Délmagyar logó

2019. 02. 19. kedd - Zsuzsanna -3°C | 13°C Még több cikk.

E-útdíj: eltűntek Röszkéről a kamionok

Röszke - Rendesen működik az e-útdíjszedés, sárga mellényes segítők dolgoznak a röszkei határátkelőn. A speditőrök szerint a szerbek elkerülik az országot, az útdíj-káosz miatt.
Útvonaltervező tabletekkel, szórólapokkal, tolmáccsal segítette kedden a szerb-magyar határon a belépő kamionosokat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 36 órája indult a használatarányos útdíjfizetés, az eddigi 3375 forint helyett több mint 27 ezret hagynak a kasszánál a Röszek-Hegyeshalom között közlekedő kamionosok.

– Minden nagy változtatás indulása okozhat nehézségeket, emellett informatikai rendszerünket külső támadás is érte. A hétfői üzemszüneteket követően keddre stabilizálódott a helyzet. Az értékesítési pontokon lehet viszonylati jegyeket vásárolni – mondta kedden délelőtt Kibédi-Varga Lajos, a röszkei autópálya-átkelőn tartott sajtótájékoztatóján.

Útvonaltervező tabletekkel is segítettek a határon. Fotók: segesvári Csaba
Szórólapokkal is segítettek a határon. Fotók: segesvári Csaba

Az e-útdíj projekt szakmai szóvivője kifejtette, a határokon megszűnt a torlódás. Az alsóbbrendű utak használatával kapcsolatban elmondta, hazai és nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az ilyen jellegű átrendeződések időszakosak. – A lakott területeket nem fogja túlzott tranzitforgalom terhelni – tette hozzá.

Kibédi-Varga Lajos azt is elárulta, a segítőket több műszakban, nappal alkalmazzák, az éjszaka érkező kamionosok az értékesítési pontokon dolgozó munkatársaktól kaphatnak tájékoztatást. Emlékeztetett, a HU-GO oldalon meg lehet vásárolni a viszonylati jegyeket, nincs fennakadás a weblapon.

Útvonaltervező tablet.
Útvonaltervező tablet.

Szokatlanul kevés kamion lépett be az országba Röszkén: a speditőrök szerint az e-útdíj körül kialakult káosz miatt. – Nincs kamion. Nem mernek nekiindulni, sok szerb vasárnap éjszaka kérdezte, hol vegyenek matricát – mondta egy neve mellőzését kérő alkalmazott. Egy szerb kamionsofőr pedig azt sérelmezte, hogy nem lehet letérni az előre megváltott útvonalról, így dugó esetén állva ketyeg a tachográf. – Ma is baleset volt az M0-áson, 15 kilométeres sor állt. Kerülni sem tudok Go-Box nélkül. Utóbbit pedig nem lehet kapni – mondta a fuvaros. Hozzátette, a regisztráció nélküli viszonylati jegy is csak 24 óráig érvényes.

Újratervezés.
Újratervezés.


A szerb–horvát–szlovén kerülő olcsóbb

A szerb és török sofőrök azt állították, a hétfőtől fizetendő e-útdíj miatt Ausztria felé Magyarország helyett inkább Szerbia–Horvátország–Szlovénián át kerülnek. Azt is mondták, arra olcsóbb a fuvarozás. Útvonaltervező segítségével kiszámoltuk, hogy Belgrádtól az osztrák határ Magyarországon át 547 kilométer. Szabadkáig 3400 dinárt (8738 forintot) fizet a kamionos, ehhez jön a Hegyeshalomig tartó magyar e-útdíj, ami további 26 ezer 749 forint. A teljes útdíj így Magyarországon át 35 ezer 487 forint. Ha a kamionos Horvátország–Szlovénia felé kerül, akkor az út 527 kilométer, viszont több a határátkelő. Belgrádtól a horvát határig 2050 dinárt (5268 forintot) hagy a kasszánál, majd Szlovéniáig kifizet 418 kunát, mintegy 24 ezer 336 forintot. Szlovénián át éri el az osztrák határt, mindössze 13,9 euróért, azaz 4166 forintért. A helyzetet árnyalja, hogy a horvát autópálya-kezelő a fedélzeti egységek használatakor 20-30 százalék kedvezményt ad a fuvarozóknak, így a horvát útdíj 19 ezer 500 forintra is csökkenhet. Kedvezménnyel együtt Magyarországot elkerülve 28 ezer 934 forintból jut el egy kamion Belgrádtól az osztrák határig – 6650 forintot spórolva.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. X_Y 2013. július 04. 00:04
    „30. Horthyszobor 2013.07.03. 15:44

