Délmagyar logó

2019. 02. 18. hétfő - Bernadett -1°C | 12°C Még több cikk.

E-útdíj: teherautódömping a kertek alatt

Szeged - Alig néhány nap maradt az e-útdíj bevezetéséig – több fuvarozó szerint megéri a kertek alatt, alsóbbrendű utakon ingyen közlekedni. Miközben a teherautósok ezreket spórolnak, az utak tönkremennek.
Július elsejétől az egy, illetve két számjegyű utakon, a gyorsforgalmi hálózaton és az autópályákon is a megtett úttal arányosan fizetnek a fuvarozók. Többen viszont sokallják a teherautótól is függő 18–130 forint/kilométer közötti útdíjat, azt mondják, ha lehet, a díjmentes, falvakon átvezető surranókat választják.

Bő egy hete indult el a HU-GO, azaz az elektronikusútdíj-szedési rendszer, a fuvarozóknak nélkülözhetetlen útdíjkalkulátorral. Annak ellenére, hogy a hetekkel ezelőtt Szegeden tartott tájékoztatóján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium június 20-ára ígérte a regisztráció kezdetét, lapzártánkig még mindig nem működött a rendszer.

Büntetni már tudnak

Átadták pénteken azt a 95 ellenőrző egységet, amely a július elsejétől induló e-útdíj-rendszerben az ellenőrzést és a bírságolást végzi – mondta Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíj-ügyekben illetékes szóvivője. A szóvivő kiemelte: az e-útdíj-rendszerben az autópálya-kezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata lesz – hangsúlyozta. A szervezet ennek érdekében 50 mobil bírságoló egységet kapott; a járműveket pénteken adták át Budapesten.

Egy névtelenséget kérő kamionos arra hívta fel a figyelmünket, hogy a Szeged–Kiskunhalas közötti legrövidebb út nem fizetős, viszont a HU-GO – már kerülővel – fizetőt tervez. Amíg a Bordányon, Üllésen át vezető 5427-es úton a fuvaros útdíj fizetése nélkül jut el Kiskunhalasig, addig a HU-GO által javasolt úton irányonként 2273 forintot gombolnak le egy háromtengelyes régebbi 11 tonnás teherautó sofőrjéről. Viszont az útdíjfizetést nem csak Kiskunhalas felé lehet elkerülni. Szegedről Békéscsabára nemcsak a 47-esen, hanem falvakon át, Tótkomlós felé is el lehet jutni. Hiába lassabb az alsóbbrendű utakon közlekedni: a Google térképe szerint alig 40 perces többlettel Szeged és Békéscsaba között oda-vissza egyetlen úttal is 4600 forint a megtakarítás, ami órabérben sem rossz pénz.

Még többet takarít meg az a teherautós, aki a szerbiai átkelő mellől, Hercegszántóról Szegedre fuvaroz: a HU-GO szerint a két számjegyű utakon oda-vissza 7800 forint az útdíj, a menetidő 2 óra 4 perc. A fizetős utakat elkerülve mindössze 20 perc az időveszteség, a nyereség pedig tetemes. Bácsbokod, Bácsalmás, Ruzsa és Zákányszék lakói pedig majd szenvednek. A megye térképét böngészve megállapítottuk, szinte minden fizetős úttal párhuzamosan fut egy díjmentes: csak idő kérdése, hogy a fuvarosok rátaláljanak az olcsóbb megoldásra.

– Már most is erős a teherforgalom, emiatt a kijelölt gyalogosátkelő helyekhez sárgán villogó lámpákat tettünk ki. Tervezzük, hogy körforgalommal lassítanánk a forgalmat, az útburkolatot is „halkabbra" kellene cserélni. Még nem számoltunk forgalomnövekedéssel, de biztos, hogy gondot fog okozni – vélekedett Tanács Gábor. A bordányi polgármester elmondta, teherautók és kamionok is koptatják a település útjait. – Önállóan nem tudunk mit tenni – tette hozzá.

– Goboxot, a teherautókra telepíthető vevőegységet nem lehet kapni, pedig csak egy hét maradt az útdíjfizetés indulásáig – tudtuk meg Bobkó Attilától. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 4. közlekedés osztályelnöke szerint a fuvarozók a díjmentes utakat fogják választani, még ha lassabban is haladnak. – Kérdés, hogy a nagyobb kapacitású autókat kitiltják-e az alsóbbrendű utakról, az viszont biztos: a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművektől ezek az utak tönkre fognak menni – vélekedett Bobkó Attila. Hozzátette, súlyosan érinti az útdíj a vállalkozókat.

