Délmagyar logó

2018. 12. 11. kedd - Árpád -1°C | 5°C Még több cikk.

Alváshiány: tíz évet elvesz az életünkből

Népbetegség az álmosság, a kialvatlanság, a tökéletes pihenés hiánya évekkel megrövidítheti az éle­­tünket. Az alvás minőségén tudatosan lehet javítani.

Március 16-án, pénteken van az alvás világnapja. A fővárosban holnap konferenciát tartanak a témával kapcsolatban, az esemény szervezője a Budapesti Alvásközpont igazgatója, a Magyar Alvásszövetség társelnöke, G. Németh György. - írja a BorsOnline.

fotó: BorsOnline
fotó: BorsOnline

Az alvás egy nagyon friss tudományág, nálunk mindössze 20-25 éve foglalkoznak vele.


– mondta a Borsnak a szakember.

Ha nem alszunk eleget, vagyis 7-9 órát, borul a szervezet egyensúlya és akár 10 évvel is rövidül az életünk.

- figyelmeztetett G. Németh. A szakember szerint az evolúció úgy alakította az embert, hogy az alvás az éjszakához kötődik, ezért fontos az alvás közbeni teljes sötétség. Ennek eléréshez alkalmas lehet egy szemtakaró, de az is jó módszer, hogy bebújunk a paplan alá, így a technikai eszközeink világítása sem zavarhat.

fotó: BorsOnline
fotó: BorsOnline

Alvás közben fázisok váltják egymást. Elalváskor még ugyan egyre halkabban, de hallunk hangokat. Utána a mély alvás fázisában már se kép, se hang. Ez a legfontosabb ciklus. Ha ebben a szakaszban felébresztenek, az egy sokkhatás, ami az egész napunkra rányomja a bélyegét. Hirtelen, azt sem tudjuk hol vagyunk, mert benne vagyunk az álmunkban. A legjobb az lenne, ha az ébredésünk mindig a felszínes alvás idejéhez kötődne. Ilyenkor kipattanunk az ágyból és nem kell kávé vagy cigi.
A kellemes álmok segítik az alvás minőségét, az ellenkezője nyomasztó élmény. De hatással van a pihenés minős­­­égére a napközbeni stressz is. És bármilyen kellemes körülmények között alszunk, egy éjszaka előjövő fogfájás nagyon bezavarhat. Mint ahogy az is, ha kényelmetlen az ágy vagy forgolódás közben meggyűrődik rajtuk a pizsama. A meztelen alvás ezt például kiszűri.
- mondta G. Németh György.

További részletek a BorsOnline cikkében.
 
Borsonline.hu

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sokat nézi a képernyőt? - pislogjon többet

Sokat nézi a képernyőt? - pislogjon többet
A szemszárazság elkerülése érdekében tudatosan oda kell figyelni a pislogásra, párásítani kell a… Tovább olvasom