Délmagyar logó

2019. 02. 23. szombat - Alfréd -5°C | 1°C Még több cikk.

A budapesti Közlekedési Múzeumba költözik az egyik szegedi Bengáli

A budapesti Közlekedési Múzeumba költözik az egyik szegedi BengáliFotó: Török János
Szegeden 2011-ben nyugdíjazták a Bengálikat, most egy a Közlekedési Múzeumba kerül, ahol restaurálás után az állandó kiállítás része lesz.
Több mint 30 év után újabb villamossal gazdagodik a budapesti Közlekedési Múzeum gyűjteménye: megérkezett Budapestre a Szegedről vásárolt Bengáli.

2011 januárjában írtuk, hogy felújították a 3-as villamosvonalat, ahol január 19-től már az új Tatra villamosok ingáznak. Ezzel egy időben nyugdíjazták a bengálikat. Vagyis az FVV típusú 35–40 esztendős villamosok egyelőre parkolópályára álltak addig, amíg meg nem érkezett a város vadonatúj Pesa-flottája.

Nagy István, a szegedi kötött pályás közlekedés krónikása lapunknak korábban azt mesélte, hajdanán három hullámban érkeztek Szegedre a bengálik. Becenevüket még Pestről hozták magukkal, ezt feltehetőleg színük és bumfordi kerek orruk miatt kapták. 1962 és 1964 között 14 darab budapesti és debreceni gyártmányt vett a város. Egy vezetőfülkés volt, kezdetben kettő, később egy kalauz ült benne. 1967-ben 12 vadonatúj, két vezetőfülkés kocsival gyarapodott a flotta. 1973 és 1979 között 18 új bengáli érkezett, ezekből fut máig 7 kocsi. Korábban még ennyire sem volt komfortos a villamos, mint most; a szegedi fejlesztéseknek köszönhetően került bele buszokból vezérlőtábla, korszerű fék és vezetőfülke. Így ha az utastérben nem is volt fűtés, legalább a vezetőknek nem kellett nagykabátot, kesztyűt húzniuk.

2011 októberében az 50 éves évfordulója alkalmából még egy körre a 4-es vonalra merészkedett a Bengálinak keresztelt 24 tonnás 800-as sorozatú villamosok közül az egyik legjobb állapotú szegedi szerelvény, a 806-os. Nemcsak Szegeden, Debrecenben és Miskolcon is kigurult a remízből a DKT és az MVK ilyen típusú villamosa, hogy mindhárom városban egy időben, egyszerre induljanak tiszteletkörükre. A 806-os ablakában „50 éves az FVV villamos" felirattal, nyikorogva, augusztus óta nem hallott robajjal érkezett a tarjáni végállomásra.

Bővebben a búcsúzásuk kapcsán itt írtunk róluk>

2016-ban egy használt járművekkel foglalkozó oldalon akadtunk rá Szeged egyik ikonikus járművére. Olvasóinkat is megkérdeztük, mit kezdenének a 24 tonnás járművel: kávézót, nyaralót, játszóházat alakítanának ki. Majó-Petri Zoltán, az SZKT igazgatója nem sokkal később arról számolt be, hogy a villamos gazdára talált - volt, amelyiket darabokban adtak el -, és akkor úgy tudta, leendő tulajdonosa turisztikai célokra akarja majd használni. Azóta nem tudjuk, mi lett vele.

A bengálik különböző típusai évtizedekre meghatározták Szeged, Debrecen és Miskolc villamosközlekedését. Korukat messze túlélve csak az elmúlt években vonták ki őket teljesen a forgalomból, legutoljára 2014-ben Debrecenben - olvasható a Közlekedési Múzeum Facebook-oldalán. "A Közlekedési Múzeum gyűjteményébe most bekerült tízajtós villamos (FVV CSM–4) az 1978-ban legyártott utolsó 5 darab egyike, mely egészen 2011-ig közlekedett a szegedi közforgalomban, elsősorban a 4-es viszonylaton. A jármű eredeti pályaszáma 814 volt, amit a 2000-es évek elején számoztak át 818-ra, ekkor kapta meg új festését is. A múzeum célja, hogy a közeljövőben a villamost utolsó forgalmi üzemállapotának megfelelően szakszerűen restaurálja, és azt új állandó kiállításán a látogatók számára is bemutassa."

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Negyvenmillióval lett drágább a ligetzöldítés

Negyvenmillióval lett drágább a ligetzöldítés
Az eredeti határidőt nagyjából egy hónappal módosították, és több ponton kiegészítették az európai uniós forrásból megvalósuló szegedi ligetprojektet. Tovább olvasom