    Értem hogy szoborként nem könnyű megérteni:
    " hogy a külföldieknek végre fizetniük kell a pálya használatáért. Mert eddig nagy ívben nem foglalkoztak a fizetési résszel."

    Eddig többség kifizette a napi használati díjat.

    " hisz most már nem tudnak könnyedén bliccelni!!!"

    Aki eddig bliccelt most is fog. Semmivel nem lesz nehezebb az autópályán - a fixen telepített kamerák eddig is éppen úgy kiszúrták aki az autópályán nem fizetett. Most annyi változás hogy a "nem autópálya" olcsóbb, a kamionforgalom áttevődik a másod- és harmadrendű utakra, főleg az ingyenes szakaszokra.

    "Arról nem beszélve, hogy egyenlőek lesznek a fuvarköltségek. Nem román és szerb fogja elvinni a fuvart"

    Hát egy Tata-Kecskemét viszonylatban eddig sem a külföldi vitte el a fuvart. Nemzetköziben meg a kicsik éppen úgy nem tudnak fuvarhoz jutni, mint eddig, sőt mivel sokan közülük be is fejezték a "vállalkozást", ezzel éppen a nagy multinacionális cégeket hozták helyzetbe.

    "Egy 24 tonnás jármű esetén vegyünk 400 kilométeres utat, az kb. 35.000 Ft, ezt osszuk el 24000-rel, vagyis egy kiló rakományra 1.5 Ft drágulást rak rá a rendszer. Nézzük mondjuk a liszt árát. 100 Ft esetén ez 1.5%-t jelent. "

    Arany drága bogaram szerinted miből lesz a liszt? Csak úgy befújja a szél a teherautóba és csak el kell szállítani? Van fogalmad hogy miként lesz a termőföld/eső kezdeti kombinációból liszt?

    " Arról nem beszélve, hogy ezt a költséget a fuvarozó le tudja írni"

    Ja, leírja. Papírra. Aztán begyújt vele a kályhába.. Hát ember, téged sem az eszedért fognak elrabolni. Gondolom te is simán csak leírod a villanyszámlát, gázszámlát és az nem jelenik meg a családi "költségvetésedben" mint kiadás.”
  • 33. kormoska 2013. július 03. 22:01
    „Ha a kamionosok kerülnek akkor bizony nem fog befolyni a tervezett e-útdíj bevétel!
    Na mi lesz ennek a vége........,könnyen kitalálható.
    Segítek,emlékezzünk csak a tranzakciós adóra!
    De a lényeg az,hogy a rendszer működik....,vajon meddig??”
  • 32. történész 2013. július 03. 20:59
    „Ma Hegyeshalomnál az I-en szinte nem látni kamiont.ezek tényleg másfele mennek.”
  • 31. pala1964 2013. július 03. 17:21
    „a lényeg, hogy végre működik az új, a mi új rendszerünk - főleg, ha olyan zavaró tényezők, mint kamionosok nem használják folyton-folyvást:)