Nincs ellenőrző kapu Csongrád megyében

„Az első fázisban nem telepítenek HU-GO ellenőrző kapukat Csongrád megyébe. Az eredeti terv szerint Szentesen épült volna ki ellenőrző kapu, de az sajnos meghiúsult" – tudtuk meg az E-Útdíj Igazgatóságtól. Elmondták, a jelenleg díjmentes 3-4 számjegyű utakon korlátozásra jogszabályi keretek között egyelőre nem kell számítani, de a teherforgalom főutakra, autópályára történő terelése mindenképp fontos cél.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. X_Y 2013. június 26. 10:02
    „41.vip007 2013.06.26. 09:38

    "mert elmentél cselédnek és kilóra eladtad magad"

    Szeretnél te harmad annyit keresni :)”
  • 41. vip007 2013. június 26. 09:38
    „36. X_Y 2013.06.25. 15:54

    Nagyot mondtál, pont ezt taglaltam, hogy minden drágulni fog! Miért birkázod le az itthon maradottakat? Szerintem meg te vagy a birka, mert elmentél cselédnek és kilóra eladtad magad. Na, pont annyira van igazam, mint neked!”
  • 40. X_Y 2013. június 26. 08:49
    „37.szatyi 2013.06.25. 18:08

    "Ezek szerint te is külföldről osztod az észt?"

    Szatyika, ha nektek ott nincs, arról nem tehetek...”
  • 39. kormoska 2013. június 25. 21:09
    „34,történész

    Sajnos azt kell mondjam,igazad lehet.
    A Román,Bolgár,Török fuvarozó cégek gondolom pont az alacsony áraikkal maradnak versenyképesek és amennyire lehet kerülik majd az autópályát!
    Makó,Nagylak,Tompa illetve az odavezető utak sokkal forgalmasabbak lesznek,nem irigylem az arra lakókat.
    Remélem marad kamion az autópályákon is........”
  • 38. csucsu1981 2013. június 25. 20:54
    „A cikkben lévő dologra reagálnék : "Elmondták, a jelenleg díjmentes 3-4 számjegyű utakon korlátozásra jogszabályi keretek között egyelőre nem kell számítani, de a teherforgalom főutakra, autópályára történő terelése mindenképp fontos cél. "
    Reagálásom: Rosszul mondták el! Ezek szerint az E-útdíj Igazgatósága nincs tisztában a saját végrehajtó rendeletével, ami a 209/2013. Korm. rendelet.

    51. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 48. §-a a következő (14)-(17) bekezdésekkel egészül ki:

    ,,(14) A nehéz tehergépkocsik e rendelet eltérő rendelkezése hiányában lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek.

    (15) A (14) bekezdésben fel nem sorolt utakat elengedhetetlenül szükséges távolságban abban az esetben használhatja nehéz tehergépkocsi, ha

    a) áruszállítás érdekében az áru fel-, vagy lerakásának, illetve - különleges felépítményű jármű esetén - a felépítményével történő munkavégzés helyszínére vagy helyszínéről;

    b) üzemben tartója telephelyére vagy telephelyéről

    közlekedik.

    A nehéz tehergépkocsi az a) és b) pontban felsorolt helyszínre, helyszínről történő közlekedése során a (14) bekezdésben felsorolt útvonalakról való lehajtás után, azokat egy irányban legfeljebb egy alkalommal keresztezheti.

    (16) Nem vonatkozik a (14) bekezdésben meghatározott tilalom azon nehéz tehergépkocsira, amely útlezárás miatt terelőúton közlekedik, valamint arra, amelyet az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény szerint 2013. évi LXVII. törvény 9. § (1) bekezdése szerint nem terhel útdíjfizetési és bevallási kötelezettség, továbbá a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. §-a alapján kiadott engedéllyel rendelkező járművekre.

    (17) Nem vonatkozik a (14) bekezdésben meghatározott tilalom a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott oktatójármű igazolással rendelkező azon nehéz tehergépkocsira, amely a (14) bekezdésben meg nem határozott utakat a miniszteri rendelet szerinti gyakorlati oktatás vagy vizsgáztatás során is használja."

    (2) A KRESZ 1. számú függelék II. címe a következő i/1. ponttal egészül ki:

    ,,i/1. Nehéz tehergépkocsi: tehergépkocsi, vontató, valamint e járművekből és pótkocsiból álló járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja.

    Szerintem egyértelmű!”
  • 37. szatyi 2013. június 25. 18:08
    „"36. X_Y 2013.06.25. 15:54
    Megnyugadhattok ott Tündérországban: minden drágulni fog...Ti fogjátok a legtöbbet fizetni..."

