Délmagyar logó

2019. 01. 22. kedd - Vince, Artúr -4°C | 0°C Még több cikk.

A buszokra is járna a légkondi

2013.10.25. 18:52:19

Szeged hamarosan ismét megpályáztatja a buszközlekedést. Ideje, hogy előre lépjünk a járművek klimatizálásában.

Azt, hogy a helyi buszközlekedést melyik szolgáltató látja el, alapvetően pályázat útján kell eldönteni. Szeged Magyarországon az első nagyváros volt, amelyik ezt az utat választotta, és amellett, hogy a szolgáltatás – a szolgáltató felé kifizetett – árának növekedését 8 éven át féken lehetett tartani, a 8 évvel ezelőtti pályázat eredményeképpen javult a szolgáltatás minősége is.

 

Ami 8 évvel ezelőtt előrelépés volt, ma már természetes: minden járművön kell legyen vizuális és hangos utastájékoztatás, növekedett az alacsony padlós járművek aránya. A szerződés a korábbi gyakorlathoz képest komoly elvárásokat tartalmaz a járművek pontosságára, állapotára vonatkozóan is, ami a szolgáltatót is fejlesztésre ösztönözte, pl. kiépült a GPS-es járműkövetés a Volánnál.

 

Az, hogy ismét pályázatra kerül sor, lehetőséget ad arra, hogy a város végiggondolja, hogy mi az amiben változtatni kellene a jelenlegi gyakorlaton. Milyen minőségi paramétereket kellene javítani ahhoz, hogy az utazóközönség szívesen használja a tömegközlekedést? Figyelembe kell vegyük, hogy mi változott az elmúlt években a helyi szolgáltatásban, pl. a villamos nagyprojekt esetén, és hogyan változott a közösségi közlekedés egyik konkurensének tekinthető személyautók szolgáltatási szintje.

 

A villamos nagyprojektben beszerzett járművek – villamosok és trolibuszok – alacsony padlós, klimatizált járművek, és az SZKT flottájában már korábban is volt néhány klimatizált troli. Egy európai szintű, minőségi szolgáltatás esetén ez már nem rendkívüli elvárás. Ha az említett személygépjármű „konkurenciát” nézzük, az elmúlt 10 évben gyakorlatilag általánossá vált az autók légkondival történő megvásárlása, úgy tűnik, az ma már nem feltétlenül extra.

 

A közösségi közlekedés sajátos helyzetben van abból a szempontból, hogy egyszerre kell hogy pénzügyi értelemben elérhető legyen mindenki számára és közben versenyképes, minőségi alternatívát kell, hogy nyújtson a más közlekedési eszközt használók számára. Ha az előbb vázolt folyamatokat nézzük, akkor ahhoz, hogy a nyári időszakban is vonzó lehetőség legyen buszra szállni, a következő 8 éves szerződésre már a klimatizált járműpark – akár fokozatos kiépítésének – elvárásával kell kiírni a pályázatot.

 


Korábbi írások hasonló témában:

Amire a B+R tanít

Mennyi a mintegy?

Szegény bűnbak 2-es villamos

Hogyan közlekednek a szegediek?

Kommentek

12 következő >> végére >>> 20 hozzászólás
20. hozzászólás igazságkereső 2013.12.08. 11:48:19

De a klímát sem használják minden autóbuszon, trolin amelyiken van, pedig a buszvető külön kvótát kap az üzemanyag elszámolása tekintetében!! Ezen is kellene változtatni, de hamarabb emelik a jegy árát, mint a szolgáltatás jogosan elvárható minőségét! Vaj´h ugyan miért van ez így?!!

19. hozzászólás Kerekes 2013.12.04. 16:20:37

tom_peris

Teljesen igazad van, de egy kitétellel, hogy a kapcsolat a két dolog között nem vagylagos, hanem "és". Javítani kell a tömegközlekedés versenyképességén. Ebből az utazási idő csak egy dolog. A kényelem a másik. És még van a költség stb.
A pillanatnyi költség ne tévesszen meg, mert természetesen az autó használata nem csak a gázolaj vásárlásából, hanem adókból, garázs használatból, szervizköltségből, amortizációból és parkolási díjból is áll, csaj reggel, amikor beül az ember a kocsiba, ezt nem szokta kiszámolni.