    gratulálok, szép munka:)”
  • 30. Horthyszobor 2013. július 03. 15:44
    „29. Abban igaza van mindenkinek, hogy nem a legjobb lett a rendszer. De valami talán elkezdődött és javulni fog abban az értelemben, hogy a külföldieknek végre fizetniük kell a pálya használatáért. Mert eddig nagy ívben nem foglalkoztak a fizetési résszel. Persze, hogy fel vannak háborodva, hisz most már nem tudnak könnyedén bliccelni!!! Ha kiszúrja a rendszer akkor az Európát átszelő mértékű fuvardíj ugrik!!! Nagyon helyes. Ezzel védik a hazai agyon adóztatott fuvarozót. Arról nem beszélve, hogy egyenlőek lesznek a fuvarköltségek. Nem román és szerb fogja elvinni a fuvart, mert nem fizet semmilyen úthasználati díjat, és olcsóbban dolgozik. Bele fogják kalkulálni az árakba. Mennyi is az annyi??? Egy 24 tonnás jármű esetén vegyünk 400 kilométeres utat, az kb. 35.000 Ft, ezt osszuk el 24000-rel, vagyis egy kiló rakományra 1.5 Ft drágulást rak rá a rendszer. Nézzük mondjuk a liszt árát. 100 Ft esetén ez 1.5%-t jelent. Arról nem beszélve, hogy ezt a költséget a fuvarozó le tudja írni! Ha persze nem a zavarosban halászik. Beáll az egész rendszer és az országnak javára fog válni. Biztos vagyok benne, hogy ezt okosan kikalkulálták!!! Nagy dobás, sok érdeket sért, de meg kellett tenni!!! Nevetséges az, hogy ezen ki vannak akadva a fuvarozók, tudomásul kell venni, hogy egy kamion 40 ezer autó elhaladásával egyenértékűen rongálja az utakat!!! Akkor mennyi is kellene, hogy legyen az útdíj???”
  • 29. X_Y 2013. július 03. 15:13
    „28.azigazitrebitsch 2013.07.03. 09:03

    "Csongrád megyében még csak mobil ellenőrzéssel lehet megoldani a dolgot"

    Nem csak ott, szinte minden főúton (ami nem autópálya vagy gyorsforgalmi út).
    Arra is kíváncsi vagyok hogy egy "lekamerázott" török vagy iráni kamion esetén hová postázzák a büntetésről szóló csekket?”
  • 28. azigazitrebitsch 2013. július 03. 09:03
    „Amúgy a buli hozadékaként szép csendben megjelentek a városban ill a 43-son is a dolgozók:-((
    Persze elméletileg ez a szakasz is fizetős,de gondolom kisakkozták,hogy itt jóval kisebb a lebukás esélye,mint a pályákon,mivel azt hiszem Csongrád megyében még csak mobil ellenőrzéssel lehet megoldani a dolgot,az meg nem jut mindenhova.Ha meg véletlenül ott áll valahol ,a riadólánc pillanatok alatt végigfut és addig félreállnak.(ja és nem a külföldi kamionosok,hanem a tisztelt kavics ill gabona szállítók kaptak rá a régi útra ! ) Mellesleg az utak tönkretételéért is inkább őket kell okolni,nem a külföldi kamionosokat,azok nem mernek 50-60 tonnával közlekedni fél európán át!”
  • 27. X_Y 2013. július 03. 08:50
    „Apaa,, kezdőődik...

    http://vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20130702-varhatoan-emelkedik-a-tejtermekek-atadasi-ara-augusztusban.html

    "Elkerülhetetlen a tejtermékek kereskedelmi átadási árainak emelése, augusztustól ezért átlagosan legalább 8-10 százalékos fogyasztó áremelkedés várható"

    "... érvényesül az e-útdíj bevezetésével megjelenő többletköltségek hatása, valamint az adórendszer és az energiaárak vállalkozásokat terhelő változása"”
  • 26. X_Y 2013. július 03. 08:46
    „A mezőgazdasági termelők most szembesültek vele hogy Orbán ígéretével ellentétben nem lesz nekik ingyenes az úthasználat. Szépen meg is bírságolták azokat akik útdíj nélkül hajtottak rá fizetős utakra. Bár lesznek mengtességek, de nagyon korlátozottan: pl. ha az álattenyésztő a takarmányt viszi akkor fizetnie kell. Késztermékekre sincs kedvezmény. Ők már rádöbbentek hogy ez a csalán nem csak a kölföldi kamionosok, de az ő <moderálva>üket is csípi.

