Délmagyar logó

2019. 04. 24. szerda - György Még több cikk.

Bekapcsolják a Dél-Alföldet az európai gazdaságba: hétfőn aláírhatják a szándéknyilatkozatot a déli vasút megépítéséről

Gidró Kriszta - Szándéknyilatkozatot írhat alá hétfőn a szerb és a magyar kormány a Szeged és Szabadka közötti vasúti közlekedés újraindításáról, a vonal fejlesztéséről - mondta el lapunknak Lázár János országgyűlési képviselő. A járművek akár 2022-től közlekedhetnek is a két város között.
A hétfői szerb–magyar kormányüléssel közel 100 évvel Trianon után nyílhat esély a történelmi Alföld gazdasági értelemben vett újraegyesítésére – közölte lapunkkal Lázár János országgyűlési képviselő. A politikus emlékeztetett, a kormányülés egyik kiemelt témája lesz a déli vasút újjáépítésére vonatkozó javaslat, amelyet a közelmúltban Orbán Viktor kormányfő is támogatásáról biztosított. Lázár János emlékeztetett rá, hogy a trianoni békediktátum nemcsak nemzetrészeket szakított el egymástól, hanem egykor virágzó gazdasági régiókat is feldarabolt, elsorvasztott. A történelmi Alföld gazdasági értelemben vett újraegyesítése ezért ma egyaránt érdeke hazánknak és Romániának, Horvátországnak és Szerbiának is.
 

A képviselő elmondta, Szerbia és Magyarország vezetői már hétfőn aláírhatják a szándéknyilatkozatot, amely a Szeged–Szabadka vasútvonal helyreállításáról szól.

Lázár János hozzátette: mindez nemcsak azért fontos, mert a Szeged–Hódmezővásárhely közötti tramtrainszakasz logikus folytatását jelentené, hanem azért is, mert ezzel újjáépülne a történelmi Magyarországot kelet–nyugati irányban összekötő déli vasút egyik legfontosabb szakasza, amely az erőtartalékok régiójának számító Dél-Alföldet kapcsolná be újra az európai gazdasági vérkeringésbe.

Mint arról lapunkban korábban már beszámoltunk, az új déli vasútvonal a Pécs–Baja–Szabadka–Szeged–Hódme-
zővásárhely–Békéscsaba–Nagyszalonta–Nagyvárad–Debrecen
útvonalon közlekedne, és Lázár szerint mintegy 800 milliárd forintból akár tíz év alatt meg lehetne építeni.

A képviselő elmondta: ahogy Magyarország növekedési tartalékát az Alföld és különösen a Dél-Alföld jelenti, úgy az Európai Unió számára Kelet-Közép-Európa jelenti ugyanezt. A gazdasági növekedés alapvető feltétele pedig az infrastrukturális fejlesztés. – Azt javasoltam a kabinetnek, hogy bontsa szakaszokra a déli vasút beruházását, és igyekezzen megszerezni hozzá a szomszédos országok, illetve az Európai Unió támogatását, amire a szerb–magyar együttes kormányüléshez hasonló kétoldalú találkozók kiváló lehetőséget kínálnak – fogalmazott Lázár János.
Lázár János szerint a Szeged és Szabadka közti vonal újjáépítése már 2022-re elkészülhet. Fotó: Karnok Csaba
Lázár János szerint a Szeged és Szabadka közti vonal újjáépítése már 2022-re elkészülhet.
Fotó: Karnok Csaba
A politikus ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a déli vasút újjáépítését akár nemzeti beruházásként is érdemes volna Magyarországnak megvalósítania, hiszen az gyors és költséghatékony eszköze lehet a hazai vidékfejlesztésnek, valamint a jelentős növekedési potenciállal rendelkező térségek felzárkóztatásának is.
 

– A kormány Debrecent a Kárpát-medence keleti gazdasági fővárosává szeretné tenni, a keleti régió számára azonban elengedhetetlen Debrecen és Nagyvárad összekötése. A középső régió, azaz Békéscsaba, Hódmezővásárhely, Szeged és Szabadka hasonlóan fontos. Itt már épül a vasútvonal egy része, azaz a tramtrain Vásárhely és Szeged között

– húzta alá a képviselő.

Mint megtudtuk, a Szeged és Szabadka közötti – vagyis a déli vasút első országhatárokon is átívelő szakaszát jelentő – vasútvonal helyreállítására vonatkozó tervek már készen vannak, a szerb kormány pedig költségvetési forrást is elkülönített az összességében mintegy 50–70 milliárd forintos fejlesztésre, amely a remények szerint akár már 2022-re megvalósulhat. A tervek szerint a két város között körülbelül 30 perc lesz a menetidő, a határátlépéssel együtt. Ez utóbbiról Lázár János azt mondta, hogy terminálos megoldással képzelik el, azaz mielőtt az utas felül a vonatra, ellenőriznék az iratait – csakúgy, mint a repülőtereken –, ennek köszönhetően a határátlépés már nem akasztaná meg az utazást.

Lázár János kijelentette: megnyugtató, hogy a szerb kormány a vajdasági magyarokkal együtt kifejezetten pozitívan áll a hasonló közös fejlesztésekhez és ahhoz az ötlethez, hogy Szabadka regionális centrum legyen. – Ebben fontos és döntő szerepe van Pásztor Istvánnak, a Vajdasági Magyarok Szövetsége elnökének, ő volt az ötletgazda, és ő lobbizta ki mindkét kormánynál – közölte Lázár. A politikus szimbolikus jelentőségűnek nevezte, hogy Trianon után száz évvel a két kormány közösen ilyen beruházásra készül. – Le lehetne végre zárni a múltat, hogy elkezdjük együtt belakni a jövőt – fogalmazott.
 

A Makó és Szeged közötti tramtrainvonallal kapcsolatban a térség képviselője elmondta: meg kell várni, hogyan fogadják a szegediek és a vásárhelyiek a két megyei jogú város között épülő vonalat.

Ha pozitív lesz a fogadtatása, akkor lehet nekiállni a makói vasút fejlesztésének. A cél ott is az, hogy 30 perc alatt el lehessen jutni az egyik városból a másikba. Emellett a harmadik szegedi Tisza-híd megépítésével együtt a Szeged és Temesvár közötti vasúti közlekedést is helyre lehet állítani.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Saslik streetfood-ot készített Wossala Rozina a Széchenyi téren - galéria

Saslik streetfood-ot készített Wossala Rozina a Széchenyi téren - galéria
Rozina főzés közben szívesen válaszolt a nézők kérdéseire is. Tovább olvasom