Al-Ex

2013.12.15. 13:38

30 napos bérlet

A közösségi közlekedés vonzerejét növelheti a rugalmasabb bérletstruktúra

A tömegközlekedés csökkenő utasszáma nyilván több dolog következménye: a gazdasági válság, az átrendeződő utazási szokások, a változó igények egyaránt „lemorzsolhatnak” utasokat. Az a szolgáltatás, ami 10 éve még elfogadható volt, mára már sok ember számára egyáltalán nem vonzó.

Az elvárt-elvárható szolgáltatási színvonalnak csak egyik aspektusa a járművek műszaki állapota, az hogy pl. mennyi az alacsony padlós jármű, vagy nyáron van-e légkondicionálás a buszokon? A fejlesztések eredményeképpen már eddig is nőtt az alacsony padlós járművek aránya, mind a villamos, a trolibusz és a busz flottában egyaránt. A következő 8 évre szóló helyi autóbusz szolgáltatási pályázat pedig már tartalmazza a járműállomány klimatizálásának követelményét: a szolgáltatás megkezdésekor a járművek 35%-ának kell klimatizáltnak lenni, és a szolgáltatás negyedik évére a teljes járműparkot el kell látni klímaberendezéssel.

Az utasvonzó képességnek persze fontos része az is, hogy mennyire rugalmas a szolgáltatás. Ebben a közösségi közlekedés eleve hátránnyal indul az egyéni formákkal szemben, hiszen alapvetően menetrend szerint közlekedik, és nem tud háztól-házig szállítani. De a közösségi formának hátránya a kevésbé rugalmas árképzése is. Az autós, ha már beruházott a járműbe, általában csak az üzemanyag költséggel számol, ami nagyjából arányos lesz azzal, hogy mennyit közlekedik. Mindegy, hogy a hónap melyik napján kezdi el használni a kocsit, és nem kell előre tudja, hogy meddig fog azzal járni. Ez éppenséggel nem mondható el a tömegközlekedésről, ahol a várható használat hosszáról előre kell meghozni a döntést, a „általános” bérlettípus pedig naptári hónapra szól.

Ezen szeretne segíteni az a decemberi közgyűlésre bekerülő módosító indítványom, ami a közösségi közlekedésben használatos jegy- és bérlettípusok bővítéséről, rugalmasabb kezeléséről szól. Az indítványnak két része van:

  • Javaslom bevezetni az országban már több helyen – Budapesten, Győrben, Miskolcon – létező 30 napos bérletet, amit a hó bármely napján meg lehet vásárolni.

  • És indítványozom, hogy a 3 napos, egyhetes, kéthetes bérletek hosszabbíthatók – technikai értelemben becserélhetők – legyenek hosszabb időre, legfeljebb 30 napra szóló bérletekké. Ennek a fajta rugalmasságnak egy változata jelenleg is létezik Szegeden, hiszen adott hó 15-éig a havibérlet némi kezelési költségért, féláron visszaváltható.
  •  

    Mindkét intézkedés azt jelentené, hogy a potenciális utasok számára a személyes szempontjaiknak jobban megfelelővé alakul a bérletrendszer: nem csak a hó elején érdemes megvenni a legkifizetődőbb „általános” havi bérlettípust, és ha nem tudja előre az utas, hogy hány napig fogja használni a tömegközlekedést, egy három napos jeggyel akkor is érdemes belevágnia, hiszen a jegy meghosszabbítható lesz.


    Korábbi írások hasonló témában:

    var _gaq = _gaq || [];

    _gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

    _gaq.push(['_trackPageview']);

    (function() {

    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

    })();

    // ]]>

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!