    Ha meg majd a tej, sajt, tojás, kenyér, burgonya, hús - és egyéb luxuscikekk árai ugranak meg 8-10%-kal akkor kezdi majd az itteni okos fideszdroidok <moderálva>ét is csípni az a csalán.”
  • 25. X_Y 2013. július 03. 08:40
    „24.Horthyszobor 2013.07.03. 07:26

    Ja, szeretnek többet fizetni és órákat el<moderálva>ölni a terminál előtt ami még a kamionjuk országjelzését sem hajlandó elismerni...

    Nem olyan rossz az az infradstruktúra: Belgrádtól Hamburgig autópálya...a fizetőkapuknál meg csak nyáron a turistaidényben van sor, akkor is csak a személyautós kapuknál - na de olyankor Röszkénél is simán állnak 20-30 órát.”
  • 24. Horthyszobor 2013. július 03. 07:26
    „8. Egy valamit kihagytal:) mégpedig a határokat és a nem megfelelő infrastruktúrát:) vagyis erre fognak úgyis jönni!!!”
  • 23. laalika 2013. július 03. 06:57
    „A legfontosabb, hogy csökken a rezsí. izéljék meg.”
  • 22. _csutak_ 2013. július 02. 20:12
    „@geza:
    Sajnálom ha főiskolát végzettként képtelen vagy értelmezni azt amit leírtam:(
    Nem szeretem ha megpróbálnak a számba adni olyat amire még csak utalást sem tettem!
    Vedd fel posztgraduálisan a "logisztika" nevű tantárgyat.
    Ott adekvát választ kaphatsz.”
  • 21. geza 2013. július 02. 20:05
    „# 20 Köszönöm, én a Bánki-n végeztem ott ilyet nem tanultunk.
    Továbbra is kív-ncsi vagyok erre a társadalmi szerepvállalására a román kamionosnak”
  • 20. _csutak_ 2013. július 02. 19:35
    „@geza :
    Tanítják!
    Győr, Széchenyi István Főiskola leánykori nevén : Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola.
    Kemény, de tudást ad.”
  • 19. imre57 2013. július 02. 19:21
    „A külföldiek alternatív út választásánál senki nem számol az Osztrák útdíjjal ami Európában a legmagasabb és a Szlovén határtól sokkal hosszabb mint Hegyeshalomtól. Én nem tapasztalom a forgalom csökkenést pedig 26 kamionom folyamatosan járja az utakat most már több mint 30 éve.”
  • 18. spiler 2013. július 02. 19:14
    „megszünt a támadás!!!!!HEHEHE”
  • 17. geza 2013. július 02. 18:34
    „#7 Taníts Mester meséld el a társadalmi szerepvállalást mert én nem értem.

    #8 Nem vagyok a kispajtásod.
    A példáddal élve ha az SZKT felemelné az árat, nyugodj bele a taxisok is felemlnék!!”
  • 16. lukrecia 2013. július 02. 18:08
    „Ha rajtam mult volna , maradt volna a matricas rendszer, de a kamionoknak 10--15 000 koze tettem volna az orszagon athaladas osszeget.
    Ezzel a hulye HU-GO -val osszekavartak mindent. Az biztos aki Belgrad iranybol erkezett , azok elkerulik az orszagot. Nem tudom valakik szantszandekkal tettek e ezt, vagy csak laikussagbol, de elertek .”
  • 15. X_Y 2013. július 02. 17:25
    „13.nelek 2013.07.02. 17:06

    "hanem azokra akik csak tranzitként egy 40 tonnás kamionnal majdnem annyi pénzért jutottak át mint egy személyautó"

    Khmm.. azért az a "majdnem annyi", az olyan mint a majdnem szűz...

    "Az alternatív útvonal meg a sok határ miatt (sok várakozás) kevésbé lesz vonzó"

    Hát várakozásból itt is kijut a pepecseléssel. És nem sokkal több a várakozás a határokon...többnyire jóval kevesebb mint Röszkénél...”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A fuvarozók kénytelenek áthárítani az útdíjukat

Szinte minden drágul majd a július 1-jével bevezetett kilométer arányos útdíj miatt, az emberek ezt… Tovább olvasom