    Ezek szerint te is külföldről osztod az észt? A kíbicnek semmi sem drága!”
  • 36. X_Y 2013. június 25. 15:54
    „32.vip007 2013.06.25. 12:52

    "Ha a mellékutak drágábbak, az a belföldi árúelosztást drágítaná meg rettentően"

    NMegnyugadhattok ott Tündérországban: minden drágulni fog...Ti fogjátok a legtöbbet fizetni az olyan "luxuscikkekért" mint tej, kenyér, hús - közben a fizetésetek meg harmada-ötöde mint a "hanyatló nyugaton"....Birka népség vagytok, elmentek békementelni miközben a kormányotok lenyírja a bundátokat :)”
  • 35. X_Y 2013. június 25. 15:50
    „30.roxper 2013.06.25. 12:22

    "hogy x, y és z nagy nevű cégek egy az egyben a fogyasztókra terhelték a megemelkedett költségeiket"

    Mi már kaptunk hivatalos értesítést DL és GW nagynevű cégektől hogy a magyar területre/ről végztett fuvarokba beépítik a magyar útdíjakat...”
  • 34. történész 2013. június 25. 15:38
    „28. kormoska 2013.06.25. 11:53

    Bár hihetnék neked..a táblák ezen ügyben nem jelentenek semmit a legelső kanyar után nincs az a rendőr aki megállapítja negáltam -e.Én a 43-as mellett lakom 71 óta..az a borzalom ami kezdődik nem emberi.Ma végig jártuk a körforgalmakat a Szőregi úton...mind torlódást fog okozni.Ma 14 után két újszegedi buszmegállóban parkolt Román kamion a Hintalónál a gk vezető közölte pauza...oszt vigyorgót,hogy motor kaput és ,hogy húzzuk el ha a busz nem tud beállni.
    Sajnos nem a legrosszabb forgatókönyv ez,hanem a valóság sötét árnya.Már sok nyomvonal bejáró Román kocsi jár az elkerülő uton az adatokat rögzítik a szállító cégek,mert ugye egy jobb cégnél koordináták jelzik hol kell lekanyarodni.
    Most értem Makóra érezhetően zsúfolt már most a 43-as...80% román rendszám.
    A baromfi tanács vagy mifene bejelentette a baromfihús min 5% emelését amit az útdíj miatt történik.Jönnek majd sorba..”
  • 33. balihoho 2013. június 25. 14:06
    „A mellék utak tönkre mennek, majd a beszedett, E útdíjból megjavítják! Így annyi, mintha nem is lenne útdíj bevétel. Viszont a kerülők miatti, varga betűzés, keringölés miatt is drágul majd az élelmiszer, meg minden amit szállítani kell. Itt az újabb példája, hogy a rezsi csökkentés szándéka ellenére, a kormány gerjeszt áremelést, megélhetést drágító, inflációt.”
  • 32. vip007 2013. június 25. 12:52
    „27. furioso 2013.06.25. 11:34

    Ha a mellékutak drágábbak, az a belföldi árúelosztást drágítaná meg rettentően, tehát szerintem, mint ahogy korábban is írtam, nem kéne árban különbséget tenni, és ezt az árat is lejjebb kéne vinni, továbbá nem kéne egy kalap alá venni a tranzit szállítmányozást a belföldi szállítmányozással, mégtovábbá az sem mindegy, mit is szállít az a teherautó. Egy biztos, ez a díj kihatással lesz minden termék és szolgáltatás árára. Hurrá, így lehet inflációt gerjeszteni :(”
  • 31. geza 2013. június 25. 12:27
    „#28 A korlátozó táblák...
    Kb annyit érnek mint a Dugonics térre kitettek...Ugyanúgy járnak be hétvégente az autók, motorosok, rendőrök!!”
  • 30. roxper 2013. június 25. 12:22
    „Páran kipróbálják a kerülőutakat, a nagy többség meg megfizetteti velünk és 1 hónap múlva már olyan cikkek lesznek, hogy x, y és z nagy nevű cégek egy az egyben a fogyasztókra terhelték a megemelkedett költségeiket, ennyi!”
  • 29. szegedivagyok 2013. június 25. 12:16
    „27. furioso 2013.06.25. 11:34

    Maximálisan egyetértek veled, azt azonban látni kell, hogy itt most nem az ésszerűség, a tranzitforgalom megfelelő kezelése volt a cél, hanem a pénzbehajtás.”
  • 28. kormoska 2013. június 25. 11:53
    „25.történész

