Délmagyar logó

2019. 01. 22. kedd - Vince, Artúr -4°C | 0°C Még több cikk.

Biciklivel a 43-as mellett Makóról a klárafalvi kerékpárútig

Makó - 90 perc alatt értünk tegnap biciklivel Makóról a klárafalvi kerékpárútig. Bicikliút hiányában 17 kilométeren át hol a 43-as főút útpadkáján toltuk a járgányt, hol keskeny fűsávon, hol munkagépek által kitaposott földúton tekertünk.
Nem egyszerű annak a dolga, aki drótszamárral akar Makóról Deszkre eljutni. Nem a 23 kilométeres táv jelenti a problémát, hanem az, hogy a 43-as főút mentén Deszkről Klárafalváig vezető kerékpárút hirtelen véget ér a semmiben, s legközelebb csak Kiszombornál mehetünk újra védett útra. Vagyis 17 kilométeren át fakultatív, hogyan oldják meg a szabályos közlekedést a bringások. Ezt mi is kipróbáltuk.

Tegnap délelőtt 9 órakor szálltunk nyeregbe a makói Szegedi utcai szerkesztőség előtt. A városban, illetve a Maros-híd utánig a főút szélén tekertünk, mert itt jelölték ki egy vékony sárga csíkkal a bicajosok sávját. Annak ellenére, hogy a városban csak 50-nel, a hídnál pedig 60-nal mehetnének az autósok, sokan jóval nagyobb sebességgel zúgtak el mellettünk.

A híd után leszálltunk, mert át kellett tolni a bicajt a túloldalra, ahonnan egy régi kerékpárút halad egészen Kiszomborig. A kocsiktól itt védve voltunk, de az öreg beton olyan rossz állapotban van, hogy néhol hatalmas repedéseket kellett kerülgetnünk.

Joggal vakarja a fejét a bringás. Makó felé a kerékpárút végétől földutakra szorul, vagy ha bátor, és nem törődik a szabályokkal, akkor az útpadkán is tekerhet. Ez azonban életveszélyes. Fotó: Dobó Dolli

Kiszomboron áttekerve a benzinkútnál kiértünk a 43-asra. Itt egy 100 méteres szakaszon a főúton toltuk a bicajt, mert semmilyen más lehetőség nem akadt. Nemsokára feltűnt egy földút, s itt újra felülhettünk a kétkerekűre. Mivel az alattunk fogyó csapást mezőgazdasági munkagépek alakították ki, kerékpárral nem nyújtott kényelmes utazást. Eső hiányában nem csupán porzott az út, hanem néhol betonkeménységűvé összeállt keréknyomban próbáltunk meg előrejutni.

Nem sokkal 10 óra előtt meg is érkeztünk Ferencszállásra, ahol elfogyott alólunk a földút. A 43-asra nem mertünk rámenni, így maradt a házak előtti keskeny járda, aminek a minőségével semmi probléma nem volt.

Az utolsó házat elhagyva a magas fűben folytattuk utunkat, ami egy megművelt földterület szélén vezetett Klárafalva felé. Mihelyst véget ért a szántás, még ez a keskeny sáv is eltűnt. A 43-as ezen szakaszát nemrég újították fel, így az utolsó 650-700 méteren nem maradt más lehetőségünk, mint a laza útpadkán tolni a bicajt. Egy kis erdősáv után pedig feltűnt a cél: a kész kerékpárút, amelyhez úgy fél 11 körül értünk. Innen már sima, biztonságos út vezet Deszkig a kerekezők számára is.

Út a semmibe

Tavaly mintegy 4 kilométeres szakaszon megépült Deszk és Klárafalva között a kerékpárút 120 millió forintból. Az út azonban a semmibe vezet, ugyanis Klárafalva előtt nem sokkal véget ér. Az elképzelés szerint azonban a szegedi Széchenyi térről kerékpárral Aradra is el lehet majd jutni, de azt még nem lehet tudni, hogy ez mikor lesz. Annyi azonban már nyáron kiderül, mikor kezdik továbbépíteni a Klárafalva előtt nem sokkal véget érő utat.

Olvasóink írták

  • 6. triatlonos 2009. április 17. 19:05
    „A kerékpárútnak az a feladata, hogy lehetőséget adjon arra, hogy A-ból B-be el lehessen jutni lehetőleg az autók által kibocsátott szennyező anyagok nélkül. Tehát ez a félig készült nem ezt szolgálja. A töltésen ideális lenne, csak ki kellene tiltani a gátőrök gépeit, ami a legnagyobb kárt okozza.
    Mivel az előttem hozzászóló humoros példát irt, én is elárulom, hogy ki találta fel a triatlont: az apátfalvi "halmozottan hátrányos helyzetű" leszaladt a Maroshoz, hogy úszik egyet, és visszafele már kerékpárral jött.”
  • 5. lajosbácsi 2009. április 17. 17:17
    „és Dollika is megtette ezt a hatalmas utat?”
  • 4. napiszar 2009. április 17. 15:12
    „községi plébános elmegy a körzeti megbízotthoz.
    - Édes fiam, segíts, mert ellopták a kerékpáromat. Mit csináljak?
    - Mit, atyám? Vasárnap a prédikációjában tessék elsorolni a tízparancsolatot, és amikor odaér, hogy "ne lopj", nézzen jól körül, mert aki elbújik, az a tolvaj.
    A mise után a plébános elmegy a rendőrhöz.
    - Az Isten megáldjon, édes fiam, megvan a biciklim.
    - Úgy történt, ahogy mondtam?
    - Majdnem... Elkezdtem sorolni a parancsolatokat, s amikor odaértem, hogy "ne paráználkodj", azonnal eszembe jutott, hol hagytam a kerékpárom.”
  • 3. sziszka1 2009. április 17. 07:39
    „csayk néhány észrevétel:

    "hídnál pedig 60-nal " eddig észre sem vettem!!!!!!!

    "Mivel az alattunk fogyó csapást mezőgazdasági munkagépek alakították ki, kerékpárral nem nyújtott kényelmes utazást. Eső hiányában nem csupán porzott az út, hanem néhol betonkeménységűvé összeállt keréknyomban próbáltunk meg előrejutni." - Általában a földút ilyen! ha esett volna az adő akkor az lett volna a baj! Ha van rajta kalap azért, ha meg nincs, akkor azért!

    Tisztelt Újságíró legközelebb tessék a A töltésen végigmenni! hamarabb beér Szegedre!”
  • 2. Lenke 2009. április 17. 06:22
    „Legközelebb a töltésen próbáljátok meg :)”
  • 1. atomboy 2009. április 16. 18:19
    „Kivancsi vagyok, honnan az ihlet. Epp a hetvegen tettem be a forumba a fotomat a vegetero kerekparutrol. Jo volna, ha minel hamarabb folytatodna az ut, mert igy, hogy csak ugy vegetert, es tilos az uttesten folytatni, eleg nagy baromsag.
    Amugy egy eszrevetel: "így maradt a házak előtti keskeny járda" - szolok, hogy ez tilos, a kresz szabalyai szerint csak akkor lehet a jardan kozlekedni, ha az uttest alkalmatlan. Es ez nem a forgalomra ertendo, hanem pl foldut. Jardan csak tolni szabad.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ma Nagyéren a Délvilág

Makó - Folytatjuk a Délmagyarország és a Délvilág megyejáró sorozatát, amikor is… Tovább olvasom