Délmagyar logó

2019. 07. 16. kedd - Valter 13°C | 26°C Még több cikk.

Miben más ma az óvoda?

2009.01.25. 19:58:01

"Ez az idétlen VERSENYHELYZET, amit sugall a 21. század, s sokan el is hiszik, tényleg el kell fogadni. Az óvoda mit csinál? Belemegy e csapdába, s telerakja mindenféle programokkal, lehetőségekkel az intézményt, hogy minél vonzóbb legyen a szülők felé."

Amikor mi, a '70-es években ovisok voltunk, az irányadó program szerint „kisiskolába" jártunk. Miért? mert kötelező foglalkozások, „tanórák" voltak naponta 2 alkalommal, 15-20-30 percben, mint az iskolában, mindenkinek kötelezően részt kellett venni, a játékok a polcokon „várakoztak", míg jelt nem kaptak: ismét lehet játszani. A cél is az iskolához volt igazítva; felkészítés a leendő intézménybe, ezért úgy gondolták, az óvoda hasonlítson az iskolához, ezért legyenek „tanórák", igaz kisebb „óraszámban".

A '80-as évek vége felé a szabadabb levegő hatására új, alternatív programok keletkeztek, általában a főiskolákhoz köthetően. Simulékonyabbak, jobban igazodnak a 3-7 évesek életkori sajátosságaihoz, azaz NEM tanórákban, hanem a JÁTÉKBAN gondolkodnak. A kötelező-kötetlen arány megfordult, s elsősorban a gyermek KÍVÁNCSISÁGÁRA apellálnak, a játékot sokszor a gyermek MAGA hagyja abba, mert jobban érdekli a felnőtt tevékenysége. Természetes, ha így közeledik a gyermek, NYITOTTÁ válik érzelmileg és mentálisan egyaránt, hiszen saját motivációja hajtja, így teljesen „kész" a befogadásra, a fejlődésre, a kérdésekre. Ha nem így közeledünk a gyermekhez, ha direkt mód irányítunk, ha abba kell hagyni az épp aktuális, teljesen nyitott, önkéntes játékot a pedagógusi akarat miatt, akkor sokkal nehezebb motivált állapotba hozni őket.

Kidobhatjuk a foglalkozást az ablakon, mert nem érjük el a kívánt hatást, azaz a gyermek nem fejlődik, csak az ellenállása, s könnyen passzívvá válik. (Ezért tartják legfontosabbnak sokan az óvodát és a kisiskolát a gyermek fejlődése szempontjából, mert ekkor MINDENT EL LEHET RONTANI, vagy másképp, MINDENT MEG LEHET POZITÍVAN ALAPOZNI). Ez nem jelenti azt, hogy csak gyermeki akarat van, azaz mindent lehet a gyereknek a nap folyamán, amit kíván. Jobban kell ügyelnünk arra, hogy ÉRDEKESEBBEK legyünk a játékaiknál, vagy mondjuk, folyjunk bele a tevékenységeikbe lehetőleg észrevétlenül, s ne csak mi mondjuk meg, mi legyen aznap. (Taníts, nevelj úgy, hogy játéknak tűnjék!)

 A másik, amiben jelentősen különbözik a mai óvoda, hogy nem az iskola felé fordul elsősorban, hanem a családhoz. Az egész otthonlétünk, javarészt spontán tevékenységek láncolata, a fejlődés a spontán kérdésekre adott spontán jó vagy rossz válaszok függvénye.

 ( A tv nem válaszol, csak a szülő!) A család-modell a természetes ebben a korban, ezért jobb, ha ehhez hasonlít inkább az óvoda. Az iskolák nehezen fogadják el azt a szemléletet, miszerint az iskolába nem iskolás, hanem ÓVODÁS gyermek kerül 7 évesen, s az ő feladatuk lenne ISKOLÁSSÁ formálni őket, nem rögtön az 1. napon!

Végezetül egy 3. szempont, ami sajnos jelen van; ez az idétlen VERSENYHELYZET, amit sugall a 21. század, s sokan el is hiszik, tényleg el kell fogadni. Az óvoda mit csinál? Belemegy e csapdába, s telerakja mindenféle programokkal, lehetőségekkel az intézményt, hogy minél vonzóbb legyen a szülők felé. Az nem baj, hogy sok esettben CSAK félmegoldások születnek. Lovaglás, úszás, nyelvoktatás, táborok, sport, origami, zeneovi, hagyományőrzés stb. mind fellelhető, kérdés, milyen színvonalon, s kell-e a gyermeknek 4 évesen? ill. tudja-e a szülő fizetni? Sokan attól félnek, hogy lemarad a gyermekem, ha nem kérem a külön foglalkozásokat. Pedig, az újabb kutatások fontosabbnak tartják az ÉRZELMI INTELLIGENCIÁT ebben a korban (a biztonságot, a védőburkot), mint az értelmit, hiszen így alapozhatunk meg később, egy magabiztos, határozott, érdeklődő, felszabadult személyiséget.

Szerintem lassítani kellene, s azt mormolni magunk előtt; mindenre van idő, fölösleges rohannunk, siettetni bármit is. A programok amúgy meg annyit érnek, amennyit megvalósítanak belőle, minden személyiség függő, a lényeg, hogy JÓL CSINÁLD!

 

 

 

 

Kommentek


4. hozzászólás ARK 2009.01.27. 09:43:21

Nem vagy egyedül:)
http://nol.hu/ajanlo/lap-20090127-20090127-47

Robi

3. hozzászólás Beth 2009.01.26. 11:28:44

:)
Az óvodába - ahova jár a fiam - talán egyes szülők sikknek tekintik, hogy járjon táncra a gyerek.
Én úgy vagyok vele, hogy ezért nem viszem táncolni, a 4 éves fiam pedig úgy volt vele, hogy nincs kedve hozzá. Így nyugodt vagyok. De 13-14 éves kora körül fogok ragaszkodni ahhoz, hogy társastáncra járjon, egyéb igényem nincs vele szemben, viszont amikor lehet szabadon levegőzni, no azt remélem sikerül nem kihagyni tavasztól.

2. hozzászólás dova 2009.01.26. 02:54:35

Beth!
Kezdhetsz örülni. :)

Kedves Óvóbácsi!
Nagyon örülök, hogy a lassítást megemlítetted.
Csak ájuldozom már évek óta, hogy a barátaim családjaiból hallom a példákat arra, hogy már ált.iskolába is felvételezni kell és hogy mekkora a teljesítménykényszer van.
Szörnyű így ez a világ.

Csak írigykedem, milyen jó lehet Neked a gyerekek közt egész nap. :)
További szép napot és jó kedvet!
Üdv
Dova

1. hozzászólás Beth 2009.01.26. 00:26:36

Huh, ha ezt páran rajtam kívül elolvasnák! Milyen boldog lennék!



Töltés, kérem várjon!