2013.12.15. 13:38
30 napos bérlet
A közösségi közlekedés vonzerejét növelheti a rugalmasabb bérletstruktúra
A tömegközlekedés csökkenő utasszáma nyilván több dolog következménye: a gazdasági válság, az átrendeződő utazási szokások, a változó igények egyaránt „lemorzsolhatnak” utasokat. Az a szolgáltatás, ami 10 éve még elfogadható volt, mára már sok ember számára egyáltalán nem vonzó.
Az elvárt-elvárható szolgáltatási színvonalnak csak egyik aspektusa a járművek műszaki állapota, az hogy pl. mennyi az alacsony padlós jármű, vagy nyáron van-e légkondicionálás a buszokon? A fejlesztések eredményeképpen már eddig is nőtt az alacsony padlós járművek aránya, mind a villamos, a trolibusz és a busz flottában egyaránt. A következő 8 évre szóló helyi autóbusz szolgáltatási pályázat pedig már tartalmazza a járműállomány klimatizálásának követelményét: a szolgáltatás megkezdésekor a járművek 35%-ának kell klimatizáltnak lenni, és a szolgáltatás negyedik évére a teljes járműparkot el kell látni klímaberendezéssel.
Az utasvonzó képességnek persze fontos része az is, hogy mennyire rugalmas a szolgáltatás. Ebben a közösségi közlekedés eleve hátránnyal indul az egyéni formákkal szemben, hiszen alapvetően menetrend szerint közlekedik, és nem tud háztól-házig szállítani. De a közösségi formának hátránya a kevésbé rugalmas árképzése is. Az autós, ha már beruházott a járműbe, általában csak az üzemanyag költséggel számol, ami nagyjából arányos lesz azzal, hogy mennyit közlekedik. Mindegy, hogy a hónap melyik napján kezdi el használni a kocsit, és nem kell előre tudja, hogy meddig fog azzal járni. Ez éppenséggel nem mondható el a tömegközlekedésről, ahol a várható használat hosszáról előre kell meghozni a döntést, a „általános” bérlettípus pedig naptári hónapra szól.
Ezen szeretne segíteni az a decemberi közgyűlésre bekerülő módosító indítványom, ami a közösségi közlekedésben használatos jegy- és bérlettípusok bővítéséről, rugalmasabb kezeléséről szól. Az indítványnak két része van:
Mindkét intézkedés azt jelentené, hogy a potenciális utasok számára a személyes szempontjaiknak jobban megfelelővé alakul a bérletrendszer: nem csak a hó elején érdemes megvenni a legkifizetődőbb „általános” havi bérlettípust, és ha nem tudja előre az utas, hogy hány napig fogja használni a tömegközlekedést, egy három napos jeggyel akkor is érdemes belevágnia, hiszen a jegy meghosszabbítható lesz.
Korábbi írások hasonló témában:
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
// ]]>