseny leggyorsabb köridejét elérő pilóta.

Az FIA honlapja kiemeli: a pluszpont csak akkor jár, ha a leggyorsabb pilóta a futamon elért eredményével is pontot szerez, tehát az első tíz között zár. A pluszpontot a versenyző csapata is megkapja, tehát a konstruktőri világbajnoki pontversenybe is beleszámít.
    
Az új rendelkezés bevezetésére a szabályváltoztatásokért felelős motorsporttanács múlt csütörtökön adott engedélyt, amit hétfőn a sportág képviselői egyhangú döntéssel elfogadtak.

A 70. Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság csapatai, az autók, a pilóták és a győzelmek:

Mercedes AMG Petronas F1 (német, motor: Mercedes)
Lewis Hamilton (brit), született: 1985. január 7.
világbajnok: 2008, 2014, 2015, 2017, 2018
futamok száma: 229, futamgyőzelmek: 73, dobogós helyezés: 134
első rajtkocka: 83, vb-pontok: 3018
rajtszám: 44

Valtteri Bottas (finn) született: 1989. augusztus 28.
legjobb helyezés: vb-3. (2017)
futamok száma: 118, futamgyőzelmek: 3, dobogós helyezés: 30
első rajtkocka: 6, vb-pontok: 963
rajtszám: 77

Scuderia Ferrari (olasz, Ferrari)
Sebastian Vettel (német) született: 1987. július 3.
világbajnok: 2010, 2011, 2012, 2013
futamok száma: 219, futamgyőzelmek: 52, dobogós helyezés: 111
első rajtkocka: 55, vb-pontok: 2745
rajtszám: 5

Charles Leclerc (monacói) született: 1997. október 16.
legjobb helyezés: vb-13., futamok száma: 21, vb-pontok: 39
rajtszám: 16

Aston Martin Red Bull Racing (osztrák, Honda)

Max Verstappen (holland) született: 1997. szeptember 30.
legjobb helyezés: vb-4. (2018)
futamok száma: 81, futamgyőzelmek: 5, dobogós helyezés: 22
vb-pontok: 670
rajtszám: 33

Pierre Gasly (francia) született: 1996. február 7.
legjobb helyezés: vb-15. (2018), futamok száma: 26, vb-pontok: 29
rajtszám: 10

Renault Sport F1 Team (francia, Renault)
   
Daniel Ricciardo (ausztrál) született: 1989. július 1.
legjobb helyezés: vb-3. (2014, 2016)
futamok száma: 150, futamgyőzelmek: 7, dobogós helyezés: 29
első rajtkocka: 3, vb-pontok: 986
rajtszám: 3    

Nico Hülkenberg (német) született: 1987. augusztus 19.
legjobb helyezés: vb-7. (2018)
futamok száma: 156, első rajtkocka: 1, vb-pontok: 474
rajtszám: 27

Haas F1 Team (amerikai, Ferrari)

Romain Grosjean (francia) született: 1986. április 17.
legjobb helyezés: vb-7. (2013)
futamok száma: 143, dobogós helyezés: 10, vb-pontok: 381
rajtszám: 8

Kevin Magnussen (dán) született: 1992. október 5.
legjobb helyezés: vb-9. (2018)
futamok száma: 81, dobogós helyezés: 1, vb-pontok: 137
rajtszám: 20

McLaren F1 Team (brit, Renault)

Carlos Sainz Jr. (spanyol) született: 1994. szeptember 1.
legjobb helyezés: vb-9. (2017)

futamok száma: 81, vb-pontok: 171
rajtszám: 55

Lando Norris (brit) - újonc született: 1999. november 13.
rajtszám: 4

Racing Point F1 Team (brit, Mercedes)

Sergio Pérez (mexikói) született: 1990. január 26.
legjobb helyezés: vb-7. (2016, 2017)
futamok száma: 155, dobogós helyezés: 8, vb-pontok: 529
rajtszám: 11

Lance Stroll (kanadai) született: 1998. október 29.
legjobb helyezés: vb-12. (2017)
futamok száma: 41,dobogós helyezés: 1,vb-pontok: 46  
rajtszám: 18

Alfa Romeo Racing (svájci, Ferrari)

Kimi Räikkönen (finn) született: 1979. október 17.
világbajnok: 2007
futamok száma: 291, futamgyőzelmek: 21, dobogós helyezés: 103
első rajtkocka: 18, vb-pont: 1816
rajtszám: 7

Antonio Giovinazzi (olasz) született: 1993. december 14.
futamok száma: 2, vb-pont: 0
rajtszám: 99

Scuderia Toro Rosso (olasz, Honda)

Danyiil Kvjat (orosz) született: 1994. április 26.
legjobb helyezés: vb-7. (2015)
futamok száma: 72, dobogós helyezés: 2, vb-pont: 133
rajtszám: 26

Alexander Albon (thaiföldi) - újonc, született: 1996. március 23.
rajtszám: 23

Williams Racing (brit, Mercedes)

Robert Kubica (lengyel) született: 1984. december 7.
futamok száma: 76, futamgyőzelem: 1, dobogós helyezés: 12
első rajtkocka: 1, vb-pontok: 273
rajtszám: 88

George Russell (brit) - újonc, született: 1998. február 15.
rajtszám: 63

A Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság eddigi győztesei a konstruktőrök versenyében 1958 óta:
1958 - Vanwall
1959 - Cooper-Climax
1960 - Cooper-Climax
1961 - Ferrari
1962 - BRM
1963 - Lotus-Climax
1964 - Ferrari
1965 - Lotus-Climax
1966 - Brabham-Repco
1967 - Brabham-Repco
1968 - Lotus-Ford
1969 - Matra-Ford
1970 - Lotus-Ford
1971 - Tyrrell-Ford
1972 - Lotus-Ford
1973 - Lotus-Ford
1974 - McLaren-Ford
1975 - Ferrari
1976 - Ferrari
1977 - Ferrari
1978 - Lotus-Ford
1979 - Ferrari
1980 - Williams-Ford
1981 - Williams-Ford
1982 - Ferrari
1983 - Ferrari
1984 - McLaren-TAG Porsche
1985 - McLaren-TAG Porsche
1986 - Williams-Honda
1987 - Williams-Honda
1988 - McLaren-Honda
1989 - McLaren-Honda
1990 - McLaren-Honda
1991 - McLaren-Honda
1992 - Williams-Renault
1993 - Williams-Renault
1994 - Williams-Renault
1995 - Benetton-Renault
1996 - Williams-Renault
1997 - Williams-Renault
1998 - McLaren-Mercedes
1999 - Ferrari
2000 - Ferrari
2001 - Ferrari
2002 - Ferrari
2003 - Ferrari
2004 - Ferrari
2005 - Renault
2006 - Renault
2007 - Ferrari
2008 - Ferrari
2009 - Brawn GP
2010 - Red Bull
2011 - Red Bull
2012 - Red Bull
2013 - Red Bull
2014 - Mercedes
2015 - Mercedes
2016 - Mercedes
2017 - Mercedes
2018 - Mercedes

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tokió 2020 - A földrengés sújtotta övezetekbe is elviszik az olimpiai lángot

Tokió 2020 - A földrengés sújtotta övezetekbe is elviszik az olimpiai lángot
Sajtóértesülések szerint a láng két-két napig lesz majd látható a 2011-es katasztrófában leginkább… Tovább olvasom