Al-Ex

2014.02.10. 16:15

Nesztek még egy buszmutyi!

Fideszes képviselők ellehetetlenítenék az árversenyt a városi szolgáltatási tenderen és megdrágítanák a tömegközlekedést.

Szeged területén a helyi buszközlekedést 8 éves szerződés alapján a Tisza Volán végzi. A szerződés ez év végén lejár, ezért tavaly decemberben a Közgyűlés úgy döntött, hogy újra megpályáztatja a szolgáltatást, és nyílt versenyben kívánja eldönteni, hogy melyik cég legyen a szolgáltató.

Meglepetésre, sürgősségi indítványként jelent meg Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének iratai között Gyimesi László és Kalmár Ferenc képviselői indítványa. Az előterjesztésről lehetne elvi vitát folytatni, de az természetesen csak a tényleges szándékok elkendőzését szolgálja. A tényleges szándék a beadott pályázatok pontozásának megváltozásából derül ki.

A Közgyűlés által elfogadott, hatályos kiírás pontozása, miután a jelenlegi műszaki elvárásoknál szigorúbb követelményeket támaszt, egyszerű árversenyt határoz meg. Ennek célja az volt, hogy a szolgáltatás a jelenleginél magasabb színvonalú legyen, például kerüljön minden buszra klíma, de az utasok által fizetendő tarifa lehetőleg ne emelkedjen.

A Gyimesi és Kalmár fideszes önkormányzati képviselők által jegyzett indítvány pontozási rendszere lényegében kiiktatja az árversenyt. A szolgáltatás ára csak 65%-ban számítana, és megjelennek további pontozási szempontok, amelyek lényegében csak teljesen új járműpark esetén teljesíthetők. Ennek szép példája az, hogy a 100-ból 10 pont jár annak, aki kizárólag teljesen alacsonypadlós járművekkel pályázik: „A szolgáltatás megkezdésekor ajánlott járműflotta 100%-ban teljesen alacsony padlós, belső utastéri lépcsők nélkül.” Az a pályázó, amelyik ezt akár egyetlen jármű esetén nem tudja teljesíteni, 0 pontot kap.

Van még egy másik, környezetvédelminek álcázott pontozási szempont, aminek hatására az a pályázó, amelyik régebbi gyártású alacsonypadlós járművel pályázik, szintén pontokat veszíthet.

Ez a két pontozási szempont kiiktatja a tényleges árversenyt, hiszen csak annak a szolgáltatónak van esélye, amelyik teljesen új járművekkel pályázik. És a teljesen új járműpark drámai áremelkedést fog eredményezni, főleg, ha ezekkel a kondíciókkal a jelenlegi szolgáltatót, a Tisza Volánt is ki lehet iktatni a rendszerből, mivel egyáltalán nem biztos, hogy a központosítás alatt lévő Volán tud ilyen módon invesztálni a szolgáltatásba.

A hasonló módon pályáztatott, Budapesten alvállalkozásba adott járatok egy kilométere hozzávetőleg a jelenlegi szegedi ár másfélszeresébe kerül. Jelenleg átlagosan 533 Ft/km díjért futnak a buszok Szegeden, míg az említett budapesti tenderen a csuklós buszokat 797 Ft/km-ért szolgáltatja az alvállalkozó, a szólókat 663-ért. (Szegeden a buszok döntő többsége csuklós.) Ez azt jelenti, hogy évi több mint egy milliárd forinttal kerülne többe a buszszolgáltatás Szegeden, mint jelenleg. Ne legyen senkinek illúziója: az utasok Gyimesi és Kalmár fideszes képviselők mutyijának az árát meg fogják fizetni, vagy a jegyek árában, vagy az adójukon keresztül. 


 

Következtetés:

 

Korábbi írások hasonló témában:

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!