    Maximálisan igazat adok neked!
    Amit leírsz a legrosszabb forgatókönyv de ettől még bejöhet.....,szerintem viszont hamarosan kiteszik majd a korlátozó táblákat.
    Olvasd el a 18.hozzászólásomat is,véleményem szerint az lesz a következő állami lépés és akkor a fuvarozók jó részének"reszeltek".”
  • 27. furioso 2013. június 25. 11:34
    „Úgy elb....tt a rendszer, ahogy van. Az alacsonyabb rendű utak útdíját kellett volna legmagasabban megállapítani, az autópályákét pedig relatíve a legalacsonyabbra, hogy arra szorítsák a forgalom nagy részét.
    Nem kellett volna a RO-LA-t megszüntetni, hanem inkább fejleszteni, a kapacitását növelni, sőt kivinni a határállomásokig. Nincs tumultus az utakon, kevesebb a fáradtság okozta elalvásból eredő balesetek, halálesetek száma, a gépkocsivezetők pihenhetnek, környezetkímélőbb, mint a közúti forgalom, s még lehetne sorolni.
    Az e-útdíj rendszer hibáira is majd később jönnek rá, mint oly sok más rendszerére is, s aztán megint emelik a tranzakciós illetéket, a telekom adót, s a többit...”
  • 26. Együgyű 2013. június 25. 10:48
    „,,E-útdíj: teherautódömping a kertek alatt"
    Melyik kormány csökkenti így is az inflációt? Mely kormányok nem éltek evvel a lehetőséggel eddig? A 2010-es választások előtt erre is felhatalmazott bennünket a 2/3-ad! (Mert általában a magyar (Magyarországon) kereskedőkhöz is az árukat teherautódömpinggel juttatják el!) Szerényen, szerintem az alábbi fuvarozóknak nem kellene elektronikus útdíjat fizetni! Azon fuvarozók, akik utólag a nemzeti, vallásos, széthúzó Magyarországon bejegyzett kereskedőkkel hivatalosan fuvarlevelüket igazoltatják és az eredetivel a NAV fele elszámolnak! (Vélelmezem a NAV is jól járna, mert a szállítókat és kereskedőket is jobban tudná ellenőrizni eredeti a bizonylataik alapján!) Természetesen az umbulda megelőzése végett előre nekik is fizetni kellene elektronikus útdíjat és utólag utalnák nekik azt vissza! A javaslatom nem kidolgozott! További megoldásokon lehetne még gondolkozni! Természetesen a szólásszabadság jegyében a bírálatokért sem haragszom meg!”
  • 25. történész 2013. június 25. 10:46
    „21. kormoska 2013.06.25. 10:10

    Forráskút, Csólyospálos,Zsombó, Balástya,Kistelek,Sándorfalva, Ópusztaszer...Baks.. Deszk,Klárafalva,Ferencszállás?Kiszombor, Maroslele,Hódmező,Szeged..csak egy pár elb...tt kistelepülés ahol a forgalom dübörögni fog az autópályák helyett.Nem tudom rendőröket vettek-e már fel Mert szegeden bizti bedugul a forgalom,főleg a Kossuth L, Szőregi út.Igaz erre itt még senki sem reagált,komám mondja nem jut el a tudatig,hogy duplája lesz az utatok könnyen Szőregtől a hídig.
    Hogy eltudjátok képzelni miről beszélek csak emlékezzetek a 47-es bejövőn levő km-es hosszú sorokról a pálya megnyitása előtt.A párt propaganda azt fogja mondani majd pont ez miatt nem jönnek erre ,,a tulaj meg azt mondja lassul forgalom de sokat spórol..Ami viszont igaz,hogy a nagy kutyák hallgatnak,csak ki üzennek a törvény marad minden autó arra megy amerre akar.Mi fel vagyunk háborodva mert a 43-as szó szerint sz...r,alig javították a barbárok elterelése óta.”
  • 24. mackósajt 2013. június 25. 10:44
    „Nagy baromság ez az útdíj! Kb ez a véleményem! A legjobban az tetszett,hogy a kormány adna a fuvarozó vállalkozóknak kedvezményes hitelt, hogy az útdíjat abból fizessék! Milyen rendes ez a kormány! Nem elég,hogy az útdíjon nyerészkedik, még a hitelek kamatán is, amit az útdíj miatt vesznek fel a vállalkozók! Ennyit a rezsicsökkentésről...”
  • 23. szatyi 2013. június 25. 10:14
    „"14. Ebgondolat 2013.06.25. 09:12
    Remélem, az illetékeseknek lesz annyi esze, hogy kitesznek a településeken "2,5t Behajtani tilos" kivéve: célforgalom táblákat, így a kamionok nem fognak csordákban átvágtatni lakott területeken!"

    Aztán a kamionos nyugodtan behajt, és az első kocsmánál/büfénél megáll és iszik egy kávét vagy elmegy pisilni! Már meg is van indokolva a "célforgalom".”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Minimálisan változott a forint árfolyama estére

Tovább olvasom