Délmagyar logó

2019. 05. 23. csütörtök - Dezső Még több cikk.

Próbaúton a Hyundai Santa Fe terepjáróval

Nagy a tülekedés abban a kategóriában, ahol a Hyundai Santa Fe jelentkezett. A Hyundai az egyetlen lehetséges utat járja, tetszetős formájú, műszakilag korrekt autót próbál gyártani, jó ár/értékaránnyal.

Hyundai Hovány

6728, Szeged, Vásárhelyi Pál u. 18.
Telefon: 62/ 551-800


auto@szeged.dealernet.hu
www.hyundaihovany.hu
Ha a Santa Fe úgy mutatkozik be, hogy nincs előtte koncepciómodell, kémfotó és márkajelzés nélkül kigurítják néhány tucat autós szakember elé, nemigen találják el, melyik gyár meglepően tetszetős, eltalált, extravagáns megoldásoktól mentes, harmonikus vonalvezetésű modelljét látják. Persze ma már minden autóról beugrik azonnal egy másik, ez az érzés leghatározottabban a hátsó lámpák kapcsán jelentkezett – emlékeztetnek a Touaregre. Ezt a rokonságot persze nem kell szégyellni, ezzel együtt a Hyundai a saját útját járja. Hidd el, kellemes meglepetés lesz – ajánlotta figyelmembe az autót Ifkovics Zoltán, a „hoványosok" szegedi főnöke, s valóban az volt.

De hogy ne csak nekem tetsszen, a kormányhoz ültettem egy autós szakembernek is nevezhető barátomat, aki évek óta egy X5-öst hajt. Neki is kellemes meglepetés volt a motor, a futómű, a formavilág, s természetesen azt is hamar megtalálta, hogy spóroltak a tervezők – az utastér burkolatain. Ezek itt ott kemények, s ami ezüstös fémnek látszik, többnyire műanyag. De a mai éles piaci versenyben ez már csak így van. A tervező alumíniumot, krómot és puha borítást szeretne, a pénzügyesek meg a körmére koppintanak.

A hatodik legnagyobb

A Hyundai napjainkra globális tényezővé vált az autógyártás és eladás piacán, jelenleg a világ hatodik legnagyobb autógyártója. Egyre több országban veszi saját kezébe a forgalmazást: Kanada, Amerika, Németország, Törökország, India, valamint Kína után Magyarországon is létrehozta gyári képviseletét. Cégfilozófiája szerint csak így biztosíthatja célkitűzései teljesülését. A Hyundai Motor Hungary országos márkakereskedői hálózata 2006 végén 29 értékesítési és szerviz pontból állt, ez 2007 decemberére 35-re bővül.  
A külső, harmonikus és letisztult formavilág belül folytatódik. A vezetőülés tág határok között – az általunk próbált modellben elektromosan – állítható, könnyen felvehető a kényelmes pozíció, s a komfortérzetet tovább növeli, hogy igencsak magasan ülünk és nagyon jó a körkilátás. A kezelőszervek logikus elrendezésűek, minden a helyén van, azt viszont nem sikerült eldöntenem, hogy előny vagy hátrány, hogy behúzott kézifékkar felső vége meglehetősen közel került az üres állású sebességváltókar gombjához. Nekem olykor beleakadt a kezem, ám ez nagyban megkönnyítheti a lejtőn kézifékkel történő klasszikus elindulást.

A kocsiban óriási terek vannak, opcionálisan – 400 ezer forintért – harmadik üléssor is rendelhető. E nélkül mind az első, mind a második sorban fejedelmi a helykínálat, amit az általunk próbált modell opcionálisan bőrrel borított ülései csak fokoztak. Sok a praktikus tárolóhely, s a vezető feje fölött nem csupán a szemüvegtartó nyitható le, hanem egy domború belső panoráma visszapillantó tükör is, amely kitűnően alkalmas a nem feltétlenül kitűnő magatartású gyermekek szemmel tartására.

Jó ár/értékarány

Az általunk próbált 2,2 literes dízelmotorral szerelt, valamint már alapváltozatban számos kényelmi és biztonsági extrával kínált Santa Fe induló ára kétkerékhajtással 8,2 millió forint alatt van. A Style-csomag 1,3 milliós felárért már kapcsolható négykerékhajtást, ESP-t, számos elektromos „kütyüt", tempomatot és kétzónás automata klímát is kínál – egyebek között. Mindezek figyelembe vételével jó ár/értékarányúnak minősíthető a Hyundai ajánlata.  
Az indítókulcs egy meglepően alacsony zajszintű, nagyon kultúrált saját fejlesztésű 2,2 literes turbódízelt kelt életre. A 150 lóerős motor maximális nyomatéka 335 Nm és ez már 1800-as fordulatszámtól kezdődően a vezető rendelkezésére áll. A 19 mázsás Santa Fe 11,3 másodperc alatt gyorsul fel százas tempóra, a kocsi végsebessége 180 km/h. Vagy a motorhang kicsi, vagy a zajszigetelés nagyon jó – vagy a kettő együtt –, mindenesetre kettesben, padlógázzal úgy jut el az autó a 4,5 ezres leszabályozási fordulatig, hogy ez a vezetőt is meglepi, ha nem nézi a fordulatszámmérőt. Csúszik a kuplung? – kérdezte az egykori autószerelő, akinek gyorsan sikerült megmagyaráznom: nem arányosan erősödött a motorhang, szinte észrevétlenül, de mindenképpen hamarabb jutott el a leszabályozási fordulatszámig a motor, mint ez számos autóban megszokhattuk. (A másik rendelhető motor egy 2,7 literes benzines V6-os, ez tíz másodperces gyorsulást és 190 km/h végsebességet kínál.)

A Santa Fe nagyon jól viselkedik közepesen rossz minőségű földutakon, erős tempónál is nagyon szépen kiegyenlíti a gödröket, bordákat, ennek azonban ára van: nagy sebességnél vályús aszfalton – talán a széles gumiabroncsoknak köszönhetően – kicsit bizonytalanabbnak éreztük. A kényelmes és a feszes futóműhangolás között választva a tervezők inkább az előbbire helyezték a hangsúlyt. Hibátlan viszont a kapcsolható öszkerékhajtású Hyundai a sztrádán, dinamikusan gyorsul, hatásosan fékez, ha kell, s meglepően kevés a szél-, valamit a futóműzaj.

Szerkesztőségünkben a Hovány-csoport jóvoltából vendégeskedett a dízel Santa Fe.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Auris, az új Corolla - Aszfaltbetyár a Honda Type R

Szép volt a kínálat az idei év első hónapjaiban az alsó-közép kategóriás újdonságokból, ezúttal két… Tovább olvasom