Al-Ex

2013.10.25. 20:52

A buszokra is járna a légkondi

Szeged hamarosan ismét megpályáztatja a buszközlekedést. Ideje, hogy előre lépjünk a járművek klimatizálásában.

Azt, hogy a helyi buszközlekedést melyik szolgáltató látja el, alapvetően pályázat útján kell eldönteni. Szeged Magyarországon az első nagyváros volt, amelyik ezt az utat választotta, és amellett, hogy a szolgáltatás – a szolgáltató felé kifizetett – árának növekedését 8 éven át féken lehetett tartani, a 8 évvel ezelőtti pályázat eredményeképpen javult a szolgáltatás minősége is.

 

Ami 8 évvel ezelőtt előrelépés volt, ma már természetes: minden járművön kell legyen vizuális és hangos utastájékoztatás, növekedett az alacsony padlós járművek aránya. A szerződés a korábbi gyakorlathoz képest komoly elvárásokat tartalmaz a járművek pontosságára, állapotára vonatkozóan is, ami a szolgáltatót is fejlesztésre ösztönözte, pl. kiépült a GPS-es járműkövetés a Volánnál.

 

Az, hogy ismét pályázatra kerül sor, lehetőséget ad arra, hogy a város végiggondolja, hogy mi az amiben változtatni kellene a jelenlegi gyakorlaton. Milyen minőségi paramétereket kellene javítani ahhoz, hogy az utazóközönség szívesen használja a tömegközlekedést? Figyelembe kell vegyük, hogy mi változott az elmúlt években a helyi szolgáltatásban, pl. a villamos nagyprojekt esetén, és hogyan változott a közösségi közlekedés egyik konkurensének tekinthető személyautók szolgáltatási szintje.

 

A villamos nagyprojektben beszerzett járművek – villamosok és trolibuszok – alacsony padlós, klimatizált járművek, és az SZKT flottájában már korábban is volt néhány klimatizált troli. Egy európai szintű, minőségi szolgáltatás esetén ez már nem rendkívüli elvárás. Ha az említett személygépjármű „konkurenciát” nézzük, az elmúlt 10 évben gyakorlatilag általánossá vált az autók légkondival történő megvásárlása, úgy tűnik, az ma már nem feltétlenül extra.

 

A közösségi közlekedés sajátos helyzetben van abból a szempontból, hogy egyszerre kell hogy pénzügyi értelemben elérhető legyen mindenki számára és közben versenyképes, minőségi alternatívát kell, hogy nyújtson a más közlekedési eszközt használók számára. Ha az előbb vázolt folyamatokat nézzük, akkor ahhoz, hogy a nyári időszakban is vonzó lehetőség legyen buszra szállni, a következő 8 éves szerződésre már a klimatizált járműpark – akár fokozatos kiépítésének – elvárásával kell kiírni a pályázatot.

 


Korábbi írások hasonló témában:

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!