18. hozzászólás tom_peris 2013.11.27. 00:19:40

A munkahelyre bejutás majd hazajutás tömegközlekedéssel 4*400ft
Ugyanez fél liter gázolaj... Autóval...
Az idő tömegközlekedéssel reggel 20 perc, este 40 (a várakozást is beleszámítva)
Autóval rege 10 perc este 8...
ebben kellene fejlődni nem a járművek belső hőmérsékletében...

17. hozzászólás SP 2013.11.26. 20:15:48

Csodálom,
hogy itt még nem vették el a hozzászólási lehetőségét és tértek át a kizárólagos kommet helyre a facéra.

Vagylagos, vagy és lehetőséget kellett volna biztosítani. Kényszerítés helyett.

A buszokra is járna a légkondi gondolat most bővül. Facebook nélküli komment lehetőség is járna. stb.

Ez így egyfajta árú kapcsolás is. Klikk oda is.
Rosszabb,
mint egy anyós vicc. Semmi értelme.

16. hozzászólás Kerekes 2013.11.26. 19:37:27

És mint minden Magyarországon, a sz..r is keserű.

15. hozzászólás KamuNeni 2013.11.21. 07:31:50

Mint minden magyarorszagon, itt is a cikk fejlece megmondja a tortenetet. (felteteles mod)

14. hozzászólás Kerekes 2013.11.19. 08:56:18

Jobb helyeken az utasokat képviselő civil szervezetek működnek, és tagjaik a napi életük során ellenőrzik a buszokat, villamosokat. Önként és szívesen, mint amikor én a boltba ellenőrzöm a hentest, hogy azt adja-e amit kértem. Ez természetes, normális dolog. A szolgáltatónak, illetve a városnak örülni kellene, hogy így nem lappangva növekszik az elégedetlenség, hanem még időben kiderülnek a hiányosságok stb. Én a Város helyébe kezdeményezném, támogatnám ilyen civil szervezet létrejöttét, működését. A mi érdekünk.

Szegedi-buszos!

Értem a logikát,de azt nem értem, hogy a buszvezetőnek kell-e, szabad-e, szükséges-e abban döntenie, hogy hány szárnyát nyitja ki a busz ajtajának. Az utas csere időtartama nagyban függ az ajtók alkalmasságától. De nem is erről van szó: a busz azért mehet, mert az utasok fizetnek. És általában annak van igaza, aki fizet. Ha nem, akkor is.

SP!

Teljesen igazad van. A buszbérletet valamikor a 70-es, 80-as években tervezhették,amikor egy db bazi nagy személyi… Tovább olvasom »

13. hozzászólás SP 2013.11.12. 20:38:22

12. "Az ajtó egyik szárnya pont akkora,.."

Pont nem akkora!
Kivéve, ha a csomag akkora, ami a zsebben is elfér, akkor nincs probléma.

Az emberek, a tömeg a bevásárlást végző asszonyok,
akik az élelmiszert pl. a Mars téren (esetleg a hozzátartozók szegedi-buszos javára is) beszerzik
szatyrokkal, fólia reklámszatyorral kívánnak a tömegközlekedési eszközre felszállni.
Mert így életszerű.
Csak félszárnyra kinyitott ajtóban a táska megakadhat, elszakadhat, szétszóródhat, többlet erőt igényel egy idősnek, egyensúly zavart okoz, eleshet, leeshet stb. stb. stb.

Mi a manóért
gyártották kétszárnyasra akkor az ajtót?

Mert a konstruktőr
helyesen arra is gondolt, hogy ez a jármű nem feltétlen diszkójárat lesz.
Így hát tessék csak szépen mindkét szárnyát nyitni az első ajtónál is.
Mert az azért van.

Nem elfelejtendő! :
Nem az utas van a szegedi-buszosért, hanem fordítva.

12. hozzászólás szegedi-buszos 2013.11.12. 14:04:40

SP!

Az ajtó egyik szárnya pont akkora, hogy a csomag befér rajta, ha meg nem, az nagyobb, mint a megengedett, tehát fel sem hozhatod a buszra. Akkor hol itt a probléma? :)

11. hozzászólás SP 2013.11.09. 18:11:11

10. hozzászólás Dizel
"...mert az ilyen utastársakat legnehezebb elviselni." ------ mert nem birka.

Fizető
embereknek lehetnek elvárásai, igényei a pénzükért a XXI. sz -ban. Akár minőségi is. Beleértve a légkondit is.

A többinek lehet, hogy jó a trágyás szekéren vagy a marhavagonban?


20 hozzászólás12 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!